Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-11, 22:28   #241
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Seriøst, Toffskij?

Seriøst, se f.eks. her.

Opprinnelig lagt inn av Ernst Håkon Jahr

Etter at Norge blei fritt fra unionen med Danmark i 1814, var det mange som bare ville godta bygdedialektene våre som virkelig norske. De argumenterte derfor aktivt for at skoleelevene ikke skulle lære et normalisert talemål etter boka når de gikk på skolen. For i boka stod det danske ord og former, og de ville ikke at barna skulle lære å tale "dansk". Derfor blei dialektene så viktige. Å snakke etter boka ville, mente de, bare bli å knote, og det ville bli å knote dansk i tillegg. Dette var den viktigste grunnen til at Odelstinget i Stortinget i 1878 bestemte at elevene skulle få den muntlige undervisninga i skolen på sin egen dialekt. I 1915 og 1917 kom dette prinsippet inn i skolelovene, og der står det ennå. I Opplæringslova av 1998, § 2-5, annet avsnitt, står det at "I den munnlege opplæringa avgjer elevane og undervisningspersonalet sjølve kva for talemål dei vil bruke. Undervisningspersonalet og skoleleiinga skal likevel i størst mogleg grad ta omsyn til talemålet til elevane i ordval og uttrykksmåtar."

Årsaken var altså at målbevegelsen ville fri oss for danskpreget bokuttale som norm (og det lyktes de jo i!), men loven står altså fremdeles. Ergo er det ingen norm for norsk talemål.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:32   #242
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg var egentlig mest fascinert over at læreren til Ungen sjøl tok med seg sine skolebarn og reiste til Syden en eller to uker (husker ikke hvor lenge hun var borte) midt på høstsemesteret. Inn kom vikarer og teamlærere som trikset for å dekke opp for henne...

Gammel 24-08-11, 22:35   #243
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste først "Håkon Jarl" og tenkte - I all verden, var de opptatt av talemål allerede på den tiden?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 23:56   #244
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg var egentlig mest fascinert over at læreren til Ungen sjøl tok med seg sine skolebarn og reiste til Syden en eller to uker (husker ikke hvor lenge hun var borte) midt på høstsemesteret. Inn kom vikarer og teamlærere som trikset for å dekke opp for henne...

Jeg har denne uka (tirsdag-fredag) vært ute i skogen på leirskole med klassen min. Dette ligger ikke inn i lønna mi, og det å få betalt overtid for dette var ikke et alternativ. Alternativet var å ta det ut i avspasering. Siden jeg jobber 80% ble det noen timer. Min arb.plass ønska heller at jeg tok det ut i ei uke nå, enn at jeg spredde det og ev. tok det ut til våren.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 00:33   #245
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje hun hadde avspasering til gode? Kanskje hun hadde vært syk i sommerferien, og hadde den til gode? Jeg har fire uker ferie til gode etter denne sommeren, og da må vikarer og teamlærere heldigvis fikse og dekke opp for meg. Ikke så veldig fascinerende, i grunnen. Er jeg riktig vill og gal tar jeg med meg de to eldste på sydentur også. De må i tilfelle pent finne seg i å gå gjennom akkurat det samme pensumet som klassen, men kan sikkert tenke seg noen ekstra timer svømmeundervisning i tillegg.

Jeg er altså ikke absolutt imot muligheten for å ta ungene ut for å reise til et eller annet sydenland for å bade og ha det fint sammen, selv midt i skoleåret, men jeg mener det er for mange som systematisk tar ut ungene to uker per år, og på en eller annen måte ser det som en "rettighet". Å gjøre det en og annen gang er ok, syns jeg, og en uke er mye greiere enn to. Det skal litt til for foreldrene å følge opp skolearbeid for to uker for en elev på ungdomsskolen. Samtidig syns jeg det er en merbelastning for meg som lærer når det "hele tiden" (i mai/juni føles det sånn) er noen som skal ut og reise, og som man må fikse opplegg for, sånn at de når de samme målene som resten av klassen, eller som man må legge til rette for at får tatt kartleggingsprøver e.l. de har gått glipp av når de kommer tilbake.

Jeg er altså vinglete og todelt - som i fjor. Moralen er: alt med måte.

