|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
guru advisor
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?
|
|
|
|
|
|
#62 |
|
maler
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Ytterliggående muslimer er skumle synes jeg, på lik linje med andre ytterliggående grupper som synes terror er en grei måte å reformere verden på. Men det er heldigvis tross alt ikke så mange av dem, og de fleste muslimer er normale og hyggelige mennesker. Men det er endel kulturforskjeller, og de er ikke like fra ett land til et annet heller da de egentlig ikke er religiøst betinget selv om det ofte er slik det forklares. Slike kulturforskjeller er både krydder og irritasjon i hverdagen når man må samarbeide med ulike mennesker.
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
....
|
|
|
#64 |
|
Glamorøs
|
Kanskje de ikke har lyst til å gå i bursdag til noen som ser vekk og ikke smiler når de møter dem? Kanskje de føler at de vil være til bry fordi de spiser halal og vet ikke om det kan bli servert?
|
|
|
#65 |
|
Passiv
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg vil gjerne ha strøket for alltid at det der klemmegreiene er noe norsk kultur vil ha i seg. :går i tog: |
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg stusser over at mange blir irritert over at noen få innvandere ikke vil håndhilse, men syns det er helt greit å gjøre sitt for å unngå franskmennenes kyssing.
|
|
|
#67 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Sånn rent personlig er den største utfordringen for meg at jeg synes samfunnet er i ferd med å dreies i en mindre sekulær retning. Det liker jeg veldig dårlig. Jeg synes ikke religiøse regler skal ha fortrinnsrett fremfor andre kulturelle regler for oppførsel. Det er klart man i størst mulig grad skal være hensynsfulle og hyggelige mot andre, men hvis noen har en religiøs doktrine som tilsier en unaturlig oppførsel fra meg, så er det ikke jeg som skal eie problemet. Og jeg tror forventningene fra personer med religiøse atferdsregler er annerledes og sterkere enn de rent kulturelle.
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg syns jeg merker den dreiningen i vestlige miljøer også Candy. De konservative kristne miljøene tar mye større plass nå en tidligere, og new age tar jo helt av.
|
|
|
#69 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Jeg er helt enig med deg, Tally, og det motsvaret fra kristne konservative bekymrer meg veldig.
|
|
|
#70 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Hattifnatten, jeg skjønner hva du mener, men jeg har ingen problemer med at folk skal utøve sin religion slik de vil. Jeg har bare problemer med at det skal påvirke meg og ha forrang for mine verdier.
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Jepp. I USA er man jo vant til at de beste legene er fra India og Libanon.
|
|
|
#72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#73 |
|
Glamorøs
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Elg: Foreslår at du melder deg på til å drikke te med en muslim, så kan du spørre om alt du lurer på!
|
|
|
#74 |
|
maler
|
Nettopp, jeg ogstå tror vi må være tydeligere. Og så flagge dette høyt og tydelig. Jeg tror kanskje ikke det er så lett for de som kommer hit til landet å skjønne hva som er viktig for oss, hva vi mener og hva vi står for. Eller hva vi reagerer på.
|
|
|
#75 |
|
Ekvilist
|
Ja, hvordan oppfører vi oss i Norge? Hvilke felles regler har vi, som alle kan slutte seg til?
|
|
|
#76 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Ja, det kan du si, Irma. Jeg vet vel mer om hvilke verdier jeg vil at samfunnet vårt skal ha enn hvilke vi alle forfekter.
|
|
|
#77 |
|
maler
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Men det er kjempeviktig med en sånn diskusjon hvor man prøver å bli enige om hva som er viktige grunnverdier. Ikke minst fordi det da blir tydeligere hva som ikke er viktig. Og etter min mening er en god del av det som utlendingene bør skjønne at vi gjør i Norge i følge endel utsagn rundtkomkring nettopp slike filleting.
|
|
|
#78 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror hvis du tar en hyggelig åpen tone, smiler og spør etter at invitasjonene er delt ut: Hei! Har dere fått invitasjonen? XX vil veldig gjerne at YY skal komme. Er det noe YY ikke spiser, slik at vi kan servere noe han liker i selskapet?
|
|
|
#79 |
|
maler
|
Ja, du har selvfølgelig veldig rett. Det som er litt trist i akkurat dette tilfellet er jo at disse foreldrene aldri er der de andre foreldrene er. Gutten følges opp av sine 2-3 år gamle søstre i forhold til skolen, så foreldrene har vi knapt sett. Om de er muslimer vet jeg faktisk ikke, men de har ikke vært enkle å få tak på. Så å spørre dem ville innebære en tur ned til dem for å snakke med dem og der er bøygen i største laget for meg. Gutten på sin side er veldig grei, han har vi hatt på besøk mange ganger.
|
|
|
#80 |
|
Glamorøs
|
Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?Pust dypt, og ta deg en tur ned.
|
![]() |
|
|