Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvarme og homofile prester (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-07, 13:54   #41
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Kvarme og homofile prester (VG)

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Begge sitata her understrekar vel min påstand om at ingen bør kjenne seg "reine" nok til å kaste den første stein. Det er stor skilnad på å drive homohets fordi eins eigne verdiar og haldningar tilseier at det er greitt, og å drive homohets i kristendommen sitt namn. Eg klarer ikkje å sjå at det står skrive at det er meir syndig å vere homo enn å stjele, vere utro, vere grådige eller å skille seg.

Men det er altså en synd? For det er ingen tvil om at både stjeling, utroskap, grådighet osv er synder i bibelsk forstand.

Alle disse syndene du nevner er ting man lett og greit får tilgivelse for "i Jesu navn". Og en vanlig frase i bibelsk sammenheng, etter at tilgivelse er gitt, er: "Gå bort og synd ikke mer".

Det er bare en ørliten hake ved det hele for homofili er ikke noe man slutter med. Man er homofil.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:55   #42
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av løvemor, her.

Ja, men det er vel ingen av bibeltekstene som handler om homofile skal få bli prester eller ikke? Så hvis man skal bruke bibeltekstene som argumentasjon mot homofile prester må man jo se på helheten og ikke trekke ut bare de homofile. Hvis man ikke kan det får man heller la vær spør du meg.

Ja, ja, du får nå mene hva du vil. Prestene kom i grunnen litt senere i tid. Og ja, hvis du ser "stort" på det, så er heller ikke kvinnelige prester akseptert i Bibelen. Kvinnen skal være mannen underordnet, osv..

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:56   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, når jeg ikke leser ordrett, som du var bekymret for et par innlegg lengre opp, så leser jeg meningen, budskapet, dit hen at homofili er en synd, og altså ikke akseptert av Gud. Derav mener jeg også at kirken må være i sin fulle rett til å nekte f.eks. homofile prester eller homofile ekteskap.

Nei! Det er ikke opp til oss å dømme. Jeg gjentar: "Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt. For med den dommen dere dømmer, skal dere selv bli målt.” Matt.7,1

Gammel 14-03-07, 13:56   #44
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Så homofile menn bør leve i sølibat og ikke få oppleve kjælighet slik heterofile kan?

Helt ærlig så driter jeg i hva de gjør. Men jeg har forståelse for at homofilt samliv ikke aksepteres i Kirken.

Gammel 14-03-07, 13:56   #45
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei! Det er ikke opp til oss å dømme. Jeg gjentar: "Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt. For med den dommen dere dømmer, skal dere selv bli målt.” Matt.7,1

Ja, og det er sikkert greit. Kvarme har sikkert ingen problemer med å bli avsatt som biskop hvis han skulle vise seg å leve i homofilt partnerskap.

Gammel 14-03-07, 13:58   #46
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Helt ærlig så driter jeg i hva de gjør. Men jeg har forståelse for at homofilt samliv ikke aksepteres i Kirken.

Fantastisk!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:58   #47
løvemor
Tilbake

løvemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
løvemor er litt kul
Standard

Til det om å være født sånn - det er det jo strengt tatt ingen som kan bevise eller motbevise. Men uansett, det som står i Bibelen, og som mange står for den dag i dag, er at legningen er en ting, men det at "menn driver utukt med menn" er forbudt. Altså handlingen, ikke legningen.

Ja og det er dette jeg ikke klarer å få til å stemme med den Gud jeg 'kjenner'. Han ville da vel ikke nektet noen å elske hverandre? Det blir bare helt feil for meg.

løvemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 13:59   #48
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av løvemor, her.

Ja og det er dette jeg ikke klarer å få til å stemme med den Gud jeg 'kjenner'. Han ville da vel ikke nektet noen å elske hverandre? Det blir bare helt feil for meg.

Nei, han nekter da vel ingen noen ting. Men han sier at de ikke skal "arve Guds rike". Med andre ord så kommer de ikke til "himmelen". De er syndere. Og derfor kan de ikke være prester.

Gammel 14-03-07, 14:00   #49
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Vel, det står ingen steder i bibelen at homofile prester ikke er greit. Derimot står dette:
(Paulus brev til Timoteus, der han snakker om vranglære) Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett, og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige, men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære.

Eller: Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med, verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd. ( fra det første brevet til Korinterne)

Særlig interessant i det siste sitatet er; "Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige for Gud"

Det betyr at man altså kan få innpass i Guds rike om man slutter å være homofil.

Paulus! Utrolig hvor mye sprøyt som har kommet fra den mannen. Helt utrolig at folk fortsatt velger å leve etter hans lære tusen år etterpå.