Gammel 28-08-11, 00:35   #246
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Kanskje denne læreren var syk i fellesferien og dermed fikk ferie til gode. Det skjer faktisk.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 01:51   #247
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns 12 uker ferie eller hva det er burde holde i massevis. Lærere som har avspasering tilgode skal seff få ta det, men må si jeg syns det er en dårlig ide å ta ut ungene fra skolen av den grunn. Noen bruker " billige turer" som grunn, det tenker jeg er en dårlig grunn. Har man ikke råd til å ta ferie når man faktisk har fri, finn en ferie man har råd til..... Og jeg har ikke god råd, og tar billige ferier. Det vi har råd til når det er ferie.

Jeg kjenner også en ex-lærer som gjorde det. Regelmessig. For han syns ikke det spilte noen rolle om ungen var der likevel, det kunne de lese seg til selv, så hva kunne en sydentur skade.

Well, well - look and behold - ungen går nå på ungdomsskolen, og syns heller ikke det spiller noen rolle om han er på skolen eller ei, han syns at det kan han lese seg til selv. Foreldrene er ikke helt på linje der, men det toget har vel gått, vel...... Holdningene til skolearbeid er allerede bragt videre til neste generasjon... Litt sent å klage.... Ingen av ungene gikk videre til høyere utdanning selv om begge foreldre har det. Men det er jo ikke for sent.....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 02:00   #248
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Læreren har informert om at hun gjør dette hvert år. Så det er standard prosedyre. Skjedde både i første og andre og jeg regner med at hun gjør det i år også. Jeg har forsåvidt ikke noe problem med det. Men jeg merker på Ungen at han er mer sliten og oppkavet etter de ukene. Da er de mye felles alle 3 klassene og det er mer styrete. Jeg synes det er rart (!) at noen arbeidstakere får lov til dette. Hos oss er det rimelig strengt på dette - man får ikke lov til å kjøre Sydentur utenom hovedferieperioden som en fast greie hvert år. En gang hvert jubelår, ja. Men ikke planlegge det som en rutine hver høst. Og innlegget kom siden vi diskuterte å ta ut ungene fra skolen for å gjøre dette. Læreren til Ungen sender på en måte et rimelig sterkt signal om at det er helt ok, siden hun tar egne unger ut på fast basis 2 uker hvert år.

Gammel 28-08-11, 10:56   #249
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan en lærer kan hvert år midt i skoleåret, all den tid vi har fast avspasering? De jeg vet om som gjør det, er de med ekstra ferieuke (over 60?) og så alle de som har ferie til gode fordi de har vært sykmeldte da.

Gammel 28-08-11, 11:49   #250
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo tenkes at det er hennes barn som trenger en behandlingstur til sydligere strøk, evt andre helsemessige årsaker til at hun reiser.

Gammel 28-08-11, 11:59   #251
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan en lærer kan hvert år midt i skoleåret, all den tid vi har fast avspasering? De jeg vet om som gjør det, er de med ekstra ferieuke (over 60?) og så alle de som har ferie til gode fordi de har vært sykmeldte da.

Enig, jeg skjønner ikke det jeg heller. Vi får ikke fri fredager til langhelger heller, ikke et par timer mot slutten av dagen en gang - selvfølgelig! Det tenker jeg at en del av greie å være lærer. Jeg tenker det må være noe spesielt ved denne lærerens familie som gjør at dette innvilges.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:05   #252
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Enig, jeg skjønner ikke det jeg heller. Vi får ikke fri fredager til langhelger heller, ikke et par timer mot slutten av dagen en gang - selvfølgelig! Det tenker jeg at en del av greie å være lærer. Jeg tenker det må være noe spesielt ved denne lærerens familie som gjør at dette innvilges.

Jeg skjønner egentlig ikke helt dette, jeg vet om flere lærere som har avspasering som må taes utenom fastsatte ferier. Ei jeg vet om har jo flere uker utenom fastalgt ferie. Ei venninne av meg tar seg fri to dager i uka som kommer for å reise sørover. Hvorfor er det slik for noen skolen men ikke for alle?

Gammel 28-08-11, 12:13   #253
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

For meg er det sånn at jeg kan få invilget fri utenom skoleferiene, men det er dyrt fordi det da blir permisjon uten lønn. Så jeg må spare både til ferien og til permisjonen. I vår opparbeidet jeg meg nesten en uke avspassering. Jeg var fleksibel og hjalp vikarinnkaller flere ganger når hun var i knipe. Tok dog ikke ut alle fridagene jeg opparbeidet meg og nå har jeg byttet jobb.

