Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kyr i veien

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva gjør du?
Hiver deg på hornet,sprenger forbi kuflokken og prøver å felle bonden med bildøra i samma slengen 3 1,74%
Tuter, vinker og blinker med lysene, og presser deg forbi. Gir bonden fingern i det du passerer! 0 0%
Tuter, vinker og presser deg forbi. Smiler blidt til bonden når du passerer. 4 2,33%
Venter og ser om det blir en mulighet for å passere. 140 81,40%
Stopper bilen og tar fram matpakka 14 8,14%
Stopper bilen og hjelper bonden med kyrne 11 6,40%
Stopper bilen og roper ukvemsord til bonden før du snur og tar en annen vei 0 0%
Deltakere: 172. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-11, 19:54   #61
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Kyr i veien

Venter på en åpning, men det kan helt sikkert komme noen mindre fine gloser og blikk fra inne i bila

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 20:15   #62
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg har litt kuskrekk og hadde venta til det ble klart, det er jo vanskelig å si om kuene er snille er slemme bare ved å se dem bakfra.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 20:20   #63
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg kjører ikke på private veger med mindre jeg må, og da har jeg som oftest spurt om lov av grunneier

Kanskje jeg allerede hadde gjort det, eller kanskje det var min vei? Det står at veien var privat, ikke at den var kyrnes eller bondens.

Og selvsagt ville heller ikke jeg kjørt på en privat vei dersom jeg ikke måtte, og aldri på en vei som ikke var tillatt for biler (det må man regne med er lov i dette tilfellet). Så jeg stiller heller spørsmålet tilbake: Hvorfor skulle ikke de slippe meg (og andre som måtte ferdes på veien) forbi?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 20:22   #64
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Er andres tid mindre verdt enn din?

Det var da voldsomt til oppstuss, hvor i all verden tar du det fra?

Gammel 07-09-11, 20:26   #65
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg har litt kuskrekk og hadde venta til det ble klart, det er jo vanskelig å si om kuene er snille er slemme bare ved å se dem bakfra.

Klarer du å se det om du ser dem forfra? Jeg syns egentlig alle kuer ser snill ut, men jeg er redd likevel.

Gammel 07-09-11, 20:31   #66
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Kanskje jeg allerede hadde gjort det, eller kanskje det var min vei? Det står at veien var privat, ikke at den var kyrnes eller bondens.

Og selvsagt ville heller ikke jeg kjørt på en privat vei dersom jeg ikke måtte, og aldri på en vei som ikke var tillatt for biler (det må man regne med er lov i dette tilfellet). Så jeg stiller heller spørsmålet tilbake: Hvorfor skulle ikke de slippe meg (og andre som måtte ferdes på veien) forbi?

Det står jo i HI at det var privat veg, og er oppklart underveis og, da blir det litt rart å svare slik som dette.

Og oppstuss? Det var et enkelt spørsmål som oppfølging av det noget selvsentrerte me me me innlegget ditt over her.

Gammel 07-09-11, 20:55   #67
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Det står jo i HI at det var privat veg, og er oppklart underveis og, da blir det litt rart å svare slik som dette.

Og oppstuss? Det var et enkelt spørsmål som oppfølging av det noget selvsentrerte me me me innlegget ditt over her.

Er det oppklart underveis? Vel, jeg forholdt meg til hovedinnlegget i det første svaret mitt og har forsøkt å utbrodere det første svaret mitt i påfølgende svar, så da synes jeg ikke svarene mine var rare. Og jeg synes fremdeles det er oppstuss å påstå at jeg setter min tid mye høyere enn andres - jeg har da ikke bedt kvegflokken om å stoppe og snu! Jeg ville som sagt prøvd å bidra til å ordne opp sånn at vi alle på greiest (og helst også raskest, det innrømmer jeg) mulig måte kunne kommet oss hensiktsmessig fram. Flyt i trafikken, kalles visst det, for man må jo anta at dette er en vei der både to- og firbeinte med og uten hjul må forventes som møtende trafikanter.

Jeg og mine har forresten stor glede av å både snakke om og oppleve både kyr og livet på gård, men jeg er dessverre ikke så prektig at jeg ikke kan la meg irritere en smule bak 20 (!) kyr. Jeg hadde det helt sikkert travelt, det har jeg ofte i bil.

Gammel 07-09-11, 20:58   #68
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ikke-offentlig vei, eiet av for eksempel meg, deg, en bonde eller Elvis. Eller noen helt andre.

Og det fremkom ikke av hovedinnlegget at veien var bondens. Dersom jeg visste at den var det, hadde jeg kanskje vært mer tålmodig. Og nei, med "presse" så mener jeg selvsagt ikke å brøyte vei så horn og rumper skvetter.

Det står eksplisitt i HI at du som bilfører har løst bompenger, da er det innlysende at det ikke er din private vei

Sitat:

Du kjører bilen din, en helt vanlig dag, på en privat (som i at du har betalt en veiavgift til et veilag) grusvei langt inne skauen/fjellet.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Eh, exactly hva er det i min oppførsel som hadde gått utover deg pg kyrne? At jeg banner inni bilen uten at du hører det? Eller at jeg venter til det oppstår en forbikjøringsmulighet? Skulingen tar jeg selvkritikk på at ikke er så hyggelig, men skadelig er det vel ikke akkurat. Har jeg høyt nok blodsukker kanskje jeg ikke skuler engang. Hvertfall ikke om bonden hadde smilt først, da hadde jeg nok blitt avvæpnet.

