Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fjerner kontantstøtten for toåringer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-11, 21:39   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer

Jeg er enig i det Lisa sa. Men tatt i betraktning at jeg har barn på ett år august 2012 med en pappa som skal være hjemme til han fyller to år så er jo dette skreddersydd gladnyhet for oss da.

Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 21:42   #42
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

På tide spør du meg.

Jeg synes heller ikek staten skal betale for at noen ikke får barnehageplass, det r faktisk mulig å klare seg uten når man ikke får noen.

Når eldste var liten fikk vi ikke barnehageplass, ikke hadde det klaffet uansett med arbeidstidene vi hadde. Jeg startet kl 7 om morgenen og hadde 30 min med bil og faren startet kl 6 og hadde like lang reisevei. Ergo var vi avhengig av å få barnehageplass der jeg jobbet, noe vi ikke fikk.

Ikke fikk vi annen barnehageplass heller så løsningen for oss ble jobbytte for meg.
Jeg begynte med kveldsjobb for at vi skulle få ting til å gå rundt. Nå begynte jo faren så tidlig at han var hjemme i noen timer før jeg måtte på jobb.

Jeg synes dog det er greit at de beholder den for 1 åringene.

Gammel 03-09-11, 21:45   #43
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi måtte ty til dagmamma. Det var absolutt ikke noe jeg ønsket, men takk og lov fant vi Verdens Beste.

Gammel 03-09-11, 21:49   #44
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var et halvt år uten plass for eldste barnet vårt, med en mann på Nordsjøen og en jobb som ikke var mulig å gjøre på kvelden så fikk vi det faktisk ikke til. Ikke fikk vi dagmamma heller, men tilslutt en plass i en familiebarnehage. Jeg fikk heldigvis permisjon fra jobben, men å påstå at man klarer seg uten det synes jeg blir drøyt. Da måtte jeg i så fall over på andre ordninger, om det hadde drøyd lenger.

Det er ikke veldig samfunnsøkonomisk å forvente at folk med god jobb bytter denne, med kanskje tilhørende overgangsfase uten arbeid osv, over i en kveldsjobb (som jeg lurer på hva skal være?). Jeg er med på at man ikke dør av det, men at det skal være en løsning? Nope.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 21:52   #45
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Ke? Skal man få kompensasjon i form av full(?) lønn om man ikke får barnehageplass?

Jeg synes i grunnen at om man får barn så skal man ha ansvaret for dem selv, og ta med i beregnigen at man kanskje ikke får barnehageplass, og da ordne seg med annet barnepass. Unger dør ikke av å være hos dagmamma. Eventuel så må man gå ned i stilling selv. Vi kan da ikke erstatte kontantstøtten med en ordning som blir enda dyrere for samfunnet?!

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Er du seriøs?

Selvsagt er jeg seriøs. Så lenge man har lovfestet barnehageplass, og det fortsatt finnes folk som ikke får barnehageplass - så synes jeg det er helt på sin plass med en lønnskompensasjon i de tilfellene hvor det skjer regelbrudd, og en forelder må søke ubetalt permisjon fra jobb. Det gjelder vel ikke så innmari mange heldigvis, så at det blir en dyrere løsning enn kontantstøtten totalt sett kan jeg aldri tenke meg. Hvorvidt det skal være full kompensasjon eller ei kan sikkert diskuteres, men 3303,- i kompensasjon for 100% tapt arbeidsinntekt når man ikke mottar en lovpålagt plass er jo rett og slett en vits.

Synes dere det er riktig at jeg skal måtte be om permisjon, miste all min lønnsinntekt og de sikkerhetsgodene det medfører (f.eks krav på sykepenger hvis jeg skulle bli syk, eller uføretrygd hvis jeg skulle bli ufør) så lenge vi har lovfestet rett til barnehageplass? Jeg synes det ville være svært urettferdig om min nabo får gleden av en unge med barnehageplass og alt det positive det kan bety for ungen, en forelder som får fullt utbetalt lønn - og hvor jeg ufrivillig ble sittende igjen med 3303,- i måneden som et resultat av bingolottotildeling av barnehageplasser.

Jeg synes det er galt å skulle betale folk for å velge å droppe ut av arbeidslivet. (Jeg synes ikke at det nødvendigvis er idiotisk å droppe ut av arbeidslivet etter eget ønske. : presiserer: Jeg synes bare ikke det skal belønnes økonomisk.) Kontantstøtten er for de fleste ikke avgjørende for hvorvidt man kan velge å være hjemme eller ei. For en forelder som ønsker å jobbe, og for et barn som har behov for barnehageplass, for en økonomi som er lagt opp til at man har to foreldre som har per def har en fast jobb, så synes jeg det er rett og riktig å kompensere for tapt inntekt når man ikke får barnehageplassen man har lovfestet rett på.

Gammel 03-09-11, 21:53   #46
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det er ikke veldig samfunnsøkonomisk å forvente at folk med god jobb bytter denne, med kanskje tilhørende overgangsfase uten arbeid osv, over i en kveldsjobb (som jeg lurer på hva skal være?). Jeg er med på at man ikke dør av det, men at det skal være en løsning? Nope.

