|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Audacious
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereDet er godt jeg har så lite politiske ambisjoner som jeg har, ettersom jeg verken kan kjøre ferge, skyte med automatvåpen eller løpe fort. Jeg har ikke engang på meg skuddsikker vest under t-skjorta når jeg står på stand og deler ut løpesedler, det er selvsagt ganske dumt av meg.
![]() |
#162 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg forventer en god del ting av mine politiske ledere.
Oh my.
Nei, det gjorde han altså ikke. Ikke dårlige POLITISKE lederegenskaper i hvert fall.
![]() |
#163 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledere
Ja, dette burde helt klart være minstekravet for å stå på partilista i kommunevalget.
![]() |
#164 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg får litt vondt av denne tråden merker jeg. Jeg har selv vært tillitsvalgt i AUF i mine yngre år og har selv vært på Utøya. Jeg kjenner flere som var der i år og føler med dem. Mange sliter med tanker om man kunne reagert annerledes, reddet flere osv. De vil måtte leve med dette resten av livet. Noen av dem vil nok fortsette i politikken, mens andre gir seg. Det å måle de som ønsker å fortsette med politikk ut ifra hvordan de reagerte på utøya 22.juli 2011 synes jeg faktisk blir helt hinsides. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
maler
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereEn av lederne på traumesenteret på ullevål sa noe jeg tror er overførbart til denne situasjonen selv om det var sagt angående arbeid med sterkt skadde mennesker i team. "Man vokser ikke til nye nivåer i en slik situasjon, man faller ned på det nivået man er trent til". (fare for litt feil ord i sitatet, men meningsinnholdet er som det skal være). Det at en politisk ungsomsleder ikke viser seg som taktisk talent i en krigslignende situasjon sier ikke annet om han enn at han ikke er trent til å takle denne typen utfordringer. Han har en helt annen type trening. Hadde vi levd i et land med større fare for terror og krig, ville dette nok vært en del av treningen til mulige fremtidige statsledere, men slik situasjonen er her i landet er ikke dette det de blir trent til.
![]() |
#166 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg synes absolutt det er et veldig viktig poeng at EP alldeles ikke var alene i den båten. Jeg synes også det er et veldig viktig poeng at han som styrte båten hadde sett kona bli skutt og hadde sin mindreårige datter med seg. Jeg synes at det er er kjempepoeng at vi ikke kan forvente at alle er helter. Jeg synes det er slemt å fordømme dem som dro avgårde med båten. Jeg tror jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ville gjort det samme som EP selv. Jeg synes ikke de reagerte feil i situasjonen, det finnes virkelig ingen "rett" måte å reagere på. Det er ikke det jeg diskuterer eller forsøker å få fram.
![]() |
#167 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du unngår konsekvent å svare på direkte spørsmål til, eller kritikk av, det du skriver! |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg ønsker ikke på noen som helst måte en politisk toppledelse her i landet som er topptrente militære som reagerer med mot, styrke og militær besluttsomhet hvis noen løsner skudd. Jeg ser ikke på noen måte at det vil være en ledelse som fører landet mitt i den retningen jeg ønsker at skuta skal gå. For meg er ikke ledelse ensbetydende med at man skal takle enhver tenkelig og utenkelig situasjon på en perfekt måte. Utøya var en utenkelig situasjon, det er lov til å berge livet. Hadde Eskil Pedersen fortrengt plassen på båten framfor noen andre, hadde han holdt andre foran seg som skjold - hadde han på noen måte opptrådt umenneskelig - da hadde jeg ment at han var en dårlig leder. Men han gjorde ikke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Ringskrømt
|
Det er veldig vanskelig å diskutere dette. Det du skriver om her er det jeg også prøver å få frem, at slike situasjoner blir en slags ufrivillig test, og det er umulig å vite hvordan en ville ha reagert selv. Men jeg er ikke med på at jeg er ufin, uempatisk eller slem mot EP som stiller disse spørsmålene. Jeg har ikke konkludert med noe som helst, og jeg leser alle svarene. Noen svar kutter jeg ut å svare på, det ville ikke ført noe godt med seg uansett.
