Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Spinoff: Kan du skifte dekk?

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: Kan du skifte dekk?
Ja, men jeg gjør det ikke. 58 44,96%
Ja, jeg skifter selv. 41 31,78%
Nei. 27 20,93%
Olabil. 3 2,33%
Deltakere: 129. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-11, 21:43   #61
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Mulig jeg er storkjeftet, men ser for meg at man hadde begynt nederst (etter først å ha tatt reservedekket ut av bilen) ved å lagt jekken under stammen/karosseriet et lite stykke foran hjulåpningen, sånn ca litt nærmere hjulåpningen enn midt på bakdøren et sted (nei, jeg kan ingen fagord når det gjelder bil) og jekket opp såpass at det var grei klaring fra hjulet til bakken. Løsnet mutterne og håpet at de ikke satt for hardt fast etter at de var skrudd på med gassdrill eller hva det heter. Tatt tak i hullene og rikket hjulet av. Satt på reservehjulet og skrudd mutterne godt fast (her tror jeg min manglende muskelkraft hadde kommet til kort, men i nøden hadde det fått holde om jeg så skulle ha holdt 20km/t.

Og selvsagt passet på å jekke bilen ned før jeg tok av gårde

(Og hadde det dreid seg om vinterdekk er de jo merket så da hadde jeg nok kanskje satt venstre fremhjul på høyre side (skal man ikke det for å slite dekkene likt da, mon?) og det samme bakerst.)

Synes det høres ut som du har peil, jeg! Hadde nok gått finfint!

Gammel 26-08-11, 21:47   #62
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Selvsagt kan jeg det, men nå gjør jeg det kun når jeg har punktert.
Noe som forøvrig ikke er lenge siden, bare 2,5 uker siden faktisk.

Men jeg får innrømme at første gangen jeg i det hele tatt forsøkte å bytte dekk var jeg 37 år, men hadde ingen problemer da.

Gammel 26-08-11, 22:10   #63
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Kan hvis jeg vil, men jeg vil ikke. Gjorde det tidligere, da vi hadde dårlig råd, nå setter jeg det bort fordi jeg har råd til å slippe å gjøre det selv. Dekkskifte er enkeltpenkelt, selv mannen min ville sikkert fått det til hvis han hadde forsøkt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 22:19   #64
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

ja, det kan jeg, gjorde det selv i mange år. Nå gidder jeg ikke, mannen gjør det.

Gammel 26-08-11, 22:23   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men jeg gjør det ikke, for jeg syns det er noe pøt. Spesielt det at skruene av og til er skrudd så tight at jeg ikke får dem løs.

Har ikke gjort det på årevis.

Gammel 26-08-11, 23:04   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

...dere som aldri har prøvd - hvorfor er dere så sikre på at dere skulle klare det? Jeg tror også at jeg skulle klare det om noen sto ved siden av meg og sa hva jeg skulle gjøre, men om jeg var alene har jeg ikke noe tro på at jeg skulle vite i hvilken ende jeg skulle begynt.

Jeg hadde neppe klart det uten instruksjon første gangen, nei. Det er derfor jeg alltid har med meg mobil. For å kunne ringe mann. Eller far. Eller Falken. Hvis jeg mot formodning skulle være uten dekning eller strøm ved punktering, ville jeg nok mest trolig satt meg ned i veikanten og ventet på hjelp framfor å prøve på hjulskift.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 23:52   #67
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har kjørt bil i jobb, og kan skifte dekk, og har gjort det.

Nå har vi BMV st.v., den får andre løfte og skifte. Dekkene er store! Det er min jobb å vaske felgene så de skinner.

Gammel 26-08-11, 23:59   #68
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men så kan jeg jo ikke kjøre bil heller, så jeg føler meg ikke så veldig kallet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 00:31   #69
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har ikke gjort det på årevis.

Ikke jeg heller. Men jeg gjorde før, ti år siden og hele tiåret før.
Husker spesielt en høst når jeg jobbet et sted sammen med cirka tjue menn (og to-tre damer), og snøen kom overraskende på (som alltid ). Flere av konene kom stilkende bort til jobben vår på ettermiddagen for å få mennene sine til å skifte hjul for dem, vi hadde god lagerplass og de fleste hadde hjulene på lageret der. Jeg var stor i kjeften etterhvert som kvinnfolkene kom og satte seg i sofaen i resepsjonen og ventet på at mennene skulle få tid til å gå ut og skifte hjul for dem, spurte om de ikke kunne gjøre det sjøl. Så jeg kunne jo ikke være dårligere enn at jeg satte i gang med min egen bil, rett utafor vinduene, og når jeg skulle ha bilen ned av garasjejekken (som jeg også fant på lageret) kom utfordringen for jekken ville ikke ned. Men jeg tvang den! Ved hjelp av en saks og det største skrujernet jeg fant! Gutta innenfor oppdaget meg akkurat da bilen min hadde fått bakkekontakt igjen, og kom ut og sa at den jekken må du ikke bruke "for sist noen brukte den måtte vi løfte bilen av". Etter det tror jeg i grunnen at jeg har overlatt hjulskift til andre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 00:52   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zoë, jeg har sett på så mange ganger at jeg er sikker på at jeg kan teorien.

Sist var jeg knapt synlig gravid, og sto heldigvis på et kjøpesenter. En fremmed i dress kom og hjalp meg mens jeg sto og presset frem den lille dvaskemagen og holdt meg på korsryggen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 00:59   #71
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Zoë, jeg har sett på så mange ganger at jeg er sikker på at jeg kan teorien.

