Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Modding av skrivefeil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 10:07   #181
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Modding av skrivefeil

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Prøv nå å lese det jeg skriver. Du legger inn helt andre meninger her enn det jeg sier.

Jeg prøver å lese det du skriver og å svare på det. Du må gjerne fortelle meg hva det er du mener jeg leser feil i innlegget ditt. Hvilke "helt andre meninger" er det du mener jeg legger inn?

Det jeg prøver å si (prøv nå å forstå hva jeg skriver da) er at ingen skal sitte å rette opp det andre har skrevet. Vi får alle passe på så godt vi kan at vi skriver mest mulig riktig. MEN vi skal ikke være ufine mot de som ikke er gode i rettskrivning ved å rette og kommentere det.

Men i all verden, det er jo det jeg også sier. Det er ingen som skal sitte og rette opp det andre har skrevet. Og det er ingen som har tenkt å være ufine mot dem som ikke er gode i rettskrivning. Så jeg skjønner fremdeles ikke hva (eller hvem) du argumenterer mot.

Gammel 03-10-06, 10:08   #182
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg oppfatter det som ufint å rette på det andre har skrevet....

Er enig i om det går i endre på det som er skrevet, når det er snakk om innholdet i det man skriver.
Men om noen retter om mine mest graverende skrivefeil synes jeg det er bra.

Gammel 03-10-06, 10:09   #183
juzzy
Wannabe

juzzy sin avatar

juzzy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Gammel 03-10-06, 10:14   #184
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfatter det som ufint å rette på det andre har skrevet....

Syns du det er ufint å gi en vennlig liten dult på PM om at du f. eks. konsekvent skriver nyskjerrig når det heter nysgjerrig? (dette var bare et eksempel, jeg aner ikke hvordan du skriver nysgjerrig)

Det er flere ganger jeg f. eks. har vært på hjemmesiden til folk også har jeg oppdaget en liten slurvefeil eller skrivefeil og sagt i fra. Alle har blitt glade for at de har blitt gjort oppmerksom på det, for det er ikke alltid man ser det selv.

Jeg sender jo ikke mail til dem og kopi til alle vennene mine og latterliggjør dem for å ha skrevet feil.

Hvis jeg konsekvent skrev et eller annet ord feil ville jeg satt pris på om noen sa i fra, slik at jeg kan skrive det korrekt. Der har hendt, jeg har skrevet både værre, hverken og nyskjerrig i perioder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:15   #185
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Syns du det er ufint å gi en vennlig liten dult på PM om at du f. eks. konsekvent skriver nyskjerrig når det heter nysgjerrig? (dette var bare et eksempel, jeg aner ikke hvordan du skriver nysgjerrig)

Det er flere ganger jeg f. eks. har vært på hjemmesiden til folk også har jeg oppdaget en liten slurvefeil eller skrivefeil og sagt i fra. Alle har blitt glade for at de har blitt gjort oppmerksom på det, for det er ikke alltid man ser det selv.

Jeg sender jo ikke mail til dem og kopi til alle vennene mine og latterliggjør dem for å ha skrevet feil.

Hvis jeg konsekvent skrev et eller annet ord feil ville jeg satt pris på om noen sa i fra, slik at jeg kan skrive det korrekt. Der har hendt, jeg har skrevet både værre, hverken og nyskjerrig i perioder.

Jeg er enig når det gjelder hjemmesider.

Poenget er at hvis man er inne på et forum og til stadighet blir rettet på så er det ikke noe alright....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:16   #186
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir veldig glad for slikt, i alle fall. Er det noe som står "publisert", så vil jeg helst at det skal være minst mulig feil i det - og er det noe jeg konsekvent skriver feil, så vil jeg fryktelig gjerne lære hva som er riktig.

Der har hendt, jeg har skrevet både værre, hverken og nyskjerrig i perioder.

I perioder? Senhøstes og rundt påsketider og sånt?

Gammel 03-10-06, 10:16   #187
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Poenget er at hvis man er inne på et forum og til stadighet blir rettet på så er det ikke noe alright....

