|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne klasser for de flinkeste?I teorien skal de vel bli utfordret gjennom tilrettelagt oppfølging hele året? |
|
|
|
|
|
#43 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?De blir jo ikke det. Min tredjeklassing får oppgaver i norsk, engelsk og matte som er langt under nivået hun er på, og som ikke utfordrer henne en millimeter. Det er nesten så jeg er glad for at førsteklassingen min bare så vidt staver seg gjennom ord nå ved skolestart, så hun i hvert fall kommer til å få superløftet med å mestre lesing raskt det første halvåret på skolen.
|
|
|
#44 |
|
Har diplom
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Sånn er det her også. Synd, men sant. Min kunne forresten ikke lese når hun begynte på skolen, så det er vel den eneste utfordringen hun har hatt. Det tok omtrent to uker før hun knakk koden. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg synes jo det er litt interessant at det allerede eksisterer en eliteskole, og har gjort det lenge. Ingen har noe imot det heller. Men så gjelder det også det eneste faget det er lov å være god i og å tjene penger på - gym.
|
|
|
#46 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Toffskij sier ALT jeg mener her, tror jeg, og hun sier det så BRA!
|
|
|
#47 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er ikke i mot spesialiserte skoler på videregående nivå - bare så det er sagt. Jeg er i mot permanent nivådeling i grunnskolen. Jeg har heller ikke hevdet at flinke elever er sosiale tapere - snarere tvert i mot - the winner takes it all. Det er stor sjanse for at den som er super i matte og norsk er super i gym og sløyd også - og at vedkommende har gode venner og er en omgjengelig person. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Her er det snakk om grunnskoleelever og ikke vidergående elever.
|
|
|
#49 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er også veldig på linje mer Toffskij, Kanina og Polyanna.
|
|
|
#50 |
|
Har diplom
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Mattegymnas er jeg veldig for altså. I videregående er det jo ofte litt nivåinndeling uansett, hvertfall der vi bor. Det er et par skoler "alle" vil gå på, og der får jo bare de flinkeste fra ungdomsskolen plass. Også er det en skole "ingen" vil gå på, så de får de med de svakeste karakterene. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Yes, we can!!
|
Det finnes en slags idrettslinje på en ungdomsskole i Bærum også, har jeg hørt. Ikke et pip om det heller.
|
|
|
#52 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#53 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Naturligvis ville det være bra om de flinkeste elevene fikk egne klasser eller grupper, og på litt høyere nivå, som ungdomsskolen, gjerne egne skoler også. Og opptak til videregående skole bør naturligvis kun baseres på karakterer, og det bør også gis anledning til å søke videregående skoler i andre fylker enn hjemfylket (også dette kun basert på karaktererer). Og dette kan og vil, hvis man gjør det riktig, være bra for alle, ikke bare for de flinkeste. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Permakulturell
|
Det er jeg helt enig i. Det jeg er usikker på om er så lurt, er inndeling i rene nivåklasser allerede fra barneskolealder.
|
|
|
#55 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Hjertens enig med deg, BM, men i tillegg til at det er fravær av ambisjoner, så er det jo også noe SLEMT i å ignorere og kvele barns lærelyst, syns jeg.
|
|
|
#56 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Mulig at du driter i om barna må gå om igjen Polyanna - men om du hadde hatt en unge som aldri klarte å komme forbi 7. trinn så hadde du kanskje ikke ment det samme. Hvor mange år skal man gå om igjen tenker du? Hva er rimelig? En gang? To ganger? Fem ganger? |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Å gå om igjen er selvfølgelig et veldig dramatisk tiltak. Men jeg reagerer på at det vurderes som MER dramatisk enn at barna går ut av skolen uten å kunne lese.
|
|
|
#58 |
|
~~~~~~~
|
Min erfaring er at det også er tiltak for flinke elever. Jeg har, hva skal jeg si - "en av hver" og jeg ser/føler/oppfatter at ungene får lik behandling ved ulike skolebøker tilpasset nivå og ulike lekseplaner også tilpasset nivå. Jeg har ingen behov for å sende en unge på eliteskole og en annen på skole for dysletikere. Den dagen de skal velge hva de ønsker etter 10 år på skolen skal de få velge utifra interesser og karakterer.
|
|
|
#59 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?(Og jeg mener ikke at "jeg driter i" det. Det var overdrevent og flåsete skrevet. Men jeg syns det er rart at det ikke vurderes en gang som et aktuelt tiltak, mens det at de går ut av skolen uten å kunne lese skikkelig er "ille", men ikke skaper samme aversjon)
|
|
|
#60 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg ser problematikken. Jeg har, som mange andre her, sittet og kjedet meg gjennom barneskole og ungdomsskole og endelig fått gløden på videregående når det var lov til å være flink og jobbe i eget tempo. Jeg ser også at selv om det er mye som er bedre så er det mye prat om tilpasset opplæring og lite substans i det. Ikke skjønner jeg heller hvordan den ene læreren som er alene med 24 tredjeklassinger skal klare å tilpasse opplæringen til hver enkelt. |
|
|
|
![]() |
|
|