(tips: når du bruker "du" om både bileier og veieier, er det litt forvirrende når du egentlig mener deg selv med den ene)

En bilfører som freser fordi dyr som går løse langs en fjell/skogsvei og som blir irritert over dyr som går der de hører hjemme. Vel vel....

Fordi det som regel er veldig vanskelig å flytte en hel flokk ut til siden for å slippe forbi en bilfører, med mindre bilføreren er erfaren med kyr og greier å lese flokken og passere den uten å skremme dem i alle rettninger.
Og skremmer du dem i alle rettninger har du i bestefall påført den som leder dyra 1 times jobb, i verstefall hele dagen...

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 21:00   #69
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, pållresultatet er jo til å bli lykkelig av!!

Dere er hjertelig velkommen i min seterverden!!

Gammel 07-09-11, 21:04   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du svarte ikke på spørsmålet mitt Floksa. Jeg lurer også på hvordan du kan se at jeg forbanner kuene dine inne i bilen min, når du er travelt opptatt med å passe på dem. Jeg kjenner jeg er litt glad for at jeg ikke er et menneske som beveger meg så mye i ku-verdenen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 21:09   #71
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det står eksplisitt i HI at du som bilfører har løst bompenger, da er det innlysende at det ikke er din private vei

Og skremmer du dem i alle rettninger har du i bestefall påført den som leder dyra 1 times jobb, i verstefall hele dagen...

Ikke helt innlysende, det kommer an på avtalen for eksempel et stort felleseie har seg imellom, men la gå, jeg skal ikke kverulere mer.

Og du har tydeligvis langt mer peiling på kuhold enn meg, faktisk såpass at jeg har lært litt i dag, så da legger jeg meg flat som en kuruke.

Gammel 07-09-11, 21:13   #72
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man gir da bæng i om det er privat vei ellr ikke, så lenge det ikke er snakk om E6. Jeg skjønte hvertfall av hovedinnlegget at man som kjørende ikke er eier av veien, så da kan det være med resten av flisespikkeriet.

Kuene må få mat, og noen ganger befinner maten seg litt lenger unna fjøset enn normalt, slik at de må få krysse veien. Og bor man på bondelandet, hvor kuene stort sett befinner seg, hender det at man ta hensyn til dem.

Tømmerbiler derimot, DE er irriterende de!!! De kan jo sperre en hel vei, og stå der til de er ferdig lesset. Og det kan ta slik ca 45 min.. Har jeg hørt!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 21:15   #73
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Tømmerbiler derimot, DE er irriterende de!!!

Og de er heller ikke like søte som kuene.

Gammel 07-09-11, 22:18   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kuer ser ut som zombier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 22:27   #75
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville uansett ventet og sett om det ble en mulighet til å passere. Og var det en bonde der, ville jeg ikke tenkt mer enn uflaks. Men jeg passerte en gjeng kyr på en slik vei (riktignok tror jeg den er kommunal, men dog, grusvei på landet) uten medbrakt bonde. Det er 80-sone og folk oppfører seg deretter. Da tenkte jeg at enten har disse kyrne rømt (alle andre jeg så var bak et gjerde) eller så burde denne bonden fått et kurs i dyrevern.

Gammel 07-09-11, 22:50   #76
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kuer ser ut som zombier.

Zombier du liksom!

Gammel 07-09-11, 22:51   #77
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det hender at dyr kommer seg ut av gjerdinga også ja. Det gikk en hel flokk i innkjørselen til mamma og pappa en gang i fjor sommer. Jeg stod klar med mobilen for å ringe bonden. Mannen min ropte "ikke gidd" og gikk ut av bilen, veiet litt med armene, ropte på dyrene med et språk som sikkert bare er forståelig hos krøtter og de virkelig innbarka fjellbøndene. I alle fall fikk han hele flokken med seg femti meter bortover, inn gjennom det nedtråkka gjerdet på null komma svisj. Gjerdet fikk han også på plass.

flinke Hattifnattmannen!

Gammel 07-09-11, 22:54   #78
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kyrne er nå en ting, men jeg skjønner ikke helt at bønder tør ha sauene sine gående løse på steder der folk kjører fort. Det er rart om det ikke er noen ulykker med påkjørt sau.

Gammel 07-09-11, 23:00   #79
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I svigerkommunen er det sauer over alt. Om sauer ikke kunne vært ved veien kunne de heller ikke drevet tradisjonelt sauehold der oppe. Sauene blir sluppet på fjellet og fjellet er litt vanskelig å gjerde inn.

Jeg skjønner det i grunnen, men jeg er ikke helt sikker på om såkalt tradisjonelt sauehold er så smart med tanke på både trafikk og rovdyr.

Gammel 07-09-11, 23:05   #80
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kyrne er nå en ting, men jeg skjønner ikke helt at bønder tør ha sauene sine gående løse på steder der folk kjører fort. Det er rart om det ikke er noen ulykker med påkjørt sau.

Det der er en veldig vanskelig problemstilling.
Og jeg vet ikke helt hva jeg mener, utover at det er en vanskelig problemstilling......

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.