|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Jeg husker lyd, smak, lukt og konsistens. Etter et restaurantbesøk vil jeg antakelig huske hva slags gulv det er, hvordan stolen var å sitte på, hva som ble sagt, hva bordet var laget av og om det var duk, hvilken musikk som ble spilt osv osv osv. Derimot vil jeg ha problemer med å huske når restaurantbesøket var - i går? For en måned siden? Jeg vil antakelig ikke huske navnet på restauranten heller, eller hva som ble bestilt, eller ansiktet til servitøren eller de som satt ved bordet ved siden av vårt eller, eller, eller ...
|
|
|
#42 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Også hender det seg jeg irriterer meg over de som husker så godt at de kan gjenfortelle hver ei setning jeg har sagt. "Det var ikke det du sa sist, da sa du at ..." |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Jeg husker forresten det aller meste av det jeg har lest. Jeg kan se for meg sider, figurer, overskrifter og understrekinger. Det er ganske så praktisk. Ting jeg hører sklir derimot ikke inn, derfor prøver jeg å notere så mye som mulig slik at jeg kan se for meg notatene mine. Jeg kan ramse opp ganske lange tekststykker og dikt, men det skyldes også årevis med øvelse.
|
|
|
#44 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Et år siden?? Jeg hadde nok husket at vi var ute og spiste. Sannsynligvis hadde jeg husket hvor vi var, men så hadde det nok vært stopp... |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Pauset
|
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Jeg husker en del ofte, men i dag gikk jeg fra parkeringshuset og inn på et senter uten å ense hvor jeg gikk. Slet med å finne tilbake til bilen etterpå (ca 2 timer etterpå) og lette en 20 minutter og begynte bli litt desperat. Og flau. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Takk og lov for at noen her skriver at de ikke husker slike ting. For innimellom lurer jeg seriøst på om jeg har Alzheimer light. (Alzheimers sykdom er forøvrig ukas artikkel på Wikipedia.)
|
|
|
#48 |
|
Audacious
|
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Jeg ville ha husket hvor vi hadde spist, og hva jeg selv spiste, og antagelig hva den andre spiste også. Men jeg har en helt ekstrem mathukommelse.
|
|
|
#49 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Er frisk!
|
Nettopp!
|
|
|
|
#51 |
|
maler
|
Sånn er jeg også. Jeg husker alt for mye. Det er aldri noe poeng å se en film to ganger for å si det sånn. Det eneste jeg irriterende nok glemmer er navn.
|
|
|
#52 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Etter å ha lest hva folk skriver her, så lurer jeg virkelig på hvem det er jeg egentlig ønsker meg som venner. Vil jeg ha venner som husker like lite som det jeg gjør, eller foretrekker jeg venner som ser rart på meg og sier "Hæh? Husker du ikke at vi var der-og-der, og du spiste det-og-det og vi diskuterte det-og-det temaet? Jeg husker det som om det var i går!"?
|
|
|
#53 |
|
klossemajor
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Jeg husker i hvert fall at jeg har spist sammen med både him og Teofelia og hvor det skjedde.
|
|
|
#54 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?En gang hadde jeg med meg en unge på legevakta og glemte helt når hun var født
|
|
|
#55 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Jeg husker ikke en skit.
|
|
|
#56 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Jeg husker også veldig mye, kanskje irriterende mye ifølge enkelte personer
|
|
|
#57 |
|
Leser
|
Jeg husker ikke tall i det hele tatt. Ikke datoer, ikke bursdager, ikke telefonnummer, ikke priser, ikke når ting skjedde.
Ja, hvis jeg opplever at ting er viktig husker jeg anderledes, det jeg beskrev i HI er en "vanlig episode" i den forstand at jeg ikke synes den er vesentlig. Hvis jeg synes ting er viktig husker jeg ofte enkelte detaljer mye bedre, mens andre forsvinner. Eksempelvis. Hvis jeg hadde hatt en kjempeviktig samtale på den restauranten jeg skriver om i HI, hadde jeg husket mye mer av følelsene mine og ansiktstrekkene til den jeg snakket med, men jeg ville også ha husket mindre om hva vi spiste, hvordan det så ut etc Så jeg husker ikke nødvendigvis bedre hvis det er viktig, men jeg husker anderledes.
Å, det hørtes gøy ut!
Hvem er du?
Jeg synes enda det er pinlig, samtaler med andre om hva som har skjedd kan fort bli feil hvis man går ut fra at folk husker det samme som en selv. Og noen titter jo på en som om man var en stalker hvis man sier noe ala "Å, den blå kjolen du hadde på deg forrige 17.mai var utrolig flott"
Der husker jeg utrolig lite.
Det kan nok være sosialt uintelligent å påpeke at folk faktisk har skiftet mening siden sist man snakket om noe, men jeg blir så paff når slikt skjer at det hender jeg kommenterer det.
|
|
|
#58 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Jeg er sånn som husker bilder, men ikke opplsyninger. Altså; jeg ville husket hva jeg spiste, interiøet og hva jeg hadde på meg. Derimot kunne jeg godt ha glemt navnet på restauranten og navnet på den som satt ved siden av meg (selv om jeg hadde husket hvordan personen så ut).
|
|
|
|
#59 |
|
Skal rømme
|
Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?Jeg er nok midt på treet her. Husker ikke alle detaljer om hva vi spiste osv, men husker litt samtaletemaer og hvordan stemningen var på restaurantbesøk for lenge siden.
|
|
|
#60 |
|
Leser
|
Jeg tror nok mye av forskjellen i hva vi husker skyldes hvilket fokus man har. Eller "hva vi gidder å ta vare på", men hvordan man husker (visuelt, følelser, audiativt, taktilt etc) mener jeg er noe man ikke kan velge. Man kan selvfølgelig bli bedre, på samme måte som en utrent person kan løpe fortere med trening. Men det er ikke alle som kan bli verdensmestre på 400 meter.
|
![]() |
|
|