|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Audacious
|
Spenstig solidaritetsutstpill fra KrFUønskede gravide bør bære fram barna av solidaritet med de ufrivillig barnløse.
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Spenstig solidaritetsutstpill fra KrFJammen så kjekt - to fluer i en smekk. Den ufrivillige gravide, blir jo kvitt hele problemet etter 9 måneder, og de ufrillige barnløse får barn!
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Spenstig solidaritetsutstpill fra KrF
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ja. Så blir alle så glade, så.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Spenstig solidaritetsutstpill fra KrFTrist noen er så lite empatiske og uerfarne. Men sånn er det. Og de finnes nok i alle leire, bare at noen er smarte nok til å vite når man skal tie.
|
|
|
|
#6 |
|
Ekvilist
|
Sv: Spenstig solidaritetsutstpill fra KrFJa, nei. Hva skal man si. Har ikke lest linken, men leste om saken tidligere i dag. Da sto det at norske kvinner ikke får muligheten til å bære fram barn de ikke ønsker å beholde. Kan noen forklare meg hvordan på hvilken måte dette foregår? Tvangsabortering?
|
|
|
#7 |
|
Peppy!
|
Sv: Spenstig solidaritetsutstpill fra KrFDet er nettopp på grunn av slike holdninger at jeg synes KrF er verre enn alle andre partier. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Dragedytteren
|
Hvis man ikke får muligheten til å få barn man i utgangspunktet ikke vil ha, må det vel være sexnekt fra mennene som ligger bak?
|
|
|
#11 |
|
Peppy!
|
Jeg antar det for tilhengerne av surrogati i India skilles på det med biologi, og at det ikke er å sidestille å kjøpe noens biologiske barn vs det å produsere barn hvor surrogatmor kun er tilbyder av livmor. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Peppy!
|
Du tenker på den norske kvinnen som fikk tvillinger med seg hjem nå i vår? I så fall så var det donasjon av egg der, men ikke av hennes egne egg. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Peppy!
|
Jeg synes for øvrig det er himmelvid forskjell mellom en 16-åring som er ulykkelig gravid og som blir tilbudt penger for å gi fra seg barnet sitt kontra en situasjon hvor et voksent menneske som selv har født flere barn ønsker å bære frem et barn for sin søster eller venninne eller fremmed som ikke selv kan bære barn, mot et vederlag som dekning for risiko og tapt arbeidsinntekt. Sistnevnte er tross alt den varianten norske kvinner stort sett benytter ved surrogati. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Peppy!
|
Ja, jeg ser den. Det er det der med kjøp som er vanskelig i surrogati også. Dette er regulert i flere land, f eks Storbritannia, hvor det kun er dekning av graviditetsrelaterte kostnader som tillates dekket. Ikke lønn. Men skal du til legen, må kjøpe svangerskapsklær etc så kan det dekkes, slik at surrogaten ikke blir økonomisk skadelidende. Så gjelder også i dette med ufrivillig gravide - å gi bort barnet sitt synes jo alle er ok. Å få penger for det er ugreit. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Er ikke abortlovgivningen i USA svært liberal, da? Med lov til å ta abort frem til etter uke 20? Eller varierer det fra stat til stat?
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Roe vs. Wade i 1973 gjorde abort lovlig i USA (før det var det forbudt i de fleste stater), men det finnes diverse statlige restriksjoner, som varier fra stat til stat. Tror det går på om man som mindreårig kan foreta abort uten å fortelle foresatte, hvor mange uker man kan være på vei osv. Jeg tror ikke det er mange stater man kan ta abort fram til uke 20. Men abort er ikke ulovlig i USA, nei, selv om det er presidentkandidater som går til valg på at de skal gjøre det ulovlig igjen.
|
![]() |
|
|