Jeg har forøvrig kun en gang tatt en ukes permisjon uten lønn. Det var da broren min giftet seg i NY. Siden jeg kun har en bror blir det nok med den ene gangen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:17   #254
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Polarjenta: Jeg har også ordnet meg fri f.eks en fredag for å reise i konfirmasjon, men da har jeg "betalt" det selv. Enten ved å ta igjen timer for kolleger som tar mine timer, eller ved å skylde vikartimer. Ledelsen er ikke veldig ivrige på at vi ordner oss sånn, så man må som regel ha en God grunn.

Gammel 28-08-11, 12:30   #255
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det samme her som hos Rine. Vi har egentlig ikke lov å gjøre det slik, men har man en god grunn, får man hjelp til å fikse et eller annet. Permisjon uten lønn hadde forsåvidt vært greit nok, men man kan jo ikke ta ut det i hytt og pine, elevene skal ha undervisning. For meg er det ikke aktuelt å søke om det bare fordi jeg vil ha fri på en fredag, og jeg tror ikke man vil få mye kred for å søke om slikt jevnlig.

Det hender spesielle ting man gjør på skolen kan gi avspasering, selv har jeg ikke vært borti noe slikt.

Gammel 28-08-11, 12:32   #256
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Polarjenta: Jeg har også ordnet meg fri f.eks en fredag for å reise i konfirmasjon, men da har jeg "betalt" det selv. Enten ved å ta igjen timer for kolleger som tar mine timer, eller ved å skylde vikartimer. Ledelsen er ikke veldig ivrige på at vi ordner oss sånn, så man må som regel ha en God grunn.

Je, ikke vet jeg. Jeg vet bare at det er lærere som stadig vekk tar seg fri utenom fastsatte ferier, og det er ikke snakk om permisjon uten lønn, det er snakk om avspasering.

Gammel 28-08-11, 12:33   #257
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Je, ikke vet jeg. Jeg vet bare at det er lærere som stadig vekk tar seg fri utenom fastsatte ferier, og det er ikke snakk om permisjon uten lønn, det er snakk om avspasering.

Det kan godt hende noen skoler lar lærere avspasere vikartimer. Vi får dem betalt isteden. Jeg synes avspasering av vikartimer virker som en dårlig deal, da trengs jo bare mer vikar?

Gammel 28-08-11, 12:40   #258
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Det var ikke meningen at vi skulle diskutere familiesituasjonen til den aktuelle læreren. Hun er et fantastisk menneske og jeg priser meg lykkelig for at Ungen har henne som klasseforstander. Så mye at jeg ikke tenker tanken på at hun ikke skulle få reise til Syden. Det er ikke behandling, men godt mulig perm uten lønn. Jeg vet ikke og det spiller ingen rolle, egentlig. Det var bare et innspill i forhold til å ta barna ut. Hun setter på en måte malen. Jeg vet at det er "vanlig" i Ungen sin klasse. Det er mye cruise og Thailand og sånn utenom ferie og det er stadig unger som er borte fra skolen i ferie-øyemed midt i året. Jeg synes ikke det er greit, men jeg velger fokusere på min egen unge i dette tilfellet. Jeg skal ikke si at det aldri kommer til å skje, men da skal det vektige grunner til. Og som et engangstilfelle eller to.

Gammel 28-08-11, 12:41   #259
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har jobbet i 16 år som lærer på fire ulike skoler i fire kommuner. Jeg har aldri opplevd at lærere tar seg fri stadig vekk. Når jeg giftet meg i 2000 hadde jeg fri i en uke i forbindelse med høstferien. Alt var avspasering fordi jeg var på faste møter hver uke. Jeg kunne da velge om jeg ville ha det betalt, eller avspasere.

Når jeg skal ha fri en fredag nå i høst, så må jeg selv betale det ved å bytte timer, og skylde skolen vikartimer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 12:42   #260
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det kan godt hende noen skoler lar lærere avspasere vikartimer. Vi får dem betalt isteden. Jeg synes avspasering av vikartimer virker som en dårlig deal, da trengs jo bare mer vikar?

Som sagt, jeg vet ikke. Men jeg er jo enig med deg i at det høres ut som en dårlig deal ja. Hun venninna mi snakker om timer i banken som hun nå skal avspasere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.