|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
DyskalkuliJeg kom over denne nettsiden for en stund siden, og kjente meg godt igjen i flere av de symptomene som listes opp her.
Og hva tror dere - kan alle lære seg å mestre matematikk gjennom riktig tilrettelegging, eller har noen en medfødt svakhet i forhold til matematisk tankegang - til tross for normal intelligens forøvrig? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Protonterapeut
|
Sv: DyskalkuliJeg er utredet for dyskalkuli (når de først var i gang liksom ...), og har det ikke, til tross for at jeg oppfyller noen (dog få) av kravene du har listet opp.
|
|
|
#3 |
|
Sv: DyskalkuliHvordan går man frem for å bli utredet for dyskalkuli? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Dyskalkuli
Jeg ble utredet ifb. med dysleksiutredningen. Den gang jeg hadde det, var det PPT som gjorde det etter henvisning fra skolen. Første året på vgs. testet de hele klassen og sendte videre de som trengte det. (Det er forøvrig ALT for sent å finne ut av slikt da.)
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Sv: DyskalkuliSnorre Ostad er guruen i forhold til dyskalkuli. Jeg var på seminar med han som foreleser. Jeg har faktisk kartleggingsskjemaer og boka han har skrevet om temaet. Det er også en del av pensumet jeg har nå, men det er mye jeg ikke kan. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sv: DyskalkuliSpennende lesning, Jessica. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: DyskalkuliDa jeg tok spes.ped var et av emnene dyskalkuli. Jeg ble ganske overbesvist om jeg har det. Jeg kan ikke huske telefonnummer, tabeller og priser på varer. Jeg har heller ikke gode matematikkarakterer.
|
|
|
#8 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: DyskalkuliJeg har fått diagnose dyskalkuli, men passer ikke inn på alt på den listen der. Feks er jeg veldig flink på nummerering, fordi jeg må få ting i system, jeg er flink i regnskap, ryddig med penger (ryddig nok, i alle fall), og jeg er punktlig. Nesten for punktlig. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
intro
|
Sv: DyskalkuliOi, jeg må si den lista virket veldig omfattende! Det er nesten så en skulle tro at de fleste kan kjenne seg igjen i flere punkter der. Jeg gjör også det (i alle fall dårlig koordinasjon og manglende retningssans), selv om jeg var god i matte og alltid har värt flink med tall. Jeg synes lista inkluderer overraskende mange generelle intelligenstrekk. Det finnes jo mengder av smarte, kvikke mennesker som ikke fikser tall, så det er nok absolutt noe som heter dyskalkuli. Likevel må jeg innrömme at jeg - helt uten faglig ballast, altså - tviler litt på at det er noen sammenheng mellom tallproblemer og f.eks. aerobicevner, punktlighet og musikalitet/evnen til å spille instrumenter og läre noter.
|
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: DyskalkuliJeg tror jeg er semi-dyskalulisk.
|
|
|
#11 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: DyskalkuliJeg kan ikke noter, men spiller klarinett på gehør, uten problem. Kan jo noter, men sliter med navnene på de, og husker dårlig. Vet hvordan jeg skal spille, og er instruktør faktisk, men må konsentrere meg skikkelig om å huske hva enkeltnoter heter. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: DyskalkuliJeg har dyskalkuli, men passer ikke inn i alt på lista her altså, det er mye jeg kan/klarer som jeg ikke skal kunne utfra denne lista. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: DyskalkuliListen var svært lang og omfattende og alt passet absolutt ikke på meg.
|
|
|
#14 |
|
ræv med ører
Jeg har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig har dyskalkuli, selv om det aldri ble så omfattende utredet (ennå). Begynner å tvile når jeg ser denne listen.
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Sv: DyskalkuliMan kan ikke vurdere kun utifra den lista. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
ræv med ører
Dette derimot stemmer veldig godt på meg!
|
|
|
#17 |
|
One of These Days
|
Sv: DyskalkuliDyskalkuli har mye med strategier å gjøre, om å velge vanskelige strategier og ikke huske tidligere strategier. Det har blitt en voldsom endring i mattefaget siden vi gikk på skolen, MokkMokk. Nå oppfordres elevene til å finne sin egen strategi, utvikle den, så sant den gir korrekte svar da, mens før skulle alle elevene tvinges inn i samme strategi. Hvor mange fikk kun lov til å sette opp multiplikasjonsstykker med det største sifferet til høyre? Dessuten er det i matteundervisningen i dag mye mer bruk av praktiske oppgaver, konkreter og ikke så mye pugging av strategier, men på forståelsen. |
|
|
|
![]() |
|
|