Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor god norsk forventer du at barneskolelæreren kan?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-11, 08:08   #61
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor god norsk forventer du at barneskolelæreren kan?

Jeg har sendt tilbake ukeplaner rettet med rød penn. Flere ganger.

Gammel 26-08-11, 08:10   #62
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Etter å ha studert ved HiS, og lest studentavisa der en student på lærerskolen strøk på norsk for fjerde gang, mente at hun burde få en femte sjanse, da hun hadde dysleksi, og burde vært fritatt for nynorsk, har jeg ikke så store forventninger til lærerene, men forhåpningene er der jo.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 09:00   #63
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det bør være svært lite feil hos en norsklærer. Og orddelingsfeil er vel omtrent det verste jeg ser hos elevene, så det bør absolutt ikke forekomme. Kommafeil er jeg litt mer overbærende med.

Gammel 26-08-11, 09:22   #64
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg oppdaget nokså tidlig etter skolestart at Hvit sin kontaktlærer ikke var helt der jeg ønsket å ha henne:

"Blir det over mange dager er det greit at ein ringer å gjev beskjed."

" * trivast godt på skulen og er grei jente. Ho er smilande og blid, høffleg både med små og store. "

Månedsbrevene fra barnehagen (ped.leder) er hakket verre.

Gammel 26-08-11, 09:25   #65
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Jeg forventer at lærerne skriver ganske feilfritt.

I tillegg så forventer jeg ukeplaner skrevet på nynorsk eller bokmål, ikke dialekt. Der vi bodde før så var skrivene fra barnehagen stort skrevet på dialekt, og det innebar visst helt fritt frem mtp rettskriving. Ukesplanene fra skolen var litt bedre, men det var ofte brukt dialekt-ord og -utrykk med kreativ rettskriving. En lidelse var det å lese for meg som ikke hadde den dialekta, og som heller ikke likte den noe særlig.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 10:47   #66
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert en førskolelærer vettu

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 11:28   #67
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Forstår følelsen, men dette var jo åpenbart en tastefeil. Den havner på ingen måte i kategori med "sløyd lærer" og og/å-feil.

Neida, men akkurat en nokrsprøve bør jo en noskrlærer kunne stave rett.

Gammel 26-08-11, 11:43   #68
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

I engelskundervisning skiller man jo mellom errors og mistakes. Errors er gjennomgående feil, noe som tyder på manglende forståelse eller kunnskap om regler, mens mistakes kan forekomme hos alle - slurvefeil, rett og slett. Slurvefeil er ok, og det må man nesten regne med, synes jeg. Gjennomgående feil er ikke bra.

Nokrsprøver ville jeg altså ikke sagt noe på. Og-/å-feil og konsekvent særskriving, derimot …

Gammel 26-08-11, 11:44   #69
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg ville irritert meg over det - helt klart. Min tanke er at det har noe med interesse å gjøre - særlig orddelingsfeil. Det er jo ikke noe hokus pokus å skjønne at kjempefint skrives i et ord, og hvis man er interessert i norsk vil man like å skrive det riktig. Men alle kan skrive feil og slurve og noen regler er ikke enkle heller.

Samtidig tenker jeg at språk er dynamisk og hvis nok brukere begynner å skrive kjempe fint i to ord og barn til og med "lærer" det på skolen, da blir det kanskje korrekt norsk til slutt.

Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 11:45   #70
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

nolo. Ja en noskrlærer burde det.

Vi har et høyt fokus på at det vi leverer fra oss skal være riktig. Profesjonalitet. Synes det er bra at foreldre påpeker feil.

Minerva er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 11:49   #71
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Mine forventninger synker for hvert år. Et år hadde storepropellen en lærer som underviste i norsk som pratet så dårlig norsk at han ikke forstod hva som ble sakt i timene. Det var stadig vekk gjennomgående skrivefeil i skriv fra læreren. For å ikke nevne alle de gangene jeg var innom og så det som stod på tavla.

Gammel 26-08-11, 11:50   #72
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Hoi, det var sprekt!

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Neida, men akkurat en nokrsprøve bør jo en noskrlærer kunne stave rett.

Sant nok.

Gammel 26-08-11, 12:35   #73
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrivene vi får fra skolen er rimelig greie, med mindre det er fra FAU og sånn. Barnehageskrivene, derimot.

På jobb ser jeg også mye feil, noen ganger går jeg inn og retter, andre ganger ikke. En kollega av meg skriver konsekvent Cyncopere. Og hun er i tillegg mester i å påpeke andres (slurve)feil.

Gammel 26-08-11, 12:42   #74
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Oj. Har du fått noen tilbakemeldinger på det da?

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:43   #75
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg er nysgjerrig. Orddelingsfeil, kommafeil, gjentagende ord, generelt klønete språk. Er det normalt hos barneskolelærere?

Nei, det kan da ikke være normalt. Det bør ikke være normalt i hvert fall.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 12:47   #76
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Skrivene vi får fra skolen er rimelig greie, med mindre det er fra FAU og sånn. Barnehageskrivene, derimot.

.

"Husk flis jakke eller ull genser, det blir kaldere nå!"

Er det forresten lov å skrive flisjakke?

Minerva er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:08   #77
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lær poden å si at han foretrekker jakke fremfor flis.

Gammel 26-08-11, 13:22   #78
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mamma (pedagog) telte en gang skrivefeilene i en kort beskjed jeg fikk fra en lærer på barneskolen. Det var over 40 på omtrent et halvt A4-ark. Men han var mattelærer da, så kanskje han er unnskyldt. Han jobber forresten på samme skolen enda (barna mine går der), og fikk stående applaus fra elevene på første skoledag.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:46   #79
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forventer mye, mer enn jeg får.

Rektor skrev blandt annet: "Velkommen kjære "elevens navn"!!!!!!!!!" I velkomstbrevet fra skolen, hundre utropstegn, spesiellt i en slik sammenheng, fremstår som fjollete i min verden.
En lærer nektet sågar min håpefulle å gå på do inntil hun sa; kan jeg få gå til do, da han mente ingen gikk do. :rister på hodet:
Språk er viktig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 13:48   #80
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg forventer mye, mer enn jeg får.

Rektor skrev blandt annet: "Velkommen kjære "elevens navn"!!!!!!!!!" I velkomstbrevet fra skolen, hundre utropstegn, spesiellt i en slik sammenheng, fremstår som fjollete i min verden.
En lærer nektet sågar min håpefulle å gå på do inntil hun sa; kan jeg få gå til do, da han mente ingen gikk do. :rister på hodet:
Språk er viktig.

Det er da man lærer dem å svare at "jeg skjønner at jeg må gå til doen for å gå på do, jeg regner jo ikke med du vil bære meg". Eller ikke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.