Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Han inkluderer studier fra grunnskole til høyere utdanning.
Så vidt jeg har skjønt, vil følgende ofte skje med nivådeling: Elevene på alle nivåene får en bratt læringskurve den første tiden for så å falle noe og deretter jevne seg ut. Uten nivådeling med gode lærere vil læringskurven gå sakte men sikkert oppover for de aller fleste elevene.
Den skjønte jeg ikke helt: en bratt kurve i starten, det er jo ikke så rart. Men så: falle og deretter jevne seg ut? Versus en svak, jevn kurve i det andre tilfellet? Vil man ikke at elevene skal ha en jevn kurve ut fra sitt nivå, da? At de aller flinkeste matematikkelevene vil få en veldig bratt læringskurve i starten når de får riktig nivåtilpasning er jo ikke så rart. Det er jo heller ikke så rart om de deretter vil holde en svakere, men jevn progresjon innenfor sitt nivå. Og vil ikke det da være et høyere nivå, enn den jevne læringskurven på et mye lavere nivå, som du ville hatt i en ikke-nivådelt klasse? (Jeg snakker her om de aller aller flinkeste i matematikk, altså, hvor det vil være et gap mellom hva som er pensum, og hva elevene mestrer).
Jeg tror rett og slett jeg ikke forsto hva som var variablen her? Endring? Eller absolutt ferdighet?