|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Shake it out!
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg har ingen erfaring fra nasjonale prøver i Norge, men jeg har erfaring fra USA. Her er resultatene kjempeviktig, og det drilles en del i forkant. De har riktignok ikke nasjonale prøver før på tredje trinn, og ikke i alle fag alle årene. Men ja, pensum er nok en del lagt opp etter de nasjonale prøvene (eller rettere sagt de statlige prøvene). Lærerne har i tillegg ekstraundervisning i forkant av prøvene (før eller etter skoletid, eventuelt på lørdager. Og mht juksing stiller skoledisriktet med politivakt.
|
|
|
#62 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Bor i samme by som Katta og Teo, og vi opplever heller ikke drilling i forkant av de nasjonale prøvene. Jeg tenker at nasjonale prøver er en grei ting, men da får lærerne/rektorene være sitt ansvar bevisst og ikke legge opp til juks. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Er frisk!
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?I Osloskolen har jeg selv vært vitne til (på trinnet under mitt) nitidig øving for å minske elever under kritisk grense. Det var mange fremmedspråklige barn, og de scoret under kritisk grense på en lesetest alle som en. (Det var mange rare, spesifikt norske ord på denne testen.). Da fikk skolen beskjed fra skolesjefen om å øve på DEN SAMME PRØVA hele året og ta den om igjen i juni. Vips - strålende resultater.
|
|
|
|
#64 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg har også hørt flere slike historier fra ansatte i Osloskolen
|
|
|
#65 |
|
Er frisk!
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Forøvrig liker jeg nasjonale prøver forresten, og i den kommunen jeg jobber nå er det heller ingen nitidig øving før prøvene. Kun en gjennomgang av fjorårets prøve for å sikre at de forstår prøveformen. Men skeptisk til Osloresultatene ja.
|
|
|
|
#66 |
|
maler
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Da er det kanskje ikke så galt at de fleste skolene i byen vår ikke ligger i toppen mhp nasjonale prøver tenker jeg. Det er mange som ligger godt an, men det er kanskje en forklaring på hvorfor de som regel slås av osloskoler. Som ikke kommer av de små forskjellene i opplegg som er.
|
|
|
#67 |
|
One of These Days
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg har ikke noe imot nasjonale prøver, men de virker mot sin hensikt. Hensikten med nasjonale prøver var å gi lærere et verktøy for å måle framgang hos sine elever og resultatet skulle ikke offentliggjøres. Nå brukes nasjonale prøver som et sammenligningsgrunnlag for skoler uten at det egentlig sier mye om kvaliteten på skolen i tillegg til at det fører til høyt prestasjonspress fra skoleledelsen på lærere og elever. Hadde de nasjonale prøvene fungert som et hjelpemiddel for lærere slik de i utgangspunktet skulle, hadde det vært bra. Slik nasjonale prøver fungerer nå, er ikke bra. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Ekvilist
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Er det bare jeg som reagerer på hvordan bl.a Høyre og toppledelse i Oslo snakker om Marsdal sine eksempler som rent oppspinn? Altså, jeg kan godt skjønne at folk er for de nasjonale prøvene, at man mener at de er viktige og prøvene de fleste steder fungerer som de skal. At man derfor argumenterer for. Men det som kommer fram om skoler som premierer vinnerklassen med pizza, at svake elever faglig sett blir bedt om å holde seg hjemme, lærere som riktignok oftest anonymt men også åpent forteller om at det ikke fungerer etter hensikten - føyse det bort som rent oppspinn? Jeg synes det er nedlatende og lite sjarmerende.
|
|
|
#69 |
|
One of These Days
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Irma, det er jeg helt enig i. Synes det er en utrolig nedlatende og dårlig strategi for å feie bort lærere som er kritiske til noe som tydeligvis er viktig for politikerne. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Er frisk!
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?
Slike tilfeller er helt vanvittige. Og jeg synes det er veldig bra at det kommer et økt fokus på dette nå. Forøvrig kan jeg fortelle at jeg har gitt fra meg forskjellige 7.trinn med totalt forskjellig kunnskapsnivå i matematikk gjennomsnittlig til tross for samme lærer. Det er noe med at det kan være ulikt evnenivå gjennomsnittlig fra år til år ogs.
|
|
|
|
#71 |
|
guru advisor
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Debatten om nasjonale prøver er interessant, jeg har bare hørt deler av den og er egentlig litt sjokkert. I min kommune legger vi ikke bort pensum for å øve, nei. Og selvfølgelig skal alle elever delta. Så det som kommer frem her om Osloskolen er veldig fjernt fra hvordan vi har gjennomført nasjonale prøver. Ja, vi har fokusert mer på enkelte oppgavetyper - men det er bra! Vi har kartlagt hvordan flere elever skal få utbytte av hva de leser. Hvilke oppgavetyper vi har brukt for lite. Vi har brukt mer veiledet lesning, som er noe av det TIEY bygger på. Å sitte i grupper og tolke tabeller f.eks. fordi det viste seg at forrige års trinn scoret veldig lavt på oppgaven hvor man skulle lese seg til Hurtigrutas tidsplan nordover (minutt for minutt |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?De gangene jeg har gjennomført nasjonale prøver har alle elevene i klassen min deltatt - også de med IOP. Jeg fikk jo også resultater deretter.
|
![]() |
|
|