Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjoner

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-11, 01:03   #41
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjoner

Kjempeflott med en konkret plan. Her vil det skje noe. Skolen tar det på alvor. Bare det at barna vet hva som kan skje kan virke preventivt. Mobbing skal ikke aksepteres og rulles bort i prat. Det skal være konsekvenser. Kan du ikke oppføre deg - ja da skjer det ting. Det er den verden de skal vokse inn i. Og om du setter deg selv i en situasjon der du blir "synliggjort" tildels i etterkant, ved å plage noen, ja så er også det en måte å dempe behovet for å hevde seg på slike måter.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 02:29   #42
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes tankegangen er helt grei, men synes ordlyden er noe uheldig. Jeg jobber på ungdomsskolen, og pusing, pjusking og ekstrem forståelse funker sjelden på de som virkelig mobber (og ikke erter), det må hardere skyts til. Slik jeg leser de nevnte tiltakene, så tenker jeg at dette er tiltak der vanlige samtaler ikke hjelper og der en trenger hardere skyts.

Når det gjelder å ta mobbeproblematikk opp i plenum, så har jeg delte erfaringer. Klassen har som oftes mye mer kjennskap til mobbing enn det lærerene har, og jeg har opplevd det som nødvendig at mobbesaker taes opp i plenum for at elevene skal se og vite at vi faktsik ser og handler.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 10:51   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes punktene er helt greie, og som Mave er jeg veldig enig i at det ikke er mobberens følelser det skal tas hensyn til her.

Jeg har lest mye om mobbing i skolen, og tiltak jeg vanligvis ser, er følgevakter til offeret, foreldrene til offeret er på skolen og offeret får til og med tips og råd som skal hjelpe han eller henne med å ikke skille seg sånn ut, og til og med oppfordringer om å forandre seg. Jeg synes det er kjembebra at fokuset skifter, og at det er mobberen som er i søkelyset til skolen! Det er mobberen som har et problem, ikke offeret.

Gammel 10-09-11, 12:02   #44
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Ordlyden er nok litt uheldig, men jeg synes tiltakene er helt greie.
Om mobberen settes i "gapestokk" så må jeg innrømme at jeg føler at det er noe personen har lagt opp til selv.
Dette er jo ikke tiltak som blir satt i gang med en gang, det er først endel samtaler.
Når det ikke fører frem må man ta litt hardere i.

Det er snakk om et barn/ungdom som i en lengre periode har gjort livet til et eller flre andre barn rimlig drittalt. Det skal få konsekvenser om man ikke når fram med samtale.
Det er også mobberen som skal få merke det og ikke den/de som blir mobbet.

Gammel 10-09-11, 12:05   #45
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nå så jeg litt på veilederen som skolen har tatt utgangspunkt i, og ingen av de nevnte sanksjonene står oppført i den.

Jeg er helt enig i at det er mobberen som skal få kjenne konsekvensene, og ikke den som blir mobbet. Men er det riktig å ekskludere f.eks andre og tredjeklassinger fra klassemiljøet på den måten?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 12:08   #46
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil tro at den verste mobbingen ikke er utbredt blant 2 og 3 klassinger da, men at det er for de litt større barna de vil innføre slike tiltak.

Det er viktig å skille mellom mobbing og erting. I de yngste klassene er det gjerne litt erting, men det er ikke mobbing.

Gammel 10-09-11, 12:26   #47
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Det foregår grov mobbing også blant første- og andreklassinger. Og i barnehage for den del. (Les boken En mors verste mareritt f.eks.)

Gammel 10-09-11, 12:31   #48
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syntes det ser litt ille ut, sånn når jeg leser det. Men på en annen side, jeg syntes offeret bør være i fokus her, og blir det ille nok så er jeg enig i at det bør være ganske kraftige sanksjoner. Å ikke få leke med andre barn ute, syntes jeg er rett og rimelig om man ikke klarer oppføre seg egentlig. Og det gir sterke signaler om at dette ikke er OK oppførsel.

Syntes det er bra de tar ting på alvor.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 12:32   #49
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg vil tro at den verste mobbingen ikke er utbredt blant 2 og 3 klassinger da, men at det er for de litt større barna de vil innføre slike tiltak.

Det er viktig å skille mellom mobbing og erting. I de yngste klassene er det gjerne litt erting, men det er ikke mobbing.

