|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
|
Sv: Mobbing blant voksne |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Drømmer
|
Sv: Mobbing blant voksneJeg har selv blitt mobbet på en arbeidsplass, det var en person som fikk med seg alle de andre. Det ble tatt tak i etter at jeg fant et brev hun hadde skrevet som ikke var særlig pent, dette brevet skulle jeg altså ikke sett men det lå synlig i en bok vi hadde. Sist redigert av Chablis : 29-08-11 kl 18:44. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mobbing blant voksne
Vel, det kom ikke som noen overraskelse på meg at det var dårlig argumentasjonsteknikk fra den kanten. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Leser
|
... Eh? Jeg er litt usikker på hva denne kommentaren betyr?
|
|
|
#48 |
|
|
Sv: Mobbing blant voksneIkke vær så fordømt snipete! Dette er en viktig problemstilling. Jeg synes det er uheldig om den generelle oppfatningen er at mobbing baserer seg på misforståelser. Det går an å tenke mer enn svart/hvitt, og jeg tror alle er klar over at det er en fullstendig normal taktikk for personer som ikke takler kritikk å klage på seg "åh, men de er domme og mobber!!!", men det fjerner ikke det faktiske problemet for de som blir trakassert. Det skjer, alle som har sett det og opplevd det vet at det skjer. Derfor hadde det vært så ufattelig stilig om vi kunne vist en viss empati og åpenhet for denslags, uten å være naive og dumsnille og klappe alle på hodet. En gang i blant er det tid for en "skjerpings", og en gang i blant er det tid for å takle et seriøst problem. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Mobbing blant voksneJeg har sett det og tatt affære. Jeg spurte vedkommende jeg følte ble mobbet av sin leder (ikke min leder) om det var greit at jeg gav beskjed til fagforeningen slik at de kunne ta opp tråden. Vedkommende offer godkjente, for h*n orket ikke ta tak selv. Leder ble innkalt til møte med fagforening og leders sjef, samt personal. Ting gikk seg til og alle er nå fornøyd. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Halloen!
Sv: Mobbing blant voksneEnig i alt det, Maverick, men det er vel sånn at enhver tar med seg sin erfaring når man svarer. En som har blitt mobbet, vil svare at det finnes mye mobbing, en som meg, som har vært vitne til mange besynderlige personer "utplasessert" i arbeidslivet, tenker at det ganske ofte er snakk om forskjellige oppfatninger av ting. Men det er en interessant diskusjon, for det er jo ikke sånn at det ikke eksisterer mobbing i det hele tatt blant voksne. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
By the Sea
|
Men det at begge virker overbevist om at de selv har rett, utelukker vel ikke at det foregår mobbing sånn helt på ordentlig? Om det var slik at Valla mobbet, men hun har så dårlig selvinnsikt at hun ikke innser dette selv, så foregår det da fortsatt mobbing?
Veldig enig. Og enig i alt annet Maverick har skrevet i denne tråden.
|
|
|
#53 |
|
Halloen!
Sv: Mobbing blant voksneAlle diskuterer vel på bakgrunn av sin egen erfaring, Zoê? |
|
|
|
|
|
#54 |
|
By the Sea
|
Ja - man forteller hva man selv har erfart. Men man skal vel ha en ganske bred erfaring for å kunne synse noe om hvordan ting forholder seg generelt?
|
|
|
#55 |
|
Halloen!
Sv: Mobbing blant voksneMobbing er jo ikke noe som er målbart heller. Den replikken en opplever som mobbing, vil gå en annen hus forbi. Noen roper opp om mobbing når kollegaen glemmer å fylle papir i kopimaskina, andre har kanskje blitt mobbet i tjue år uten å ha sagt et pip. Det jeg synes er trist, er at mobbebegrepet ser ut til å bli utvannet, det kommmer det iallfall ikke noe godt ut av. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
By the Sea
|
Nei, det har du helt rett i. Men jeg får vondt i magen på vegne av alle som har opplevd reell mobbing nå som det er så veldig i tiden å hevde at mobbing egentlig ikke finnes.
|
|
|
#57 |
|
Halloen!
Sv: Mobbing blant voksneDet er vel ingen som hevder at mobbing ikke finnes? Jeg har fått med meg debatten om at begrepet mobbing snart har mistet all betydning siden det blir brukt av "alle" og om alt, men har altså ikke fått med meg at noen har hevdet at det ikke finnes. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
By the Sea
|
Ingen har hevdet at det overhodet ikke finnes, men så godt som, egentlig. Blant annet psykologen som var i media i vinter (Andersen) og som jeg er begeistret for på mange måter. Han påstår vel igrunnen at mobbing blant voksne ikke finnes more or less.
|
|
|
#60 |
|
maler
|
Sv: Mobbing blant voksneDet er klart det er endel misforståelser og såre tær der ute. Og noen som tar nedskjæringer og endring av arbeidsoppgaver som mobbing. Og sjefer som er elendige til å snakke med sine ansatte slik at det skal mindre til før ting tas ille opp. Men så er det mye kjerringoppførsel også, og selv om det kanskje ikke er direkte mobbing, kan det være veldig vanskelig for en som blir utsatt for det.
|
![]() |
|
|