|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
I følge Nenne så kommer det ikke nobelprisvinnere ut av enhetsskolen, men det gjorde det visst likevel. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Mitt poeng, som jeg antar du skjønte, er at Norge blir forfordelt fordi vi er nær Nobelkomittéen, ikke fordi vi odler enere.
|
|
|
#163 |
|
Sviiisj!!
|
Forfordelt? Mener du at vi får færre nobelpriser enn vi burde, fordi Nobelkomitéen er redd for at andre land skal bli misunnelige?
|
|
|
#164 |
|
Sviiisj!!
|
Eller hva var det nå egentlig det ordet betød..
|
|
|
#165 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Du hadde rett første gang, Kanina. Og kom meg såvidt i forkjøpet.
|
|
|
#166 |
|
maler
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Forfordelt betyr det motsatte av det det høres ut som, ja, at man får mindre enn man burde fått på et vis.
|
|
|
#167 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg prøvde å være morsom.
|
|
|
#168 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Eller var det ikke her vi snakket om ord som alltid brukes feil? Nei?
|
|
|
#169 |
|
flisespikker
|
ITYM at du jobber for mye. Ellers hadde det jo ikke vært "for mange" tråder.
|
|
|
#170 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg syntes du var kjempemorsom, jeg.
|
|
|
#171 |
|
Passiv
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Han siste norske nobelprisvinneren har vel sitt bosted og virke i USA nå. Husker godt intervjuet med moren hans som mente han ikke hadde utmerket seg noe spesielt på skolen - noe han selv måtte avkrefte senere i artikkelen. |
|
|
|
#172 |
|
|
Fnis. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
kamerat
|
Du er jammen rar.
|
|
|
#174 |
|
Hertuginne
|
Helt enig, fryktelig rar, så rar at jeg ikke helt klarer å forholde meg til det.
|
|
|
#176 |
|
Introvert optimist
|
Jeg vet ikke om en mann som gikk ut av folkeskolen i 1957 er et godt bevis, men det er nå meg da...
|
|
|
#177 |
|
Sviiisj!!
|
Vi må nesten bare smøre sos med tålmodighet, da. Nobelprisvinnere pleier ikke å poppe ut av noen skoler. De pleier å være ganske grå i håret alle som vinner. med noen få unntak, da.
|
|
|
#178 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er veldig for at elevene skal få individuell undervisning tilpasset deres nivå slik at de får utfordringer som kan gi dem større utbytte av skolegang enn den gjerne gjør for dem som trenger ekstra utfordringer. Jeg synes derfor det blir mer riktig å dele elevene inn etter evner snarere enn årstall fordi de får større utbytte, både faglig og på mestringsplan, av de andre elevenes deltakelse i klassen, slik jeg ser det, om de er innenfor noenlunde samme skala. Det betyr jo ikke nødvendigvis at man gir opp de svakest stilte elevene, men at disse får opplæring som er bedre rettet mot deres læringsnivå i akkurat dette faget. Jeg synes det er viktig at elevene oppnår visse kunnskaper om de ulike emnene, men ser ikke hverken nytten eller poenget med at alle skal kunne mye om alle fag, og derfor synes jeg det er viktigere å sørge for at de mestrer minimumskravene enn å pushe dem på et nivå som kanskje ikke er reellt for dem (og da snakker jeg om i de ulike fagene; de fleste elevene har jo ett eller flere fag de har større interesse for og dermed gjerne også større læringspotensiale). |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Det er vel egentlig slik allerede ved at folk selektivt velger seg boområde og eventuelle private skoler ut fra forutinntatt kunnskap om skolenivå og nærmiljøkvalitet? Samler alt fra premie-innvandrere til resten av det kamuflerte borgerskapet.
|
|
|
#180 |
|
Shake it out!
|
I USA velger man bosted ut fra skolekvalitet i alle fall, og her er det ikke snakk om å være forutinntatt, all den tid skolene rates og resultatene legges ut på nettet til allmen forlystelse. Vi valgte skole først, og fant deretter hus i skolekretsen.
|
![]() |
|
|