Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er Wenche full, eller?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-11, 17:16   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er Wenche full, eller?

Jeg var på letings etter en ny oppskrift på fleskepannekaker, og denne anbefaler Wenche meg.

For 7 personer (vi er glade i mat):

3,5 dl hvetemel
8,75 dl melk
7 egg
3,5-5,25 ss smeltet smør
1,75 ts salt

Gammel 17-08-11, 17:29   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er Wenche full, eller?

Kan det være 3,5 liter?
Eller så er det kanskje lavkarbopannekaker?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 17:30   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greit nok at noen foretrekker tynne, tynne pannekaker, men det blir jo det bare griseri utav?

Gammel 17-08-11, 17:31   #4
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette hørtes mer ut som suppe.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 17:35   #5
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Var litt lite mel ja.

Jeg elsker de magiske pannekakene fra Donald Ducks kokebok fra 90tallet.

7,5dl mel
5egg
1L melk
1ts salt ca
3ss smør

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:25   #6
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager langpanne-pannekake (hiver man inn skinkebiter el blir det fleskepannekake) av mammas oppskrift og den er jo litt lik den i HI:

4 dl hvetemel
7 dl melk
1 tsk salt
3-4 egg

I din oppskrift, Skremmeren, er det jo mange flere egg, så det er kanskje derfor det går an med litt mindre mel? Bruker du langpanne?

Sist redigert av Sundae : 18-08-11 kl 08:07.
Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:35   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sundae, her.

4 dl mel
7 dl hvetemel
1 tsk salt
3-4 egg

Gammel 17-08-11, 21:37   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Den var det ihvertfall nok mel i.

Men ellers tror jeg ikke at jeg bruker så mye mer mel enn Wenche selv.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:37   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange rare pannekakeoppskrifter.

Gammel 17-08-11, 21:39   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Men hvor tynn blir røra da? Til tross for egg (7 egg er vel helt vilt uansett?) så er vel 9 l melk + opptil 5 ss smeltet smør mye væske til 3,5 dl hvetemel? Jeg lager i stekepanne, og like de litt tjukke.

Gammel 17-08-11, 22:11   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager med 10 egg, 6dl hvetemel (evt noe byttet med havregryn) og 1 L melk. Og litt salt. Da synes jeg de blir passe på alle måter. Jeg liker litt ekstra egg i dem. Jeg vil tro veldig mye mindre mel gir tynnere røre ja, men det er fullt mulig å lage dem slik crepes-tynne med røra mi hvis man vil det.

Gammel 17-08-11, 22:22   #12
Sundae

Sundae sin avatar

Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Men hvor tynn blir røra da? Til tross for egg (7 egg er vel helt vilt uansett?) så er vel 9 l melk + opptil 5 ss smeltet smør mye væske til 3,5 dl hvetemel? Jeg lager i stekepanne, og like de litt tjukke.

Den røren jeg lager er som rennende melk, kanskje litt tykkere, men ikke tykk. Skjønner?

Men jeg bare skvilper den opp i langpannen så det spiller ingen rolle at den er tynn - jeg trenger jo ikke å kunne snu den. Og resultatet blir en ca 1 cm tykk pannekake (den hever, liksom?) som vi skjærer i passe store firkanter. Storebror kaller det Puppepannekake, for det pleier å blåse opp "pupper" (store luftbobler) på den mens den står i ovnen.

Du kan jo prøve Wenche sin oppskrift, for å se hvor far out hun var/ikke var? Edit: se neste innlegg.

Sist redigert av Sundae : 17-08-11 kl 22:31.
Gammel 17-08-11, 22:30   #13
Sundae

Sundae sin avatar

Standard

Begynte å lese om langpannekaker på en oppskriftside jeg pleier å bruke og se! Italienene er enige med Wenche (men i langpanne) :

http://www.kokaihop.se/recept/italie...ka-i-langpanna

Gammel 17-08-11, 23:09   #14
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Synes ikke det var ille? Tommelfingerregelen hos oss er mel halvparten av mengden melk, 1 egg pr dl melk.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 23:31   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det kan være fordi jeg liker litt tykkelse på de. Jeg droppa den oppskriften, helte i så mye mel jeg ville ha, spedde med melk til den ble sånn passe tykk, og lot den svelle 15 min ca. Så tilsatte jeg 3 egg, litt salt og litt bakepulver, og lot den svelle litt til. Funket bra!

Gammel 17-08-11, 23:36   #16
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager langpanne-pannekake (hiver man inn skinkebiter el blir det fleskepannekake) av mammas oppskrift og den er jo litt lik den i HI:

4 dl mel
7 dl hvetemel
1 tsk salt
3-4 egg

I din oppskrift, Skremmeren, er det jo mange flere egg, så det er kanskje derfor det går an med litt mindre mel? Bruker du langpanne?

Kunne tenke meg å prøve langpannepannekake. Men altså, 7,5 dl melk eller hvetemel?

Gammel 17-08-11, 23:55   #17
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Med 9 LITER melk er vel 3,5 dl mel, uavhengig av antallet ss smeltet smør, litt lite....

Gammel 17-08-11, 23:56   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mine pannekaker lages forresten ute oppskrift, bare med sånn "noen egg, en skvett melk, mel til det blir tykt, og mer melk til passe tynt, og noe smør sånn alt ettersom. Ja, og litt mer melk om den blir stående en stund så den blir tykk"

Gammel 18-08-11, 01:45   #19
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg lest den oppskriften gang på gang, og lurer på om den kanskje er redigert eller om jeg ikke skjønner tallene? Det står da virkelig 8,75 dl melk, og det er i alle kokebøker jeg har det samme som i underkant av 9 dl.
Og hvis jeg ikke bommer på hva som skal lages er dette en stor og gyllengul fleskepannekake man steker i langpanne, som min farmor pleide å lage, og da ser oppskriften veldig ut som det hun lærte meg altså. Da får man en skikkelig høy og fluffy fleskepannekake man skjærer i biter og spiser med kokt potet til og smeltet smør (på Finnskogen i alle fall).

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 01:52   #20
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

4 dl mel
7 dl hvetemel
1 tsk salt
3-4 egg

Jeg tror Wenche har den mest edrulige oppskriften av dere to foreløpig. :selvoppnevt dommer:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:42.