Gammel 14-03-07, 14:01   #50
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Alle disse syndene du nevner er ting man lett og greit får tilgivelse for "i Jesu navn". Og en vanlig frase i bibelsk sammenheng, etter at tilgivelse er gitt, er: "Gå bort og synd ikke mer".

Jesus sier til den kvinnen som skulle steines (etter at ingen fant seg verdig til å kaste første steinen) "Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av".

"...fra nå av" synes jeg er viktig å se på her, for det sies altså ingenting om hvorvidt Jesus mente at livsførselen hennes så langt hadde vært syndig.

Jeg kan heller ikke se at man på noen måte "lett og greit" får tilgivelse for synder, ettersom å få tilgivelse fordrer å tilgi med samme letthet. "Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre". Det er ikke lett å tilgi andre det de har gjort mot deg, derfor heller ikke lett å ta i mot tilgivelse...

Gammel 14-03-07, 14:01   #51
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Fantastisk!!

Ikke så fantastisk som at mennesker legger hele livet sitt opp etter en bok, som de i neste øyeblikk forandrer etter sitt eget forgodtbefinnende.

Hvis man virkelig tror på Gud og at bibelen er Guds ord, så begriper jeg virkelig ikke at de tar sjansen.

Gammel 14-03-07, 14:02   #52
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Paulus! Utrolig hvor mye sprøyt som har kommet fra den mannen. Helt utrolig at folk fortsatt velger å leve etter hans lære tusen år etterpå.

Ja. Han var en ordentlig go'klump.

Gammel 14-03-07, 14:03   #53
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ja, og det er sikkert greit. Kvarme har sikkert ingen problemer med å bli avsatt som biskop hvis han skulle vise seg å leve i homofilt partnerskap.

Ja, eller om han ble tatt i løgn, tenkte ondt om naboen, eller kjører for fort? Tviler på at han ville like å bli avsatt som biskop av den grunn. Som sagt, i guds øyne er alle syndere, og ingen bedre enn andre...

Gammel 14-03-07, 14:04   #54
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, han nekter da vel ingen noen ting. Men han sier at de ikke skal "arve Guds rike". Med andre ord så kommer de ikke til "himmelen". De er syndere. Og derfor kan de ikke være prester.

Er det bare de som garantert kommer til himmelen som kan bli prester? Jeg vet om mange prester som jeg tviler på kommer inn i den himmelen de tror på. Kvarme blant annet.

Gammel 14-03-07, 14:04   #55
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Utrolig hvordan man plukker og mikser hva man skal følge av alt som står i bibelen - for der står det jaggu mye rart. Syns jeg har hørt noe om å selge alt sitt gods og gull for å følge Jesus....

Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:07   #56
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, eller om han ble tatt i løgn, tenkte ondt om naboen, eller kjører for fort? Tviler på at han ville like å bli avsatt som biskop av den grunn. Som sagt, i guds øyne er alle syndere, og ingen bedre enn andre...

Men ville du mene det var greit om de ansatte et menneske som biskop, som var tatt i 120 km/t i en femtisone, og som sa at dette ville han fortsette med, selv om han ikke hadde lappen en gang?

For det er det som er forskjellen.

Gammel 14-03-07, 14:07   #57
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Tror disse reglene i bibelen hadde vært ganske annerledes hvis Jesus var skrivekyndig og selv kunne formidle skriftlig for ettertiden det han stod for.

Gammel 14-03-07, 14:07   #58
løvemor
Tilbake

løvemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
løvemor er litt kul
Standard

Det er ganske vanskelig dette. Hvem kommer til himmelen og ikke? Jeg er enig i at syndsbegrepet er viktig i kristendommen og at det i våre dager heller mer og mer mot en alt-er-lov-mentalitet. Men med alle de kravene som stilles for å kunne arve Guds rike i følge disse tekstene blir det jammen meg ikke lett å komme inn. For meg er Nådebegrepet det viktigste i kristendommen.

løvemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:09   #59
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Standard

Og i tiilfelle noen skulle være i tvil, så har jeg ikke en døyt i mot homofile. Tvert i mot.
Men jeg har fryktelig mye i mot bibelen.

Gammel 14-03-07, 14:11   #60
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Tror disse reglene i bibelen hadde vært ganske annerledes hvis Jesus var skrivekyndig og selv kunne formidle skriftlig for ettertiden det han stod for.

Tja. Det finnes nok av skrifter om Jesus som antageligvis er skrevet nærere ham i tid enn det som står i bibelen, men som av diverse "kirkelige" årsaker ikke ble funnet verdige til å inngå i den hellige skrift.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.