Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Heving/bolledeig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-11, 19:09   #1
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Heving/bolledeig

Har ennå ikke fått drreisen på å lage boller... noen som har tips til hvordan man får luftige boller? Hva er maks hevingstid? Kan man la deigen heve over natten?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 19:12   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: heving / bolledeig

Jeg hever ikke over natten. Først hever den i bollen i ca 45 minutter eller dobbelt størrelse, så en halvtime etter at bollene er trillet, før de går i ovnen. Avkjøles på rist etter at de er tatt ut.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 19:14   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Heving / bolledeig

Mitt tips for luftige boller er å ha løs deig.

Gammel 27-08-11, 19:16   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt bakepulver sammen med gjæren, og la gjerne deigen heve litt før du har i smøret.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 19:55   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager verdens beste boller
Være seg posemiks eller fra bunn av, kunsten er ikke bare hevingen,
men riktig temp på væsken i forhold til gjæren og det må eltes godt, og for mye sukker kan også ødelegge.
Jeg har sluttet å forheve, etter jeg leste dette et sted, men etterhever ca en time, deilig luftige boller

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 20:10   #6
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Mine blir alltid veldig luftige, uten at jeg helt vet hvordan.

Temperaturen på deigen er jo veldig viktig for at gjæren skal få virke optimalt, men det vet du sikkert.
I hvert fall pleier jeg å elte den rimelig hardt før den hever, ganske lenge, og så kjenner jeg liksom at nå er deigen skikkelig god,
og jeg lar den som regel heve litt lenger enn det som er anført i oppskriften, for jeg luller meg inn i et annet prosjekt mens jeg venter.

Så elter jeg forholdsvis lite ved utbaking, og etterhever.

Gammel 27-08-11, 20:23   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Råvarene må ha riktig temperatur og deigen riktig konsistens. Den skal akkurat slippe bollen når den eltes (jeg bruker maskin). Så hever jeg den noe før jeg triller boller. Bollene etterhever (ikke for lite, ikke for mye) i lunken ovn før jeg pensler og steker. Jeg får alltid luftige boller.

Gammel 27-08-11, 20:29   #8
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg bruker stort sett vann istede for melk. Synes melka gjør bollene tunge.
Så hever bollene lengre enn deigen, altså ca 30 min før trilling, og 45-60 etterpå

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 20:31   #9
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker alltid melk, og bollene er lette som bare det.

Gammel 27-08-11, 21:09   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg bruker alltid melk, og bollene er lette som bare det.

Synes bollene blir tamme i smak ved bruk av vann

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:37   #11
vestlandsfanden
Superaktiv

Standard

Hmm.. trening er tilsynelatende tingen. Masse trening. Både på den ene og andre måten. Ett brett boller - etterfulgt av 2 timers jogging. Da er kaloriene forbrent?

Gammel 27-08-11, 22:58   #12
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

På forespørsel, her er oppskriften jeg bruker:

1 sammenpisket egg (halvparten i deigein, resten til pensling)
1 dl sukker
9 dl ++ hvetemel
150-200 g meierismør
3.5 dl H-melk
2.5 ts tørrgjær
vaniljesukker (ekte)
kardemomme
rosiner

Gammel 27-08-11, 23:09   #13
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Jeg gjentar meg selv: Dette er Verdens beste boller. Idiotsikker oppskrift på deilige, myke boller. Løs deig, kun etterheving, og de blir fluffy og fine.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:12   #14
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

På forespørsel, her er oppskriften jeg bruker:

1 sammenpisket egg (halvparten i deigein, resten til pensling)
1 dl sukker
9 dl ++ hvetemel
150-200 g meierismør
3.5 dl H-melk
2.5 ts tørrgjær
vaniljesukker (ekte)
kardemomme
rosiner

Tuusen takk, skal prøve disse

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:22   #15
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Lykke til, Siwa! Det blir ca 24 boller á 60 gram.

Gammel 28-08-11, 09:07   #16
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker først å heve deigen ca en time i bollen på varmt gulv med plastforlie og kjøkkenhåndkle over. Deigen er ganske seig/klissete før jeg setter den til heving.

Når jeg anser deigen som ferdig førsteganshevet elter jeg inn resten av melet når jeg knar deigen på benken. Så triller jeg ut bollene, legger de på bakebrett og setter brettet oppå vasken som er fylt opp med kokende vann. Legger kjøkkenhåndkle over bollene og lar de heve i rundt 20 minutter.

Gammel 28-08-11, 09:09   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Bruke mykt smør istedenfor smeltet smør, da trenger du mindre mel.
Ved tørrgjær blander jeg gjær i melet og har temp på nesten 45grader på melk/vannet.
Hever gjerne 2 ganger før jeg baker ut. Etter 30-45min slår jeg deigen sammen igjen og så hever den til dobbel størrelse en gang til. Og så 60min heving i ettertid.

Da blir bollene like luftig som butikkbakte mer eller mindre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 09:14   #18
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg etterhever brettene på varmekablene på badet.

Gammel 28-08-11, 10:09   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruk termometer på væsken.
Mel og smør skal ha romtemperatur.
Bland gjerne mykt smør sammen med mel før du har i væske.
Ikke ha trekk på kjøkkenet.
Kna deigen lenge nok til at det blir skikkelige glutentråder.
Ikke ha for hard deig. Den skal være så løs som bare mulig mens du fremdeles kan jobbe med den.

Gammel 30-08-11, 10:28   #20
vestlandsfanden
Superaktiv

Standard

Da fikk jeg det endelig til! Cluet var å ikke forheve.
Når deigen var ferdigeltet gikk jeg direkte til å rulle boller og legge dem på langpanne. Gikk altså direkte over på "etterhevingen" (ca 2 timer) - deretter rett i ovnen. Du verden så luftige de ble!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.