Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjære Sandra - er dette normalt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 00:16   #41
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjære Sandra - er dette normalt?

Jeg husker lyd, smak, lukt og konsistens. Etter et restaurantbesøk vil jeg antakelig huske hva slags gulv det er, hvordan stolen var å sitte på, hva som ble sagt, hva bordet var laget av og om det var duk, hvilken musikk som ble spilt osv osv osv. Derimot vil jeg ha problemer med å huske når restaurantbesøket var - i går? For en måned siden? Jeg vil antakelig ikke huske navnet på restauranten heller, eller hva som ble bestilt, eller ansiktet til servitøren eller de som satt ved bordet ved siden av vårt eller, eller, eller ...

Gammel 28-08-11, 00:19   #42
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Også hender det seg jeg irriterer meg over de som husker så godt at de kan gjenfortelle hver ei setning jeg har sagt. "Det var ikke det du sa sist, da sa du at ..."
Jeg vil forbeholde meg retten til å skifte mening i tide og utide.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:40   #43
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker forresten det aller meste av det jeg har lest. Jeg kan se for meg sider, figurer, overskrifter og understrekinger. Det er ganske så praktisk. Ting jeg hører sklir derimot ikke inn, derfor prøver jeg å notere så mye som mulig slik at jeg kan se for meg notatene mine. Jeg kan ramse opp ganske lange tekststykker og dikt, men det skyldes også årevis med øvelse.

Gammel 28-08-11, 00:44   #44
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Et år siden?? Jeg hadde nok husket at vi var ute og spiste. Sannsynligvis hadde jeg husket hvor vi var, men så hadde det nok vært stopp...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:48   #45
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Huskefreak her.

Gammel 28-08-11, 00:52   #46
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker en del ofte, men i dag gikk jeg fra parkeringshuset og inn på et senter uten å ense hvor jeg gikk. Slet med å finne tilbake til bilen etterpå (ca 2 timer etterpå) og lette en 20 minutter og begynte bli litt desperat. Og flau.

Så kan vel ikke si at jeg husker kjempegodt nei. Men husker stort sett essensen i ting om det vi snakker om er viktig for meg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 02:05   #47
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Takk og lov for at noen her skriver at de ikke husker slike ting. For innimellom lurer jeg seriøst på om jeg har Alzheimer light. (Alzheimers sykdom er forøvrig ukas artikkel på Wikipedia.)

Jeg husker forøvrig andre ting. Det er jeg helt sikker på. Jeg bare - eh - kan ikke huske akkurat hva akkurat nå.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 07:10   #48
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ha husket hvor vi hadde spist, og hva jeg selv spiste, og antagelig hva den andre spiste også. Men jeg har en helt ekstrem mathukommelse.

Gammel 28-08-11, 08:39   #49
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Takk og lov for at noen her skriver at de ikke husker slike ting. For innimellom lurer jeg seriøst på om jeg har Alzheimer light. (Alzheimers sykdom er forøvrig ukas artikkel på Wikipedia.)

Jeg husker forøvrig andre ting. Det er jeg helt sikker på. Jeg bare - eh - kan ikke huske akkurat hva akkurat nå.

Ja, samme tenkte jeg. Det er direkte pinlig når noen kan fortelle detaljert om hva man gjorde, også er jeg litt sånn .

Men nå har jeg endelig funnet ut hva jeg husker. Jeg husker nemlig irriterende godt hva man diskuterte, hva man gjorde og hvor man var i fylla - i følge en kompis som syntes det hele burde ha vært glemt

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 09:00   #50
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Jeg hadde husket minimalt om plassen vi spiste, mat, farger på klær osv. Men datoen, klokkeslett og ev. andre tallsystem villa ha vært spikret.

Nettopp!

Gammel 28-08-11, 09:06   #51
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg husker sånne ting veldig godt. Og sånn at om man spør meg om det senere så kan jeg hente det frem, og zoome inn på detaljer som jeg ikke husker bevisst, det er som en film som har blitt lagret egentlig.

Sånn er jeg også. Jeg husker alt for mye. Det er aldri noe poeng å se en film to ganger for å si det sånn. Det eneste jeg irriterende nok glemmer er navn.

Gammel 28-08-11, 12:23   #52
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Etter å ha lest hva folk skriver her, så lurer jeg virkelig på hvem det er jeg egentlig ønsker meg som venner. Vil jeg ha venner som husker like lite som det jeg gjør, eller foretrekker jeg venner som ser rart på meg og sier "Hæh? Husker du ikke at vi var der-og-der, og du spiste det-og-det og vi diskuterte det-og-det temaet? Jeg husker det som om det var i går!"?

Det første valget fremstår som mest behagelig, om ikke annet.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 19:52   #53
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker i hvert fall at jeg har spist sammen med både him og Teofelia og hvor det skjedde.

Når er det verre med. Jeg er ekstremt dårlig til å plassere hendelser i tid.

Gammel 28-08-11, 20:54   #54
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En gang hadde jeg med meg en unge på legevakta og glemte helt når hun var født ikke for mitt bare liv kunne jeg huske når hun hadde bursdag. Det hender også at jeg tar håndsåpe på tannbørsten, legger nøkler og andre ting på "lure" steder, plutselig er på kjøkkenet uten å vite helt hvorfor, at jeg smådupper på toget og hopper av tre stasjoner før jeg skal osv osv osv - - - men lyder husker jeg. Oh yes!

Gammel 28-08-11, 20:58   #55
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke en skit.

Jeg husker ikke min første skoledag. Ikke mitt første kyss. Ikke når på døgnet ungene er født.

