|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Sperret
|
Sv: Tolking av dødsannonserJeg stusser over at dere stusser på det. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tolking av dødsannonser
|
|
|
#23 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Tolking av dødsannonserJeg har da full forståelse for at et dødsfall er brått og uventet når det er gamle mennesker. For meg betyr det da ikke "tragedie" som ordet betyr når det er unge mennesker, men at avdøde slapp langvarig sykdom. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
En 90-åring kan jo for eksempel bli påkjørt av en bil eller få en takstein i hodet. Jeg tolker "brått og uventet" til å like gjerne være en ulykke som et slag eller en annen kroppslig svikt.
|
|
|
#27 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Den tolker jeg som at kvinnen hadde vært syk lenge og hadde sloss mot sykdom og smerter for å få leve så lenge som mulig - det å være gammel trenger jo ikke bety at man nødvendigvis er "mett av dage". "Kamp for livet" høres jo i så måte finere eller mer positivt ut enn "kamp mot døden".
|
|
|
#28 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Tolking av dødsannonserJeg har i allefall aldri tenkt over skjulte budskap i tekstene og håper ikke andre tolker i hjel heller.
Jeg føler ofte at mennesker som stort sett kun har opplevd naturlige dødsfall som følge av alderdom blant sine nærmeste ofte reagerer litt annerledes enn de som har opplevd litt mer traumatiske dødsfall. Jeg vet at jeg selv i allefall reagerte helt annerledes før jeg fikk kjenne på kroppen hva et dødsfall 'før tiden' virkelig innebar.
|
|
|
#29 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Man er vel ulike. Selv er jeg av typen som ville brukt mye tankevirksomhet for å finne de mest dekkende ordene for meg (jeg har ble laget denne tråden uten å engang være i nærheten av en begravelse for tiden). Og brått og uventet er nok ikke i den kategorien for eldre i min bok.
|
|
|
#30 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Aftenposten sine ligger ihvertfall her:
|
|
|
#32 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Tolking av dødsannonserMin oldefar døde brått og uventet da han var 90. Han var sprek som få, frisk som en fisk og var på vei hjem fra butikken. Da han åpnet hageporten hjemme falt han død om, han var antageligvis død før han traff bakken. Han døde brått og uventet, selv om han var gammel. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den kan jeg skjønne, da min mormor døde 89 år gammel kjempet hun som hun aldri har kjempet før. Det ble noen lange uker der hun klamret seg til livet, og hvor pårørende snart håpet at hun skulle gi slipp, det var tungt å se henne slite slik, og se at hun ble dårligere og dårligere for hver dag, men klamret seg mer og mer til livet før hun til slutt måtte gi opp. Men det var en lang og smertefull kamp til tross for at dama var 89 år. Nå skrev vi ikke noe om det i dødsannonsen, vi skrev bare at hun sovnet inn. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Epikur
|
Sv: Tolking av dødsannonser"Et hjerte og to hender har sluttet å slå" er den dødsannonsen jeg nok aldri glemmer.
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tolking av dødsannonserUnnskyld HV, men jeg måtte nesten le litt når jeg leste den. Håper den var tilsiktet. I så fall syntes jeg den var ganske bra. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Aktiv
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
Sv: Tolking av dødsannonserJeg så for noen år siden en dødsannonse der det stod "Vi var glad i dag". Jeg regner med at det var en trykkfeil fra avisens side, en a istedenfor en e. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lokalavisa skriver ofte "Livet ble for tungt å leve" ved selvvalgt død. Det synes jeg er en fin og veldig beskrivende linje.
|
|
|
#39 |
|
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tolking av dødsannonserJeg har alltid lest dødsannonser. Så lenge jeg kan huske i alle fall. Jeg har aldri tolket annonsene. Har heller mer lagt merke til vers og dikt som blir skrevet. Jeg synes "Hilsen fra fjellet" av Østeng Hov er så fint. Det kunne jeg selv tenkt å ha i min egen annonse når den tid kommer. Jeg husker spesielt et linje som sto i en eldre kvinnes dødsannonse. Hun var tydeligvis høyt elsket av sin ektemann. Han hadde skrevet "Jeg holdt min hånd i din. Aldri har du vært vakrere". DET er kjærlighet det. Helt til det siste. |
|
|
|
![]() |
|
|