|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Antall savnedeJeg stusser litt over alle savnede som er nevt i avisen. Er de savnet fordi de ikke er indentifisert, eller savnet fordi de ikke er funnet?
![]() |
#2 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Antall savnedeBegge deler tror jeg.
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Antall savnedeNoe av grunnen til å gå ut med navn på savnede er vel også blant annet å se om de melder seg. Det er jo ikke sikkert de var der man trodde de var, det hender jo regelmessig etter katastrofer at savnede melder seg når de ser de står på lista.
![]() |
#5 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Antall savnedeSå noen av de som står som savnet nå, kan være inni det tallet med antall omkommende, de er bare ikke identifisert?
![]() |
#6 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Antall savnedeVed et tidspunkt snakket politiet om x antall omkomne og 4-5 savnede. De 4-5 tolker jeg som antallet meldt savnet minus antallet døde kropper, altså at det er 4-5 som ikke er funnet enda (dette var vel på søndag eller mandag, tror jeg). De som er benevnt som savnet i avisene er bare de som er meldt savnet men ikke identifisert, altså at de kan godt være blant de døde kroppene som er funnet, men er ikke identifisert/varslet enda.
![]() |
#8 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Antall savnede
Ja, nettopp.
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
Politiet har kun gått ut med fire navn, og det er folk som er identifisert og bekreftet omkommet. Det er media som har navngitt alle de andre, basert på opplysninger fra pårørende, kommuner, APs uttalelser og andre forholdsvis sikre kilder.
Ja, absolutt. Slik jeg tolker politiet er de i manko av "bare" 67 personer. De sier vel at 45 mangler fra Utøya og kun et par personer fra Regjeringskvartalet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Antall savnedeNå har de nedjustert antall savnede også, kun én de leter etter nå. Da regner jeg med de andre "savnede" er identifisert som døde. Hvor skal de ellers være, liksom.
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
Det er slett ikke sikkert. Det er like sansynlig at de ikke lenger har status som savnede fordi man har fått kontakt med dem og de er i trygghet et helt annet sted og aldri var på ulykkesstedet i utangspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Antall savnedeUansett så sier politiet at de ikke lenger vil oppdatere tall på døde eller savnede; de vil bare forholde seg til navnelistene som de publiserer hver dag kl. 18. Det betyr at tallet på savnede har en usikker kilde og trenger ikke stemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Det norske
![]() Sv: Antall savnedeDet er jo rart om de ikke har gitt lyd fra seg hvis de befinner seg et annet sted, når bildene av dem er slått opp i landets største aviser... Dog håper jeg virkelig jeg tar feil. Skulle ønske alle de savnede plutselig kom fram fra gjemmestedet sitt.
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
De som er navngitt i media, er jo ganske sikkert reelt savnede eller døde, men det er slett ikke sikkert at man får med seg at man står på politiets savnet-liste mens man egentlig befinner seg på Kreta med begrenset telefon-tilgang. Det er jo veldig mange media ikke vet navnet på ennå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Det norske
![]() Sv: Antall savnedeJoda, jeg hører hva du sier, men tror det er å gripe etter halmstrå. Det ville være rart om noen av de savnede satt på Kreta uten at noen familiemedlemmer eller venner og bekjente ikke vet om det.
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
Hva mener du med "gripe etter et halmstrå"? Det er da helt normalt at antall savnede etter en ulykke nedjusteres etter hver som politiet får sjekket flere og flere ut av bildet, og det er jo akkurat det som har skjedd her også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Holder fast i den. Uansett de som er omkommet er omkommet uansett status, la oss håpe for dem som fortsatt kjemper, tallet på kritisk skadde er desverre fortsatt høyt.
![]() |
#18 |
Det norske
![]() Sv: Antall savnedeJeg mener at det å tro at de som er navngitt og avbildet som savnet på nettsidene til VG og Dabladet befinner seg et annet sted er å gripe etter et halmstrå. At det er liten sannsynlighet for at de lever.
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Antall savnedeJeg vil gjerne presisere at jeg på ingen måte bagatelliserer omfanget av ulykken, hvis noen tolker meg slik. Jeg synes bare ikke det er verken merkelig eller påfallende at antallet savnede justeres ned etter noen dager. Det er veldig vanlig når det gjelder ulykker med mange involverte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
Men det er det jo heller ingen som hevder at er sansynlig. Tvert i mot. |
![]() |
![]() |
![]() |
|