Da tar du nok feil, det forkommer allerede mobbing, erting ..kall det hva du vil i barnehager.
Erting eller mobbing, er ikke det samme sak?
For meg er det det.
Jeg har en liten usikker gutt på 7 år som har opplevd erting på skolen,
og for oss synes jeg det er like ille som mobbing.
Vi har tatt tak i dette med en gang så det ikke har fått utvikle seg.

Får så vondt når jeg leser "litt erting" som å bagatelisere mobbing,
å bli ertet er like vondt som å bli mobbet!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 12:37   #50
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg synes sånt er litt skummelt. For barnet som føler seg mobbet, utestengt eller hva det måtte være, som mistrives og kanskje ikke har noen venner, hjelper det lite at de voksne finner et mildere ord for det h*n utstettes for.

Gammel 10-09-11, 12:39   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Får så vondt når jeg leser "litt erting" som å bagatelisere mobbing,
å bli ertet er like vondt som å bli mobbet!

Hm?

Erting er tilfeldig, ikke satt i system, en teit kommentar som ikke gjentar seg.

Mobbing er evigvarende trakassering, gjentagende, utfrysing.

Å bli ertet et par ganger er ikke i nærheten av å gi de samme skadene som mobbing.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 12:51   #52
Guttemammis

Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hm?

Erting er tilfeldig, ikke satt i system, en teit kommentar som ikke gjentar seg.

Å bli ertet et par ganger er ikke i nærheten av å gi de samme skadene som mobbing.

Nei, erting gir nok sikkert ikke samme skadene som mobbing.
Men grensen i mellom erting og mobbing kan tolkes på mange måter.
For mitt barn kan erting gjøre en del skade, hvor går grensen, om hva det ertes om f.eks?
Jeg mener bare at mange ser på "lett" mobbing som erting og erting kan
lett uvikle seg til noe mer.

Gammel 10-09-11, 12:52   #53
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hm?

Hadde det bare vært så enkelt, at vi kunne sett tydelige skiller og visst alt som foregår. Jeg opplever "erting" som et negativt ladet ord, mer som et dekke for å bagatellisere det som foregår. "Næsj, litt erting må du da tåle."

Gammel 10-09-11, 12:53   #54
Guttemammis

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Hadde det bare vært så enkelt, at vi kunne sett tydelige skiller og visst alt som foregår. Jeg opplever "erting" som et negativt ladet ord, mer som et dekke for å bagatellisere det som foregår. "Næsj, litt erting må du da tåle."

Der satt du litt ord på hvordan jeg også tenker

Gammel 10-09-11, 13:55   #55
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Det fikk jeg høre gjentatte ganger da jeg gikk på undomsskolen. Jeg måtte jo tåle å bli sparket litt i, vel? Og snøvasket hver vinter? (Er redd for snø i ansiktet fremdeles.) Ødelagte klær? Neida, det er jo bare litt erting! Er fremdeles sår og bitter over at ingenting ble gjort, og at vi ble nektet skolebytte siste året. Det er tre år av livet mitt som er fullstendig ødelagt fordi skolens ansatte mente at det var litt erting. Dette fordi det ikke var samme gjengen hver dag, men forskjellige.

Gammel 10-09-11, 14:41   #56
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg syns faktisk disse var helt ok. Litt klossete skrevet kanskje(?) men jeg syns det er greit. Hvertfall på småskolen. Man viser som et fellesskap at den som mobber har en adferd man ikke tolererer. Og det er bedre at det er handling rundt mobberen i stedet for, sånn som før, at den som bli mobbet får fokuset på seg. Min jente ble endel plaget på skoleveien hjem i fjor, og da ble det snakket om at mobberen måtte ha tvunget følge til og fra skolen en stund. Ikke at min jente skulle ha det. noe jeg syns var veldig bra.
syns punktene var greie, men de må selvsagt passe på at ikke mobberen blir utsatt for mobbing ved nest siste punkt...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 14:44   #57
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Det fikk jeg høre gjentatte ganger da jeg gikk på undomsskolen. Jeg måtte jo tåle å bli sparket litt i, vel? Og snøvasket hver vinter? (Er redd for snø i ansiktet fremdeles.) Ødelagte klær? Neida, det er jo bare litt erting! Er fremdeles sår og bitter over at ingenting ble gjort, og at vi ble nektet skolebytte siste året. Det er tre år av livet mitt som er fullstendig ødelagt fordi skolens ansatte mente at det var litt erting. Dette fordi det ikke var samme gjengen hver dag, men forskjellige.

Det er det samme med slåing, som gjerne kamufleres som "dasking" eller "ørefiker" av den som gjør det, for å mildne det litt, gjøre det mer ok.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.