Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Altså , jeg ser poenget med å ha nok barnehageplasser, men om det at man har lovfestet rett på barnehageplass betyr at man skal betales full lønn når man ikke får, så synes jeg ærlig talt at man bør endre den lovfestede retten fort som f.
Som sagt så er jeg ikke bastant på at lønnskompensasjonen behøver å være full. Men rundt 66%, slik som ved AAP f.eks synes jeg absolutt det bør være. Jeg har en følelse av at vi egentlig diskuterer hvorvidt vi skal ha lovfestet rett til barnehageplass, og at det er dette du (m.fl.) er i mot. Tar jeg feil?
Og så til Zulu eller hvem det nå var som snakket om mangel på barnets perspektiv. Jeg skrev iallefall i mitt innlegg tidligere her om barnets behov:
Sitat:
og for et barn som har behov for barnehageplass
Jeg kan utdype litt. Av det jeg har fått med meg så er det mange barn som har et behov for barnehageplass når de passerer året. Av sosiale årsaker, blant annet. Jeg tror det er flere barn som har behov for barnehage og sosialisering enn det er barn som har en personlighet som gjør at de absolutt ikke trenger barnehage. Nå vet jeg ikke hva som er dokumentert, men i følge en psykolog som jobber med barn jeg diskuterte med en gang, så var det i følge hennes undersøkelser bedre for barna å begynne tidlig i barnehage, det kunne i følge psykologen oppleves mindre traumatisk med adskillelse fordi de da ikke har utviklet et tidsperspektiv, slik de har når de har blitt større.
Dette er ikke argumentering i mot at barn fint kan begynne i barnehage når de er to eller tre år gamle, og at dette kan være den beste løsningen for et barn og en familie. Men skal jeg se det fra barnas perspektiv sett ovenfra, så tror jeg ikke den beste løsningen er å premiere foreldre til å være hjemme med barna lengst mulig. Jeg tror det er et godt sikkerhetsnett for et barn å ha flere gode voksne omsorgspersoner rundt seg. Når jeg mener de tingene jeg gjør om kontantstøtten, så er selvfølgelig barnas behov en viktig årsak. Noe annet ville være galskap.