Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-11, 11:40   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?

Sånn rent personlig er den største utfordringen for meg at jeg synes samfunnet er i ferd med å dreies i en mindre sekulær retning. Det liker jeg veldig dårlig. Jeg synes ikke religiøse regler skal ha fortrinnsrett fremfor andre kulturelle regler for oppførsel. Det er klart man i størst mulig grad skal være hensynsfulle og hyggelige mot andre, men hvis noen har en religiøs doktrine som tilsier en unaturlig oppførsel fra meg, så er det ikke jeg som skal eie problemet. Og jeg tror forventningene fra personer med religiøse atferdsregler er annerledes og sterkere enn de rent kulturelle.

Sånn for å prøve å eksemplifisiere, så er det et veldig lite problem for meg om noen håndhilser eller vil luftkysse, om de rister på hodet for å si ja eller kjører på venstre side av veien. Det kan bli noen praktiske utfordringer eller halvpinlige situasjoner, men det er ikke noe problem.

Men hvis noen forlanger av meg at jeg ikke skal spise salami eller vike for dem på gaten fordi jeg er kvinne og de er menn, eller dekke skuldre og knær på gaten, så er det ikke greit. De må gjerne unngå svinekjøtt så mye de vil, men det angår ikke meg. De eier problemet hvis de blir støtt, deres verdier er ikke viktigere fordi deres er religiøse og mine er kulturelle.

Jeg synes innvandringspolitikken vår er ganske problematisk fordi vi nesten ikke tar inn personer med annen kultur og religion som har mer vestlige og sekulære verdier. Vi skal selvsagt ta inn personer i nød, og vi skal tillate familiegjenforening (kanskje noe mer restriktivt enn vi har gjort til nå), men jeg ønsker meg OGSÅ en tilvekst av sekulære muslimer med god utdannelse som kommer til Norge for å jobbe og delta i samfunnet og være med på å endre oss alle i riktig retning. (Nå sier jeg absolutt ikke at nødflyktninger og fettere fra landsbygda i Pakistan ikke er interessert i å jobbe og delta i samfunnet, men det er ikke derfor de har valgt å komme hit, det var en annen årsak til å forlate landet sitt). Kort og godt ønsker jeg meg arbeidsinnvandring på mer amerikansk vis der man får green card og "fortjener" statsborgerskapet over tid hvis man ønsker det.

Jeg tror denne mellomklassen som forstår vår sekulære tenkemåte ville vært et viktig bindeledd mellom "oss og dem". Det finnes selvsagt mange sekulære muslimer i Norge, men jeg ønsker meg altså flere, ikke færre. Og jeg synes det er et problem at det ser ut til å dreie i feil retning.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.