Sist var jeg knapt synlig gravid, og sto heldigvis på et kjøpesenter. En fremmed i dress kom og hjalp meg mens jeg sto og presset frem den lille dvaskemagen og holdt meg på korsryggen.

You have my full support!

Gammel 27-08-11, 02:39   #72
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg imponerte en gjeng engelske gutter på vei til fotballkamp en gang husker jeg. De driver jo ikke med sånt to ganger i året der borte, så ingen av de visste hvordan man skiftet hjul, og jaggu hadde de punktert. Neket reddet dagen, og fikk masse god øl som takk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 02:46   #73
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, jeg kan det, og jeg gjør det oftest selv.

Men nå er dekkene mine lagret hjemme hos foreldrene mine, og der bor det jo en sterk pappa som mer enn gjerne gjør dekkskift for veslejenta si..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 13:39   #74
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig jeg er storkjeftet, men ser for meg at man hadde begynt nederst (etter først å ha tatt reservedekket ut av bilen) ved å lagt jekken under stammen/karosseriet et lite stykke foran hjulåpningen, sånn ca litt nærmere hjulåpningen enn midt på bakdøren et sted (nei, jeg kan ingen fagord når det gjelder bil)

De fleste biler har jekkpunkter tror, altså steder der det man bør legge jekken - kan være greit å sjekke hvor de er i manualen til bilen først (som bør ligge i hanskerommet). Men de er vanligvis omtrent der du tenker, tror jeg. :manual-leser:

Gammel 27-08-11, 13:56   #75
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig jeg er storkjeftet, men ser for meg at man hadde begynt nederst (etter først å ha tatt reservedekket ut av bilen) ved å lagt jekken under stammen/karosseriet et lite stykke foran hjulåpningen, sånn ca litt nærmere hjulåpningen enn midt på bakdøren et sted (nei, jeg kan ingen fagord når det gjelder bil) og jekket opp såpass at det var grei klaring fra hjulet til bakken. Løsnet mutterne og håpet at de ikke satt for hardt fast etter at de var skrudd på med gassdrill eller hva det heter. Tatt tak i hullene og rikket hjulet av. Satt på reservehjulet og skrudd mutterne godt fast (her tror jeg min manglende muskelkraft hadde kommet til kort, men i nøden hadde det fått holde om jeg så skulle ha holdt 20km/t.

Og selvsagt passet på å jekke bilen ned før jeg tok av gårde

(Og hadde det dreid seg om vinterdekk/sommerdekk er de jo merket så da hadde jeg nok kanskje satt venstre fremhjul på høyre side (skal man ikke det for å slite dekkene likt da, mon?) og det samme med bakhjulene.)

Det er ikke spesielt vanskelig å bytte dekk/hjul, men det er ikke lett å få til om man ikke gjør det rett.

For det første så må man vite hvor man skal sette jekken, det er bestemte steder på karosseriet som er forsterket for å tåle det. Så setter man jekken der og jekker opp sånn at den er litt stram. Så løsner man hjulmutterne. Om man jekker opp til at hjulet er over bakken så får man de ikke løs uten videre, for da svirrer hjulet rundt. Selv med håndbrekket på.

Når de er løse, da jekker man godt opp og tar av dekket. Sett det andre dekket på og være nøye med at det ligger flatt inntil, det er lett for at det er litt skjevt. Fest alle mutterne bare sånn passe inntil, rugg på dekket forå være sikker på at det ligger flatt og etterstram flere ganger. Når du er sikker på at dekket ligger flatt inntil så strammer du mutterne diagonalt, for å sikre at dekket blir jevnt strammet. Så senker du hjulet og etterstrammer skikkelig.

Gammel 27-08-11, 14:34   #76
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjorde det selv før. Har hatt bil siden jeg var 18 år. Jeg var 19 år, punkterte i Oslo ved Ring 3 og tanken om å ringe til Viking var helt fjern. Det var bare å følge instruksjonsboken. Nå skifter jeg ikke dekk selv fordi jeg ikke gidder. Jeg vil betale, mens mannen vil spare penger. Værsågo'.

Gammel 27-08-11, 15:09   #77
Frantzen
Passiv

Standard

Skifte dekk har jeg gjort selv i alle år, og er en av tingene jeg savner aller minst med å ikke ha bil lenger. Så lenge man har muskelkraften forundrer det meg at dekkskifte skal være en "typisk" mannsjobb, det er virkelig ingen heksekunst.

Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 19:23   #78
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Gjør det selv. Spesielt når vinterdekkene skal av er det samtidig viktig at man får rengjort litt bedre med det samme pga. saltingen av veiene om vinteren.

Hvis jeg punkterer sliter jeg imidlertid litt, siden vi ikke har reservedekk. Da blir det enten veihjelp eller ringe til en kompis som kan stikke innom hjemme og hente en av vinterdekkene mine...

Gammel 27-08-11, 19:25   #79
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan det, og har gjort det selv, men nå er det sånn at Far tar seg av bilen, mens jeg tar meg av klesvasken. Det er helt greit for oss begge!

Gammel 27-08-11, 19:46   #80
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er usikker. Jeg har aldri opplevd en punktering og vinter/sommerdekkene bytter jeg på bilvaskerier eller når jeg har service på bilen ... Tror nok jeg hadde fått det til, om jeg hadde vært nødt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.