Vet du, det tror jeg stort sett alle er enig i. (Eller skal det være "enige i"?)

Gammel 03-10-06, 10:17   #188
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der har hendt, jeg har skrevet både værre, hverken og nyskjerrig i perioder.

Er det ikke lov til å skrive hverken, da?

Gammel 03-10-06, 10:18   #189
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vet du, det tror jeg stort sett alle er enig i. (Eller skal det være "enige i"?)

Ja ha.... da er vi enige da???

Derfor drar jeg frem dyslektikere for de vil da være spesielt utsatt....

Gammel 03-10-06, 10:18   #190
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

Ikke etter 1959 så vidt jeg vet.

Gammel 03-10-06, 10:19   #191
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver alltid verken, men var sikker på at begge deler var lov.

Gammel 03-10-06, 10:19   #192
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva ellers skal vi si da?
Verken det ene eller det andre? Verken blir vel verken i såret, og ikke hverken jeg eller deg?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:20   #193
Jessica
Pauset

Standard

Finner ikke hverken i ordboka. Det er gammeldags ;-)

Gammel 03-10-06, 10:20   #194
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja ha.... da er vi enige da???

Ja, det er jo det jeg har prøvd å si gang på gang her. Alle er enige om at ingen skal henge ut folk som sliter med rettskrivningen. Er ikke det fint?

Derfor drar jeg frem dyslektikere for de vil da være spesielt utsatt....

Og der begynner du igjen med ting jeg ikke skjønner. Hva vil dyslektikere være spesielt utsatt for, all den tid ingen faktisk har tenkt å plage noen med å rette på dem i tide og utide?

Gammel 03-10-06, 10:21   #195
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det er faktisk gjeninnført i den senere tiden. Men pent er det ikke …

Sitat:

hverken II verken el. hverken — eller konj (fra da. hverken, gda hwærki(n), jf norr hvár(t)ki 'ikke noe av to') sideordnende konj som uttrykker en nektelse som sammenfatter to (el. flere) ledd hun kan verken lese eller skrive / være verken for eller imot / jeg kan ikke komme verken i dag eller i morgen

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:21   #196
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg blir veldig glad for slikt, i alle fall. Er det noe som står "publisert", så vil jeg helst at det skal være minst mulig feil i det - og er det noe jeg konsekvent skriver feil, så vil jeg fryktelig gjerne lære hva som er riktig.

Ikke sant?

I perioder? Senhøstes og rundt påsketider og sånt?

Kanskje mest på sommeren? Fra spøk til alvor, det har faktisk vært i perioder, ofte fordi jeg plutselig har sett mange som har skrevet det annerledes, også har jeg begynt også. Eller at jeg har skrevet det feil fra starten av, sett noen gjøre det riktig, begynt å gjøre det riktig og så tvilt på om det var riktig allikevel.

Gammel 03-10-06, 10:22   #197
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jo, det er faktisk gjeninnført i den senere tiden. Men pent er det ikke …

Isjameg.

Gammel 03-10-06, 10:22   #198
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det har relativt nylig blitt lov i bokmålsnormen – ved siden av verken – etter å ha vært forbudt i mange år. Det er jo en klassisk riksmålsform.

En gang til: Det er ingen som planlegger å rette systematisk på andre her på dette forumet. Derimot er det rimelig sikkert at det kommer til å være mange språktråder her, og at veldig mange her inne kommer til å skrive veldig mye bra. Og til slutt: Jeg synes dårlig argumentasjon er tusen ganger verre enn dårlig rettskrivning.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:22   #199
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hva ellers skal vi si da?
Verken det ene eller det andre? Verken blir vel verken i såret, og ikke hverken jeg eller deg?

Nope. Det er "verken" som er hovedform av ordet, men hverken har altså blitt tillatt (på nytt) ganske nylig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:23   #200
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Finner ikke hverken i ordboka. Det er gammeldags ;-)

Aftenposten har brukt hverken inntil ganske nylig. Mulig de gjør det ennå? Men så skal de jo være konservative også, da, liksom.

Emneord
klassiker, panda, skrivefeil, unevnelig forum

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.