Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[FrP] Kanskje ikke et helt heldig utspill

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-11, 11:40   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

[FrP] Kanskje ikke et helt heldig utspill

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/H...--2554753.html

Håper at dette gjør at færre stemmer på FrP.

Carl I. Hagen mener at politiet bruker for mye ressurser på å etterforske terroren på Utøya. Pårørende kan jo neppe ha interesse av å vite hva som skjedde i detalj. Gjerningsmannen er tatt, og saken burde avsluttes.

Sist redigert av annemede : 14-08-11 kl 11:49.
annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:43   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [FrP] kanskje ikke et helt heldig utspill

Jeg tenker mange ganger at jeg syns at mange FrPere er lit "seg selv nærmest", altså de er bare interessert i ting som gavner seg selv. Dette utspillet passer inn i dette bildet for meg, så det forundrer meg ikke.

Gammel 14-08-11, 11:47   #3
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Kan du ikke skrive litt hva artikkelen handler om i hovedinnlegget? En setning eller to? Jeg syns innlegg som bare inneholder en link er verdens kjedeligste. Det er ikke alt som interesserer meg, og da syns jeg det er greit å vite hva linken inneholder før jeg klikker.

*har lest artikkelen i linken*

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:47   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde i min naivitet at det var vanlig å etterforske alle alvorlige kriminalsaker, og særlig drapssaker, selv når tiltalte har tilstått? Det er noe med å ikke bare leke rettsstat, men å faktisk være det på ordentlig også.

Jeg lurer på hvor langt Hagen kan gå før han blir en belastning for partiet heller enn en styrke? Også lurer jeg på om Siv Jensen i sitt stille sinn mener det punktet er nådd allerede?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:51   #5
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg blir helt matt. At vi som ikke er rammet, ikke trenger å få alle detaljer servert absolutt hele tiden, er greit. Men hva de pårørende føler at de trenger å vite er da ikke noe andre skal bry seg med.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:51   #6
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ikke overraskende fra den kanten, men jeg tenker SJ krymper seg akkurat nå.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:54   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Det blir litt amerikansk (eller det jeg fordomsfullt tenker som amerikansk). Vi har tatt'n, han har innrømt, saken er oppklart, bur han inne for livstid.

Jeg mener at de pårørende og rammede har krav på å vite i detalj hva som skjedde, og hvorfor det skjedde. Samfunnet trenger at vi behandler denne saken på lik linje med andre alvorlige saker, selv om mannen har tilstått. Vi kan også lære mye av en grundig etterforskning - kanskje vi kan lære noe om hvorfor det skjedde, og det er jo nyttig.

Storberget sa for et par uker siden at det blir ikke god lovgivning og god justispolitikk om man handler i panikk. Man man lage gode systemet i "fredstid" sånn at de fungerer når man trenger dem. Han er ikke så dum han Storberget.

Gammel 14-08-11, 11:55   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså: det er da ikke bare av hensyn til de pårørende at man etterforsker skikkelig? Skal man ikke helst vite så detaljert som mulig hva som har skjedd i en drapssak uansett?

Og det er vel også et spørsmål om å avdekke brudd på sikkerheten her? Ikke i forhold til hvem som ble drept når på Utøya kanskje, men på mer generelt grunnlag. Det er jo ikke som om etterforskningen gjøres primært for de etterlatte heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:57   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Og man vil vel også helt helt sikkert utelukke at han har samarbeidet med andre. Tenk om han hadde samarbeidet og man om 20 år, eller noe opplevde at en eller annen stod frem og sa at han stod i leddtog med ABB, det hadde vært kjedelig, om man ikke hadde etterforsket ordentlig da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:57   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Og gjett hvilket parti som hadde hylt høyest om 20 år om det hadde skjedd...

Gammel 14-08-11, 11:58   #11
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Tøysete av gamle Carl å gå ut med dette nå. La de rette instanser ta seg av det som trengs og klapp igjen nebbet. Vi får håpe de ekstra ressursene som er bevilget holder i rikt monn til etterforskningen og ikke blir sovepute på regulær påtalemyndighet, slik det allerede har kommet oppslag om.