![]() |
#170 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereSkremmern: Jeg ser du skriver at du ikke forsøker å dømme i denne tråden. Da burde du seriøst også unngå terminologi som "stikke fra øya" og "albue seg frem".
![]() |
#172 |
Borte
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereDette er ikke en hvilken som helst hendelse. Det er den verste tragedien som har skjedd nasjonen i fredstid kanskje noensinne. Folkene man diskuterer skal leve videre med traumer og skyldfølelse kanskje et helt liv. Jeg sliter hardt med å se hva som er det interessante i denne diskusjonen.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 28-08-11 kl 20:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg er ikke enig i at så lenge du selv sier at du ikke er uempatisk og ufin, så er du ikke det, Skremmern. Jeg er enig med esme og Kasia. Jeg synes denne diskusjonen er unødvendig, ufin og svært lite sympatisk og empatisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg tenker vi var ikke der, vi vet ikke. Jeg tenker at ting skjer fort, man reagerer uten å tenke, det er ikke tid til å tenke og etterpåklokskap kommer man ingen vei med i en sak som dette. Hvordan kan man dømme, tvile eller stille spørsmål i forhold til hvordan folk reagerer når en mann går amok med maskinvåpen og en ser folk falle død rundt seg?
![]() |
#175 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereSånn jeg husker fra dokumentaren hvor EP snakket ut for noen uker siden så brukte han hele tiden på båten i telefon til rådgivere, telefoner, folk som var på øye osv for å hjelpe mest mulig. Når han kom i land var det første han gjorde å komme seg til en politistasjon. SELV om han trodde dette var et statskupp, han viste at mannen som skjøt var "politi" og var redd han kansje gikk rett i en felle men måtte gjøre noe. Han prøvde altså å skaffe mest mulig hjelp til de som var på øya uten å hoppe på gjerningsmannen selv og sette seg selv rett i skuddlinjen. Synes det viser at han prøvde å hjelpe flest mulig. Han var ubevæpnet og ikke i stand til å takle en massemorder på egenhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
villende
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereNå har jeg lest og lest, alle de fortellingene jeg har holdt meg unna de siste ukene, og jeg tror rett og slett konklusjonen min er at ingen som var på den øya og overlevde kunne ha handlet annerledes enn de gjorde. Og at det ikke er mulig å si noe om lederegenskapene til de som var der, ikke minst fordi dette var en så fullstendig utenkelig situasjon for noen nordmann før 22.7.11. Alle som har gjennomlevd dette marerittet er merket for livet. De de må vurders på er ikke hvordan de reagerte i denne ekstreme situasjonen, men hvilke egenskaper de viser i tiden etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Travelt opptatt
|
En saklig diskusjon med nøytralt språk om hva man kan forvente av en leder kunne vært interessant. Når du bruker det språket du gjør om en navngitt person så kort tid etter en hendelse som har rammet så mange, blir det bare vondt å lese, og veldig mange vil trekke seg vekk eller gå i forsvar.
![]() |
#178 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg er på det nivået at det også må være rom for å takle dette dårlig i etterkant. Om man får posttraumatisk stress av dette og derfor hadde vært satt ut av drift en stund etterpå, kan man (for meg) likevel være en god leder). Om man ikke hadde orket å dele noe av sin egen historie. Bondevik var i sin tid psykisk syk. God leder kan man være likevel.
![]() |
#179 |
villende
|
Når jeg sier i etterkant så tenker jeg ikke bare noen uker eller måneder etter, altså, men hvordan de viser seg som ledere i fremtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Forventninger til politiske lederePolitiske ledere skal kunne politikk, til å ta kula og redde situasjonen har de som regel livvakter. Jeg hadde aldri forventet at de skulle ta en annen helte-rolle i en slik ekstrem situasjon, de trener ikke på det, det er ikke derfor de er der de er. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|