|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Å legge om til lavkarbodiett tror jeg rett og slett ikke er gjennomførbart for mitt vedkommende. Men har det noen effekt å bytte ut en del av karbohydratene med noe annet, eller må man kjøre det fullt og helt hvis det skal ha noen særlig effekt på vekta? Jeg spiser blant annet mange knekkebrød hver dag, og er glad i pasta. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Karbohydrater inneholder mye kalorier, så å kutte ned på f.eks. inntak av pasta og antall knekkebrød vil jo være positivt uansett - med mindre du erstatter det med fett, da. Og jeg har i alle fall følt meg bedre med lavere inntak av raske karbohydrater, selv uten å gå helt ned på det man kan kalle "lavkarbo"; jeg får mer stabilt blodsukker, noe som er bra både for appetittreguleringen og den generelle velfølelsen.
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?
Enig her |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2011
![]() |
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Det viktigste er å spise mindre enn du forbruker. Spis litt mindre og bevege deg endel mere. Da går du helt sikkert ned i vekt. En av mine kolleger har gått ned 15 kg det siste halve året etter å ha kuttet ut alle søtsaker på ukedagene og begynt å gå tur en time hver dag. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Kutt ned på raske karbohydrater, det har alle godt av.
|
|
|
#6 |
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Takk for svar alle sammen! Da skal jeg forsøke å begrense karbohydratene, så får vi se hvordan det går. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Fedon Lindberg er ganske moderat i lavkarboverden, kanskje det å lese seg opp på han er nyttig for deg. Du kan ikke pøse på med fett i så tilfelle. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Jeg spiser ikke lavkarbo, men jeg har mer enn halvert inntaket av karbohydrater. Det gir helt klart resultater. Ikke minst i form av mer stabilt blodsukker, og uten karbohydratene til å fylle opp måltidene, så spiser jeg mer grønt og proteiner i form av rent kjøtt/fisk.
|
|
|
|
#9 |
|
Hvor: Sunnmøre!
da må vedkommende ha vært veldig lite aktiv og spist mye søtsaker på ukedagene før dette ble innført... og hatt mye vekt å ta av...
|
|
|
#10 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Lavkarbokosthold er så mangt. Det tillater inntil 150 gram karbohydrater daglig og allikevell er det lavkarbokosthold. Dette er fordi det er mange ulike retninger innenfor lavkarbo og de ulike tillater ulikt antall gram.
Mamma til fem Wish It ☆ Dream It ☆ Do It Sist redigert av amor : 05-09-11 kl 23:49. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Som de andre sier, så lenge du ikke erstatter karbene med bacon, fløte og ost, så er det bare en fin ting å kutte ut mat som 1) gir ustabilt blodsukker og 2) inneholder masse "umettende" kalorier. Jeg husker hvordan jeg kvapp da jeg gikk på GR-opplegg en gang i tiden, og veide og forstod hvor lite ris og pasta som skulle til før det ble mye kalorier av det.
|
|
|
#12 |
|
Hvordan arter det seg? Er ikke noe inn i det her. Er det når man er i ketose at man forbrenner fett? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Nå er jeg litt utenfor mitt område, men ja, ketose er visst den tilstanden der kroppen skrur over til primært å bruke fett som bensin. Da lagrer den ikke det fettet du spiser, men skyller visst mer av det ut i avføringen. Altså blir kaloriinntaket ditt ikke veldig viktig.
|
|
|
#14 |
|
En som trener
|
Setningen jeg har uthevet stemmer ikke, kroppen tar til seg det aller meste næring som blir tilført. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Jeg så en dokumentar en gang, om dette her, og det er den eneste kilden jeg har. Der mente de i hvert fall at folk i ketose hadde langt mer fett i avføringen enn andre.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Men alle mulige forbehold om dårlige kilder her, altså.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Jeg kunne ikke spise mye kalorier I ketose, men jeg var ikke sulten uansett. Nå røyk stoffskiftet mitt i den perioden jeg gikk i ketose, så jeg er ikke helt sammenlignbar kanskje. Å gå i dietten over et år gikk, men jeg likte ikke hvor koko jeg ble i hodet av å passe så innmari på maten. |
|
|
|
#18 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Ketoseprinsippet er basert på at fett skal forbrenne fett, så det stemmer vel bra det Polyanna skriver.
|
|
|
#19 |
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Igjen tusen takk for mange fine svar. Skal sjekke ut Fedon. Skal uansett ikke på noen skikkelig kur her, har ikke planer om å gå ned mye. Men greit å ta tak i det før det går for langt, spesielt hvis det er pcosen som begynner å spille inn her. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Sv: Delvis lavkarbo - har det noen hensikt?Har et spørsmål til... |
|