Gammel 14-08-11, 11:58   #12
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt må det etterforskes skikkelig, ikke bare av hensyn til de pårørende. Et annet moment: Om han har tilstått nå, kan han jo trekke hele tilståelsen og da er det sentralt at de har hatt han med på Utøya. Han kan vel neppe skylde på at noen har lagt ord i munnen på han etter å ha vist og forklart der i 8 timer.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:59   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ingen grunn til å lage unntak for ABB. Saken bør etterforskes slik alle andre saker etterforskes, vi driver da ikke med tillemping av lover og regler underveis. Det er vel ikke et sånt samfunn vi ønsker?

At Hagen ikke forstår hvorfor etterlatte vil ha detaljer er heller ikke relevant. Det er ikke han som er etterlatt, og det er da ganske spesielt å mene at det man selv ikke ønsker, er det ingen andre som ønsker heller.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:59   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Charming.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 12:04   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

I all den tid det er såpass begrensede ressurser i politiet at mange saker blir henlagt uten å etterforskes, og dermed saken ikke en gang når rettsystemet. Her har du et spørsmål om hva som kommer ut av en etterforskning.

Det er faktisk mulig å ha en annen vinkling til dette enn "dåne FRP er så dumme"-holdingen

Utfallet her blir uansett det samme, det er jo til og med en innrømmelse så en trenger ikke bevise skyldspørsmålet. Det er snakk om straffeskyld som han ikke innrømmer.

Hadde det Norske systemet vært slik at han ble dømt enkeltvis for hvert mord, hadde det faktisk forholdt seg anderledes.

Selvsagt skal hensynet til de pårørende veie tyngst her, men det kan vel argumenteres at en rask rettsak, heller enn å gi ham så høyt fokus over tid uten at det har noe formål.

Jeg synes det er ganske så forkastelig at f.eks voldsaker blir henlagt av ressurshensyn (også kalt bevisets stilling da det ikke er etterfosket). Om jeg skulle bestemme over knappe ressurser ville jeg måtte være tilbøyelig til å bruke disse polititimene annerledes. Det er faktisk slik at andre saker da ikke blir etterforsket.

I den ideelle verden hadde politiet hatt langt flere ressurser.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 12:05   #16
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg ser ingen grunn til å lage unntak for ABB. Saken bør etterforskes slik alle andre saker etterforskes, vi driver da ikke med tillemping av lover og regler underveis. Det er vel ikke et sånt samfunn vi ønsker?

....

Den etterforskes vel langt grundigere enn mange saker etterforskes, er det ikke det som er poenget?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 12:07   #17
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Selvsagt må det etterforskes skikkelig, ikke bare av hensyn til de pårørende. Et annet moment: Om han har tilstått nå, kan han jo trekke hele tilståelsen og da er det sentralt at de har hatt han med på Utøya. Han kan vel neppe skylde på at noen har lagt ord i munnen på han etter å ha vist og forklart der i 8 timer.

Ja, han kommer sikkert til å legge seg på en strategi med fornektelse nå. Mye tyder på det. 10 år med nedrabling av et manifest der plottet ønskes publisert max, alle piler peker vel mot at hendelsen skal fornektes.

Gammel 14-08-11, 12:07   #18
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Jeg syns det blir meningsløst å holde to saker opp mot hverandre på denne måten. At man henlegger voldtektssaker er trist - det betyr ikke at man skal la være å etterforske Utøya-massakren. Det blir litt som at man ikke skal bygge kulturhus fordi bestemor sover på gangen - som om bestemor automatisk fikk enerom bare man droppet kulturhuset.

Jeg tror ganske sikkert at politiet kommer til å få tilført tilstrekkelig med ekstra bevilgninger til denne saken, det går neppe så veldig ut over annet politiarbeid - utover at det binder opp mange politifolk og advokater så klart. Men det er jo derfor vi har politi og advokater, fordi de skal jobbe når det skjer noe.

Gammel 14-08-11, 12:11   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maz - her sier man ikke "FrP" er så dumme - man sier "Carl I Hagen" er så dum.

Jeg tenker Siv Jensen sitter og banker hodet hardt inn i en vegg as we speak.

Gammel 14-08-11, 12:14   #20
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Den etterforskes vel langt grundigere enn mange saker etterforskes, er det ikke det som er poenget?

Det er også en langt alvorligere sak enn mange saker.

Mitt inntrykk er at Hagen ønsker hele greia avfeid og unnagjort på kort tid. Rettssaken skal f.eks. være i løpet av høsten. Store drapssaker går ikke så fort. Jeg husker ikke nøyaktig når Orderud-saken kom opp, men det var ihvertfall ikke samme år.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.