|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hijab - argumenter
Jeg jobbet på en skole i Oslo fra 1997-2001, og det var det faktisk endel småjenter med hijab. Da snakker jeg om småskole. Det var en 1-10 skole, så det var eldre elever med hijab også. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Det var selvfølgelig da også men det har vært en markant økning i antall små jentebarn med hijab siste 6-7 årene. Dette er en utvikling som det ikke settes så stor pris på hverken på skoler eller blandt de aller fleste muslimer selv. Det er, som allerede påpekt i tråden, mest utbredt blandt små jenter fra Somalia og Yemen.
|
|
|
#43 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hijab - argumenterJeg kan ikke for at jeg reagerer negativt etter en dag i Seaworld i 40 varme, hvor man ser par der mannen og sønnen går i skjorts og tskjorte, mens kona og dattern går tildekt fra topp til tå. Jeg forstår at det kan være frivillig, men det føles likevel feil, og jeg klarer bare ikke å forstå begrunnelsen.
|
|
|
#44 |
|
Hvor: Akershus
Nemlig
|
|
|
#45 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hijab - argumenterJepp, hodeplagg hadde vi alle mann da vi vandrer rundt i 40 grader ibdag, det var et must. Men jeg var jammen glad jeg ikke hadde på meg full kroppsbekledning, en liten kjole var ille nok. Og ja, jeg har hørt om å kle varmen ute, men om det er begrunnelsen fornå gå tildekket fra topp til tå, så burde jo far og sønn gjort det samme.
|
|
|
#46 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Hijab - argumenterJeg tror ikke det er noen god ide aa forby hijab. Men jeg liker ikke de religioese og likestillingsmessige ideene som ligger bak, saa jeg vil likevel argumentere for aa ikke bruke det. Jeg synes ikke dette er en selvmotsigelse; jeg liker ikke FrP heller men vil ikke stemme for aa forby partiet.
|
|
|
|
#47 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hijab - argumenterForbud mot klesplagg eller påbud for den del, tilhører en andre deler av verden. Ikke noe jeg kan være for, uansett hvilket klesplagg det er snakk om. Folk får kle seg som de vil, enkelt og greit. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Sv: Hijab - argumenterEn avsporing, men allikevel, er det greit å bruke hijab i en jobb i Norge som innebærer å bære uniform?
|
|
|
#49 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Hijab - argumenterDet finnes kleskoder for menn og, gjør det ikke? At de skal bruke skjorter med lange ermer osv. Men det er i så fall neppe like mye press på menn som på kvinner å følge kleskoden. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Sperret
|
Det kommer an på hva slags uniform det er. Jeg leer ikke på et øyelokk om noen bruker hijab til f.eks. Kiwi-uniform (det er vel også en slags uniform), mens jeg er sterk motstander av hijab til politiuniform og lignende uniformer. Det vil si, jeg mener det ikke er noe å diskutere, all den tid uniformsreglementet forbyr alt av personlig "tilbehør". Kun uniformseffekter er tillatt. Med et reglement som justerer fargen på hårstrikken, ser jeg ikke helt hvordan bruk av hijab skal kunne være aktuelt i det hele tatt. Dersom det skal diskuteres må i tilfelle reglementet diskuteres på et generelt grunnlag i forhold til alt slags personlig og/eller religiøst tilbehør, ikke kun i forhold til hijab. Sist redigert av Olive Oyl : 07-08-11 kl 15:17. Årsak: Litt justering - gikk litt kjapt i svingene. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Her ligger jeg også. Kiwi-uniform er ikke uniform i ordets rette forstand ettersom den ikke inneholder veldig strenge krav til hverken hår, smykker, sminke, sko og heller ikke har distinksjoner. Hijab hører derfor ikke til på uniformer til f.eks. Politi, militære, flypersonell , sjøfartspersonell osv.
|
|
|
#54 |
|
Sperret
|
Jeg er opptatt av årsaken til at reglementet er strengt, og mener det må styre hvilke uniformer som kan endre reglement og hvem som ikke kan det. Jeg er for eksempel usikker på om jeg mener at militært personell som ikke er i kontakt med publikum, kan bære religiøse hodeplagg. Det ville ikke plaget meg personlig, men jeg tror jeg ender opp med at det ikke bør endres likevel. Man bærer jo fortsatt den samme uniformen. Og, hvor skal grensa gå? Blir religiøse hodeplagg tillatt, kan vel religiøse plagg generelt være tillatt, og hva med andre uttrykk for personlig overbevisning? Jeg lander nok på at uniformene som skal uttrykke verdinøytralitet må ha et strengt reglement slik vi har i dag, uansett hvor de brukes. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
I menneskeham
Sv: Hijab - argumenterPilotuniform, sykepleieruniform, korpsuniform, bunad etc etc: Hijab helt OK
|
|
|
|
#56 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hijab - argumenterJeg er på linje med Ulvefar når det gjelder hijab (og andre religiøse plagg/symboler) til politi- og militæruniform.
|
|
|
|
#57 |
|
maler
|
Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig med deg, selv om du har et poeng. Men religion og overbevisning vil alltid være på et annet nivå enn yrkesutøvelse. Jeg kan ikke helt se at det å tillate religiøse hodeplagg som hijab skulle gjøre noe negativt for dette, det dreier seg vel mer om en religon som i større grad enn vi er vant til er opptatt av ytre symbler og leveregler. Jeg er ikke enig med deg i at de som ønsker å bruke hijab i yrket sitt vil ha noe større problemer med å være nøytrale i utøvelsen av yrket enn vi som har alt av overbevisning og evt religion usynlig på innsiden. Det finnes sikkert roller i yrkessammenheng hvor det er av stor betydning at man møter som en sjablongmessig figur mer enn som seg selv som utøver et yrke. Jeg kommer ikke på noen slike roller nå, men jeg kan se for meg at det kan være et poeng i det militære. Det finnes flere yrker hvor det er mulig å reservere seg for deler av jobben av overbevisningsgrunner, jeg greier ikke å se at å bære hijab blir noe verre enn det egentlig. Kanskje medfører det at man ikke kan ha enkelte roller som yrket medfører, kanskje medfører det i noen jobber at det blir uforenelig med yrkesutøvelse, men at det å være et ansikt for myndighetene i seg selv skal utelukke hijabbruk ser jeg ingen grunn til. Jeg anser det i hvertfall ikke som mer sannsynlig at den muslimske kvinnen som gjerne vil bære hijab til politiuniformen vil ha større problemer med å gjøre en god jobb enn den muslimske mannen som mener at hijabbruk for kvinner er obligatorisk, men hvor dette ikke synes noe sted fordi han er mann.
|
|
|
#59 |
|
I menneskeham
Sv: Hijab - argumenterFor aa svare i traaden paa en prikk:
|
|
|
|
#60 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hijab - argumenterUlvefar sier det jeg mener om hijab og uniform.
|
![]() |
|
|