Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-11, 11:13   #41
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."

Jeg er helt enig i at lista når man kommer ut er mye viktigere enn lista for å komme inn. Men jeg er likevel for å ha inntakskrav i basisfag nettopp fordi jeg tror at dette kan gjøre at man kan legge lista høyere på lærerskolen. Det er et tankekors at dette regnes som nødvendig for å greie medisinstudiet, tannlegestudiet, veterinærstudiet, ingeniørstudiet og flere andre, mens lærerstudiet forventes man å komme seg gjennom bare man såvidt har stått på videregående. En som har rotet det til på videregående og så blitt voksen kan helt klart bli en god lærer, men da burde det være greit å skaffe seg nødvendige forkunnskaper før man begynner på lærerskolen.

Gammel 18-08-11, 11:23   #42
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Jeg vil ha skolen en god del mer lik den de har på New Zealand.

Så lenge de ikke gjør med velferdsstaten vår som de gjorde på NZ, er det sikkert greit for meg. :skrekk og gru:

Selvsagt bør det være karakterkrav. Både inn og ut. resiserer

En gang i tiden da jeg vurderte å søke naturfaglærer, var det nok med 2,5 i snitt. Det er jo helt hinsides at de som så vidt kommer seg gjennom videregående skal kunne lære ungene våre noe som helst.

Sist redigert av Ru : 18-08-11 kl 13:04. Årsak: presiserer
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 11:43   #43
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så enig med deg, Katta! Selvfølgelig kan man ha minstekrav til dette studiet også.

I tillegg bør egnethet vurderes strengt underveis, det bør det i alle yrker der det er praksisperioder som en del av studiet, slik at ikke alle får lov til å fullføre rett og slett.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 11:48   #44
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er så enig med deg, Katta! Selvfølgelig kan man ha minstekrav til dette studiet også.

I tillegg bør egnethet vurderes strengt underveis, det bør det i alle yrker der det er praksisperioder som en del av studiet, slik at ikke alle får lov til å fullføre rett og slett.

Har ikke sykepleiere en sånn egnethets evaluering? (eller husker jeg feil nå - lenge siden jeg gikk på høgskolen)

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:01   #45
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg gikk på vgs sammen med flere som endte opp med et snitt på 2. De endte opp på lærerutdanning rundt omkring på mindre populære høyskoler fordi det var der de kom inn; ikke fordi det var det de hadde lyst til. Glimrende utgangspunkt og motivasjon?

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:02   #46
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Har ikke sykepleiere en sånn egnethets evaluering? (eller husker jeg feil nå - lenge siden jeg gikk på høgskolen)

I teorien ja, men det virker som om skolene kvier seg veldig for å faktisk bruke tilbakemeldingene de får fra praksisveiledere til å stryke noen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:03   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva var dette argumentet om dyslektikere? Jeg syns ikke det skal være helt naturlig at dyslektikere kan bli lærere jeg. :kjip:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:07   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg er muligens meget preget av den mildt sagt elendige oppfølgingen datteren vår fikk i norsk skole, kontra den fantastiske oppfølgingen hun får her i USA. Og vi snakker som sagt offentlig skole begge steder.

Muligens?

Selvfølgelig er du det, og det skjønner jeg godt. Det er allikevel greit å huske at det er erfaring fra to skoler, utav godt over en million til sammen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:24   #49
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Selvsagt bør det være karakterkrav.
En gang i tiden da jeg vurderte å søke naturfaglærer, var det nok med 2,5 i snitt. Det er jo helt hinsides at de som så vidt kommer seg gjennom videregående skal kunne lære ungene våre noe som helst.

Som det er blitt sagt over, så er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom karakterene du får på vgs og de karakterene du kan oppnå i videre studier. Det som skjer i lærerutdanningen er viktigere enn det som skjedde før.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er jeg veldig enig i.

Gammel 18-08-11, 12:29   #50
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke karakterene fra VGS sier noe som helst om hvor egnet man er til videre høyere studier. Men karakterkrav på selve høyskolen og egnhethet (sile ut uegnede via prakisperiodene etc) bør være en god ide.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:34   #51
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes ikke karakterene fra VGS sier noe som helst om hvor egnet man er til videre høyere studier. Men karakterkrav på selve høyskolen og egnhethet (sile ut uegnede via prakisperiodene etc) bør være en god ide.

Enig.

Gammel 18-08-11, 12:40   #52
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns i grunn at man bør stille karakterkrav når man kommer UT av lærerhøyskolen. Det er mildt sagt forbausende at karakterer ikke er viktig når lærere søker jobb. Jeg mener at et karakterkrav for å få godkjenning som lærer er like hensiktsmessig som et høyt inntakskrav. Det flyr alt for mange lærere rundt i grunnskolen og underviser i fag som de nærmest strøyk i på lærerhøyskolen.