Jeg tenker at når man får barn, må man faktisk regne med at man kan bli gående uten plass en periode, så da bør man spare opp penger fra man blir gravid. Særlig hvis barnet er født etter august, slik som ordningen er nå. Det kan ikke være statens oppgave å finansiere vår lønn mens vi venter på plass.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 21:58   #47
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er helt greit.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 21:58   #48
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På tide.

Gammel 03-09-11, 22:01   #49
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt greit for meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 22:05   #50
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er kjempebra.
Vi har ikke full reell barnehagedekning i kommunen, men vi nærmer oss. Og for å komme enda nærmere, jobbes det med en midlertidig løsning fra neste høst, og ny barnehage året etter. Noe av utfordringen er at det fødes fler barn, og at det er dårlig med tomter i den delen av kommunen der flest ønsker plass. Også er H og Frp veldig redde for at vi skal få for mange barnehageplasser. Det ville jo vært krise om vi plutselig hadde et par til overs...

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 22:10   #51
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synes det er helt greit. Egentlig er jeg for fjerning av hele støtten, men oppdaget jo at den kom godt med når vi ikke fikk barnehageplass før ungen var 16 mnd. Kombinert med redusert stilling var det den beste løsningen for oss de månedene.

Gammel 03-09-11, 22:18   #52
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Helt flott, og økningen den første tiden hjelper sikkert endel ut av den kneika det kan være om man ikke er så heldig at man kan time fødsel til perfekt tidspunkt for bhg-start. Vi får en februarunge neste år, og mtp at vi i år helst burde hatt bhg-plass fra nyttår men ikke fikk før 24.august har kontantstøtten vært god å ha. Jeg sier jo ikke nei takk til en ordning som eksisterer og som gjør ting enklere for oss.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 22:22   #53
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig så skjønner jeg ikke at alle kommuner sørger for at man har barnehageplasser nok. Om vi ikke hadde hatt barnehageplass og en av oss hadde måttet være hjemme, så hadde kommunen tapt penger på oss. Vi betaler mye mer i kommuneskatt enn hva en barnehageplass koster kommunen.

Gammel 03-09-11, 22:34   #54
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Vi var et halvt år uten plass for eldste barnet vårt, med en mann på Nordsjøen og en jobb som ikke var mulig å gjøre på kvelden så fikk vi det faktisk ikke til. Ikke fikk vi dagmamma heller, men tilslutt en plass i en familiebarnehage. Jeg fikk heldigvis permisjon fra jobben, men å påstå at man klarer seg uten det synes jeg blir drøyt. Da måtte jeg i så fall over på andre ordninger, om det hadde drøyd lenger.

Kunne mannen din tatt litt permisjon også?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 23:10   #55
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Kunne mannen din tatt litt permisjon også?

Nei, han var innleid konsulent og ville mistet opdraget sitt. Han hadde ikke turnus som vanlig Nordsjøansatte heller, så det var en kronglete periode. Hvis ikke så kunne han tatt det. Min arbeidsgiver trengte meg 100 %, så for meg måtte det inn en vikar.

Gammel 03-09-11, 23:13   #56
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tenker at når man får barn, må man faktisk regne med at man kan bli gående uten plass en periode, så da bør man spare opp penger fra man blir gravid. Særlig hvis barnet er født etter august, slik som ordningen er nå. Det kan ikke være statens oppgave å finansiere vår lønn mens vi venter på plass.

Men det er statens oppgave å finansiere oss hvis vi går å venter på arbeide da? Ser ikke helt den. Man bør planlegge for å gå uten jobb også. Bli syk?
Vi hadde en buffer og klarte oss, men igjen, samfunnsøkonomisk er det virkelig dårlig butikk å ikke stille med plass. Ikke alle barn er så godt planlagte heller, så det å spare er ikke en mulighet alle har.

Sist redigert av emm : 03-09-11 kl 23:19.
Gammel 04-09-11, 01:03   #57
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså , jeg ser poenget med å ha nok barnehageplasser, men om det at man har lovfestet rett på barnehageplass betyr at man skal betales full lønn når man ikke får, så synes jeg ærlig talt at man bør endre den lovfestede retten fort som f.

Eventuelt burde man gjort det enklere (og mer lønnsomt) for private å drive barnehager, og sett om det kanskje hadde gjort noe med tilbudet. Men det er noe når man forventer full barnehagedekning og at en plass skal koste en slikk og ingenting at ting blir vanskelig.

Det makspris for alle-opplegget de innførte var rimelig tåpelig, etter min mening. Det hadde vært smartere med redusert pris basert på inntekt slik det var før. Hvorfor i alle dager forventer vi at det meste skal være "gratis" her i landet (les finasiert over skatteseddelen, ikke med lønnen vår)?

Gammel 04-09-11, 07:59   #58
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Fint at den fjernes! Sier hun som har mottatt kontantstøtte i mange år, for 3 av 4 barn faktisk.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 08:05   #59
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At den er tatt ned til to år er ok, all den tid barnet kan være opptil to år før de får den lovfestede barnehageplassen.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 08:05   #60
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hurra for første spiker i kontantstøttekista.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.