Sv: Er det bare jeg som er uhelbredelig nysgjerrig? (NRK P3)
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg vil gjerne skjekke om jeg forstår deg rett:
Du mener at enehver voldtekt (eventuelt alle overgrep av hvilken som helst art) per i dag bør og skal anmeldes uavhengig av hva den som ble utsatt for overgrepene måtte mene om det?
Ja, selvfølgelig kan det bli mulig en gang i fremtiden (men ikke under rettsapperatet, det tviler jeg på), men jeg forholder meg til den situasjonen som er per i dag. Ikke hvordan den skal bli, hvordan den burde bli etc
Nei, du forstår meg ikke rett. Det er selvfølgelig offerets valg, og må alltid være det, men jeg synes man er på feil spor når man sender signaler om at det ikke er noe å hente ved å anmelde. Og at en voldtekt/ et voldtektsforsøk av "mindre alvorlig karakter" ikke har noe å gjøre i et allerede "overbelastet" rettssystem. Jeg synes man skal bevege seg i den andre retningen, oppmuntre ofre til å anmelde - det er jo de store mørketallene som må være utfordringen her - ikke at det anmeldes for mange saker.
Du nevner også "selvtekt, borgervern og injurier". Dette er et problem som er så ubetydelig i voldtektssaker at det knapt kan verdiges noen oppmerksomhet (bortsett fra i nettopp denne saken) - det er det motsatte som er problematisk: skammen, skyldfølelsen, hemmeligholdelsen, frykten.
Jeg forholder meg muligens litt mer visjonært; og ser at det er mye ugjort i forhold til denne type kriminalitet, og at man selv ved å sende feil (etter min mening) signaler på et forum som dette med så mange kvinner, også, indirekte, kan bidra til å motarbeide en positiv utvikling.
|