Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Leger jukser for å hjelpe pårørende

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-11, 15:07   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger jukser for å hjelpe pårørende

http://sykmelderveileder.helsedirekt...r/default.aspx

Her er det som står i veilederen.

Gammel 08-08-11, 15:08   #22
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg våket over et familiemedlem som lå i koma. Sykemeldingen min sa Depresjon. Det har jeg forsåvidt ikke noe problem med, eller tenkte ikke så mye over der og da. Problemet kommer når jeg har vært sykemeldt for det før i ett år og dermed fikk "diagnosen" på nytt. Spesielt med tanke på forsikringer. Jeg er veldig enig i at sorg i seg selv ikke er en sykdom. Mange ønsker faktisk å være på jobb i denne fasen for å ikke sitte hjemme alene med sorgen. Litt tilrettelegging på jobb så kan det faktisk være bedre enn å være hjemme.

Kommenterer det uthevede: Dette er det jeg ikke liker med å bruke falske diagnoser for å sykmelde folk. Det kan få konsekvenser man ikke tenker på på kort sikt.

Gammel 08-08-11, 15:13   #23
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Kommenterer det uthevede: Dette er det jeg ikke liker med å bruke falske diagnoser for å sykmelde folk. Det kan få konsekvenser man ikke tenker på på kort sikt.

Og problemet er gjerne at når man står til hodet i en million avgjørelser som må taes i forbindelse med et dødsfall eller nært forestående dødsfall så er faktisk dette noe av det siste man tenker på. Det gikk i alle fall ikke opp for meg før et par måneder etter - at dette ble problematisk!

Gammel 08-08-11, 15:21   #24
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

http://sykmelderveileder.helsedirekt...r/default.aspx

Her er det som står i veilederen.

Jeg mener at teksten gir rom for at skjønn:

"Tap og sorg kan noen ganger føre til sykdom og sykdomssymptomer. Slik kan sorg indirekte gjøre at vilkåret for sykmelding oppfylles."

Dersom man journalfører grundig, synes ikke jeg man har grunn til å frykte juksestempel på det man driver med.
Når det er sagt, er det sjelden jeg har blitt kontaktet av pasienter som etter "vanlige dødsfall" ikke klarer å arbeide. De gangene det har vært behov for sykmelding, har det absolutt vært spesielle omstendigheter.
Jeg tolker det som et tegn på at arbeidsgiver i mange tilfeller gir rom for arbeidstakere som har mistet sine nære, men det ikke hvordan det stemmer med andres opplevelse.

Gammel 08-08-11, 15:25   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det som er det vanskelige, hva er en normal sorgreaksjon? Vi sykmelder alle foreldre som mister et nyfødt barn. Det skulle bare mangle, ingen greier å samle opp seg selv etter å ha blitt kastet rundt som ventende foreldre via foreldre til dødssykt barn til foreldre til et dødt barn på noen få timer. Men det er vel egentlig likevel en normal sorgreaksjon.

Jeg synes egentlig det burde være en sorgdiagnose. Så fikk man kalle en spade for en spade. Det finnes sorgreaksjoner som trenger og som ikke trenger sykmelding, det står jo egentlig mellom linjene i veilederen også selv om den er så vag at det er til å få mark av.

Gammel 08-08-11, 15:35   #26
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes egentlig det burde være en sorgdiagnose. Så fikk man kalle en spade for en spade. Det finnes sorgreaksjoner som trenger og som ikke trenger sykmelding, det står jo egentlig mellom linjene i veilederen også selv om den er så vag at det er til å få mark av.

Det er jeg helt enig i.

Gammel 08-08-11, 15:55   #27
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Blir det skrekkelig feil å kalle det "deprimert"? Eller det er kanskje heller ikke noen diagnose?

Da min mor døde, ble jeg sykemeldt i to uker, med diagnosen "depresjon."

Det føltes fullstendig galt, for jeg var da slett ikke deprimert, jeg var trist og i sorg, og det føltes helt galt å gå på jobb, da hodet mitt var alle andre steder enn der det burde ha vært når man jobber med barn - men deprimert, nei. Depresjon er for meg en sjukdom - jeg var ikke sjuk.

Vanskelig det der med diagnoser og sykemelding, når man egentlig ikke er sjuk, men bare har det for vondt der og da, fordi man sørger over en man har hatt kjær.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.