Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor god norsk forventer du at barneskolelæreren kan?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-11, 23:52   #21
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor god norsk forventer du at barneskolelæreren kan?

Jeg har tidligere jobbet i barneskolen i mange år og min store skrekk var skrivefeil på ukebrev. Jeg skal love at jeg korrekturleste både én og to ganger før det gikk i kopimaskinen.

Jeg forventer at lærere har et godt språk. Åpenbare slurvefeil irriterer jeg meg aldri over, uansett hvem det kommer fra, og jeg retter aldri på andre enn egne elever.

Gammel 25-08-11, 23:53   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, vi har lærere som stort sett skriver riktig, så hvis de har ett ord kronisk feil tenker jeg det er greit for dem å få vite det. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde gjort hvis det var feil og dårlig språk overalt, da er det jo ikke noen vits i å påpeke det heller.

Gammel 25-08-11, 23:54   #23
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det går an å si fra, jeg altså. Man kan gjøre det på en hyggelig måte. Såpass får man tåle. Jeg har da selv fått kommentarer av foreldre på ting jeg kan gjøre annerledes, selv om det riktignok gjaldt noe helt annet - det er bare fint!

Gammel 25-08-11, 23:55   #24
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ja, det synes jeg en bør kunne forvente. At det av og til dukker opp en feil er menneskelig. Men at det skrives kjempe gøy osv til stadighet synes jeg burde bli tatt opp. Rektor bør ikke godkjenne å ha slike lærere ansatt.

Men så lenge en ikke trenger mer enn 3 i de største fagene for å bli lærer i dag så er jeg ikke så overrasket over dette.

Jeg kjenner en ungdomsskolelærer i matte som ikke kunne regne ut merverdiavgiften på en vare, gitt at prisen og mva-satsen var opplyst.

Gammel 25-08-11, 23:55   #25
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men altså, vi har lærere som stort sett skriver riktig, så hvis de har ett ord kronisk feil tenker jeg det er greit for dem å få vite det. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde gjort hvis det var feil og dårlig språk overalt, da er det jo ikke noen vits i å påpeke det heller.

Godt poeng, Katta.

Gammel 25-08-11, 23:56   #26
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg forventer at de skriver riktig, ikke har orddelingsfeil og ikke kommafeil.

Barna mine går på en skole som har nynorsk som hovedmål, og jeg gremmes når jeg ser læreren til eldste skrive på ukeplanen. Han kan tydeligvis ikke skrive nynorsk, men prøver å knote det til så godt han kan.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:56   #27
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Ja, det skal være lov å si fra.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:57   #28
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg forventer at norsklærere skriver uten mange rettskrivingsfeil og tegnfeil, ja. At det kommer et og annet feilskrevet ord en sjelden gang, det bryr jeg meg ikke om, det skjer med oss alle.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:59   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke reagert på en feilstaving eller noen slurvefeil. Lover.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 00:01   #30
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg hadde ikke reagert på en feilstaving eller noen slurvefeil. Lover.

Jeg skjønner godt at du reagerer på orddelingsfeilene. Det holder ikke mål.

Gammel 26-08-11, 00:04   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Njæh, en og annen orddelingsfeil, eller særskriving, eller hva det nå enn heter - det er jo nærmest unormalt å ikke ha denslags nutildags. Totalen var dog ikke overstadig imponerende. Men, jeg håper som sagt at mye skyldes at det ble skrevet på mobiltelefon/iPad.

Gammel 26-08-11, 00:05   #32
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ja, sammensatte ord bør alle kunne skrive riktig, men dessverre; vi beveger oss nok mer og mer i retning av engelsk skrivemåte.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 00:07   #33
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Lærer SKAL skrive gjennomgående riktig. Ord delings feil er det mye av både på nett og ellers. Tror stave kontrollen har en del av skylda der ;-)

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 00:08   #34
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det er normalt hos barneskolelærere? For å si det sånn; jeg har til gode å finne en av mine barns lærere som ikke har hatt håpløse skrivefeil, og da snakker vi altså ikke om slurvefeil. Ukeplanene florerer! Det burde ikke være sånn, i og med at de faktisk skal lære opp våre barn.

Gammel 26-08-11, 00:08   #35
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Du skal forvente at de kan regler for orddeling og denslags, men ha forståelse for at det svært ofte går enormt fort i svingene når man skal gjøre klart skriv som skal hjem og korrekturlesing blir vel ikke alltid prioritert når andre kriser står i kø.

Gammel 26-08-11, 00:09   #36
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tror jeg skal lære tredjeklassingen en ting eller to om orddeling. I morgen tidlig.

Du får fortelle ham at det er forskjell på en sløydlærer og en sløyd lærer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 00:09   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Dette var en mail kun til meg, som svar på en mail jeg hadde sendt. Altså ikke en masseutsendelse. (Heldigvis. )

Gammel 26-08-11, 00:10   #38
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skrivefeil er greit, orddeling og å ikke skjønne forskjellen på å og og er virkelig IKKE greit, og det har jeg sett gjentatte ganger på skriv junior har hatt med hjem fra skolen.
3 særskrivinger og 2 å/og-feil på samme skriv er ikke skrivefeil, det er talentløst når skal lære ungene norsk.
Journalister burde også virkelig skjerpe seg, her snakker vi om en yrkesgruppe som lever av å skrive!
(Sorry, men jeg er av den typen som irriterer meg lilla over særskriving på facebook tilogmed )

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 00:11   #39
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Du skal forvente at de kan regler for orddeling og denslags, men ha forståelse for at det svært ofte går enormt fort i svingene når man skal gjøre klart skriv som skal hjem og korrekturlesing blir vel ikke alltid prioritert når andre kriser står i kø.

En lærer bør ikke trenge å lese korrektur for å oppdage orddelingsfeil og andre stavefeil. En lærer bør ha rettskrivingsreglene under huden. Slurve-/tastefeil blir noe annet.

Gammel 26-08-11, 00:13   #40
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg hadde blitt glad om foreldre kommenterer feil i ukeplanen. Flau, men glad.

Det har jeg faktisk gjort Med en litt hyggelig kommentar på siden. Det var totalt uforståelig det som var skrevet - et ord de skulle øve på å skrive og så var det skrevet feil i ukeplanen. Jeg fikk en del latter og flauhet tilbake.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.