Amen

Jeg syns inntakskrav er helt unødvendig, det som er interessant er hvem som kommer ut av lærerskolen, ikke hvem som kommer inn. Dersom undervisningen holder et høyt nivå, eksamen er relevant og har strenge krav, og studenter som ikke egner seg stryker i praksis er det helt unødvendig med inntakskrav. Jeg er faktisk helt imot det, det underminerer hele systemet. Dersom man har ståkarakter skal man ha tilegnet seg nok kunnskaper i faget til å jobbe videre med det, mener jeg. Kravene er alt for lave på alle nivåer, egentlig.

Gammel 18-08-11, 12:46   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Enig.

Samme som når min ex tok sykepleierhøyskolen etter 7 års erfaring som en svært dyktig pleiemedhjelper på både deltid og heltid (tror han måtte forberede snittet sitt) ikke fikk godtgjort praksisen mens karaktersterke medelever rett fra VGS uten peiling på yrket og svært lite tanke for om de faktisk passet til dette seilte rett inn. Det er mange som "suser og duser" litt på VGS og som går ut uten storveis karaktersnitt, men som er modnet for høyere utdannelse etter noen år. Det sier lizzom ingenting om intelligensnivået eller egnethet for større studier. Men det er klart at for enkelte studier må man ha et visst nivå i noen fag fra før. Jeg synes det er en uting at veldig mange må betale mye for privatfag på Bjørknes, da kan man heller senke karakterkrav og heller sile de ut underveis. Jeg vil tror mange uansett slutter og/eller bytter studier underveis. Er det ikke bedre at man får begynt på videre studier enn at mange "bare" begynner å jobbe fordi det tar for lang tid å komme inn på enkelte studier.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-08-11, 12:53   #54
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også enig med deg, og med Acsa sitt innlegg.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:01   #55
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg syns det hadde vært stas om en mattelærer greide å finne riktig svar på 3+2*5 jeg for min del. :fortsatt traumatisert:

Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:02   #56
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg syns det hadde vært stas om en mattelærer greide å finne riktig svar på 3+2*5 jeg for min del. :fortsatt traumatisert:

Det bør man kvalitetsikre at de kan på lærerhøyskolen, ikke utifra karakterene fra VGS før man har gått studiet.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-08-11, 13:05   #57
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Som det er blitt sagt over, så er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom karakterene du får på vgs og de karakterene du kan oppnå i videre studier. Det som skjer i lærerutdanningen er viktigere enn det som skjedde før.

Det er jeg enig i. Det gikk litt fort tidligere, jeg har nå presisert.

Gammel 18-08-11, 13:06   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det bør man kvalitetsikre at de kan på lærerhøyskolen, ikke utifra karakterene fra VGS før man har gått studiet.

Sålenge de greier dette høye kravet før de slippes løs på uskyldige ofre så er det greit for meg.

Bortsett fra det ser jeg det som en selvfølge at de lærer dette på barneskolen. Ikke vgs og ikke høyskolen. Dette er hakket etter å skrive navnet sitt riktig.

Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 13:07   #59
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Sålenge de greier dette høye kravet før de slippes løs på uskyldige ofre så er det greit for meg.

Bortsett fra det ser jeg det som en selvfølge at de lærer dette på barneskolen. Ikke vgs og ikke høyskolen. Dette er hakket etter å skrive navnet sitt riktig.

Hva er poenget ditt? At mange lærere ikke har lært det på barneskolen? Jeg går utifra at man lærer en god del i løpet av årene på lærerhøyskolen og at karakter og vurdering underveis bør kunne luke ut "hull" i kunnskapen de bør ha.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-08-11, 13:08   #60
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns inntakskrav er helt på sin plass. Samtidig burde det vært strengere karakterkrav og vurderinger underveis i utdanningen (ikke bare for læreryrket). Hvis man ikke hadde inntakskrav, men strenge krav for godkjenning ved utdannelsens slutt/strenge krav for å få jobb, risikerer man at både samfunnet og enkeltindivider bruker tid og ressurser på en utdannelse som er mer eller mindre bortkastet.

Karakterene fra vgs sier ikke alt, man kan gjerne klare seg veldig bra i videre utdannelse selv om man har dårligre resultater fra vgs. Men visse krav bør man kunne stille ved studiestart, og da er karakterer det beste alternativet. I tillegg bør det finnes en inntakskvote som går på praksis, alder osv, som tar høyde for folks motivasjon og modning ut over det nivået de hadde som 18-19-åringer. Og det finnes vel for mange studieretninger.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.