|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtallHjelp meg å forstå greia. Jeg har lest om primtall og faktorisering, men forstår likevel ikke oppgaven: |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Søt og rar
|
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtallSkal vi se...
|
|
|
#3 |
|
St(r)ikkeplante
|
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtallDette har jeg egentlig akkurat hatt nå, skal vi se:
|
|
|
#5 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtall
har prøvd å synse litt i rødt.. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtalldæven så mange schmartinger som var før meg da. Jeg måtte svare på en sms innimellom også, altså... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Det betyr: Finn to tall som du kan gange sammen for å få tallet. 15, for eksempel, kan skrives som 5x3. De andre klarer dere sikkert selv?
Altså: På hvor mange måter kan du gange sammen to tall slik at svaret blir 60?
Her skal du også finne tall som du kan gange sammen for å få tallet. Men det er et ekstra poeng, nemlig at alle de tallene du skal finne skal være primtall. (Primtall er tall som bare er delelige med 1 og seg selv - det vil si at du ikke kan finne noen tall du kan gange sammen for å få tallet.)
Her vet jeg ikke noen annen "metode" enn å begynne med de primtallene du kjenner, og se hva du må legge til dem for å få 100, og se om det tallet du må legge til også er et primtall.
|
|
|
#8 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtallSummen av to primtall kan f.eks. være 83+17=100 |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtallMen 8 er ikke et primtall? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtallSkriv 100 som en sum av to primtall. Hvor mange løsninger finner du?
|
|
|
#11 |
|
Søt og rar
|
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtallJeg vurderte å ta den pedagogiske tilnærmingen og hadde dårlig samvittighet for at jeg ikke gadd,
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Nei, men de første oppgavene sa ikke at du skulle skrive tallene som et produkt av to primtall, men et produkt av to faktorer. Og faktorer er bare de tallene man ganger sammen - de trenger ikke å være primtall.
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Og 4 er heller ikke et primtall, så hvis du skal skrive 8 som et produkt av bare primtall, blir det 2x2x2.
|
|
|
#18 |
|
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtall:geni: Ja da så. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Sv: Mattelekse 7. trinn: Sammensatte tall og primtallJeg hang meg nok vel mye opp i primtall. |
|
|
|
![]() |
|
|