Gammel 30-08-11, 10:53   #56
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Jeg husker også veldig mye, kanskje irriterende mye ifølge enkelte personer

Gammel 30-08-11, 11:12   #57
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veritas, her.

Det jeg derimot husker lett er fødselsdatoer og sånt.

Jeg husker ikke tall i det hele tatt. Ikke datoer, ikke bursdager, ikke telefonnummer, ikke priser, ikke når ting skjedde.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg husker ikke alle detaljer om alt. Det handler ofte om hvor vesentlig jeg anser en hendelse.

Ja, hvis jeg opplever at ting er viktig husker jeg anderledes, det jeg beskrev i HI er en "vanlig episode" i den forstand at jeg ikke synes den er vesentlig. Hvis jeg synes ting er viktig husker jeg ofte enkelte detaljer mye bedre, mens andre forsvinner. Eksempelvis. Hvis jeg hadde hatt en kjempeviktig samtale på den restauranten jeg skriver om i HI, hadde jeg husket mye mer av følelsene mine og ansiktstrekkene til den jeg snakket med, men jeg ville også ha husket mindre om hva vi spiste, hvordan det så ut etc Så jeg husker ikke nødvendigvis bedre hvis det er viktig, men jeg husker anderledes.

Samme hvis jeg har gjort noe mange ganger, da blandes tingene sammen, slik at jeg kan huske at jeg har gjort a og b, men ikke når det ble gjort. (Det hender at jeg skjønner det logisk, hvis det regner i minne a og solen skinner i minne b, så ringer det en bjelle, absolutt.)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg husker sånne ting veldig godt. Og sånn at om man spør meg om det senere så kan jeg hente det frem, og zoome inn på detaljer som jeg ikke husker bevisst, det er som en film som har blitt lagret egentlig.

Å, det hørtes gøy ut! Jeg kan ikke det, jeg ser en masse bilder inne i hodet mitt, men hadde de blitt satt sammen til en film hadde den vært rimelig rykkete, ja!

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Eh. Hm. Hva var spørsmålet igjen?

Hvem er du?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

I yngre dager opplevde jeg det såpass plagsomt, at jeg gikk inn for å huske mindre.

Jeg synes enda det er pinlig, samtaler med andre om hva som har skjedd kan fort bli feil hvis man går ut fra at folk husker det samme som en selv. Og noen titter jo på en som om man var en stalker hvis man sier noe ala "Å, den blå kjolen du hadde på deg forrige 17.mai var utrolig flott"

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg husker mye fra jeg var barn da. Det er jo nyttig.

Der husker jeg utrolig lite.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Etter å ha lest hva folk skriver her, så lurer jeg virkelig på hvem det er jeg egentlig ønsker meg som venner. Vil jeg ha venner som husker like lite som det jeg gjør, eller foretrekker jeg venner som ser rart på meg og sier "Hæh? Husker du ikke at vi var der-og-der, og du spiste det-og-det og vi diskuterte det-og-det temaet? Jeg husker det som om det var i går!"?

Det første valget fremstår som mest behagelig, om ikke annet.

Det kan nok være sosialt uintelligent å påpeke at folk faktisk har skiftet mening siden sist man snakket om noe, men jeg blir så paff når slikt skjer at det hender jeg kommenterer det.

Gammel 30-08-11, 11:13   #58
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sånn som husker bilder, men ikke opplsyninger. Altså; jeg ville husket hva jeg spiste, interiøet og hva jeg hadde på meg. Derimot kunne jeg godt ha glemt navnet på restauranten og navnet på den som satt ved siden av meg (selv om jeg hadde husket hvordan personen så ut).

Sjefen min er sånn som er oppgitt over alle disse venneforspørslene han får på facebook fra folk han ikke aner hvem er, og så viser det seg at han har gått i klasse med dem i 9 år. Jeg vet alle som har gått i klassen min. Jeg har byttet skole/klasse MANGE ganger og har allikevel full oversikt.

Det er rett og slett forskjell på hva vi gidder å ta vare på av informasjon i hodet.

Gammel 30-08-11, 11:57   #59
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er nok midt på treet her. Husker ikke alle detaljer om hva vi spiste osv, men husker litt samtaletemaer og hvordan stemningen var på restaurantbesøk for lenge siden.

Jeg er nok bedre på å huske ting jeg må ordne med sånn i løpet av uka feks. Flink til å holde oversikten og holde tråden på alle ting som må gjøres. Pleier heller ikke å forlegge telefon, nøkler osv, men det har skjedd - og da i veldig stressede perioder der jeg har hatt så mange andre ting å tenke på at jeg ikke registrerer hva jeg holder på med.

Forresten tror jeg ikke det er slik at dersom man har flink på en type hukommelse så er man dårlig på noe annet. Hukommelse er ikke rettferdig fordelt mellom oss. Noen har lite av alt, noen har mye av alt, og de fleste har litt ulike mønstre av lite og mye på ulike aspekter av hukommelsen.

Gammel 30-08-11, 12:12   #60
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er rett og slett forskjell på hva vi gidder å ta vare på av informasjon i hodet.

Jeg tror nok mye av forskjellen i hva vi husker skyldes hvilket fokus man har. Eller "hva vi gidder å ta vare på", men hvordan man husker (visuelt, følelser, audiativt, taktilt etc) mener jeg er noe man ikke kan velge. Man kan selvfølgelig bli bedre, på samme måte som en utrent person kan løpe fortere med trening. Men det er ikke alle som kan bli verdensmestre på 400 meter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.