|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerKjempeflott med en konkret plan. Her vil det skje noe. Skolen tar det på alvor. Bare det at barna vet hva som kan skje kan virke preventivt. Mobbing skal ikke aksepteres og rulles bort i prat. Det skal være konsekvenser. Kan du ikke oppføre deg - ja da skjer det ting. Det er den verden de skal vokse inn i. Og om du setter deg selv i en situasjon der du blir "synliggjort" tildels i etterkant, ved å plage noen, ja så er også det en måte å dempe behovet for å hevde seg på slike måter. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerJeg synes tankegangen er helt grei, men synes ordlyden er noe uheldig. Jeg jobber på ungdomsskolen, og pusing, pjusking og ekstrem forståelse funker sjelden på de som virkelig mobber (og ikke erter), det må hardere skyts til. Slik jeg leser de nevnte tiltakene, så tenker jeg at dette er tiltak der vanlige samtaler ikke hjelper og der en trenger hardere skyts. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerJeg synes punktene er helt greie, og som Mave er jeg veldig enig i at det ikke er mobberens følelser det skal tas hensyn til her.
|
|
|
#44 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerOrdlyden er nok litt uheldig, men jeg synes tiltakene er helt greie.
|
|
|
#45 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerNå så jeg litt på veilederen som skolen har tatt utgangspunkt i, og ingen av de nevnte sanksjonene står oppført i den.
|
|
|
|
#46 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerJeg vil tro at den verste mobbingen ikke er utbredt blant 2 og 3 klassinger da, men at det er for de litt større barna de vil innføre slike tiltak.
|
|
|
#47 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerDet foregår grov mobbing også blant første- og andreklassinger. Og i barnehage for den del. (Les boken En mors verste mareritt f.eks.)
|
|
|
|
#48 |
|
Pauset
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerSyntes det ser litt ille ut, sånn når jeg leser det. Men på en annen side, jeg syntes offeret bør være i fokus her, og blir det ille nok så er jeg enig i at det bør være ganske kraftige sanksjoner. Å ikke få leke med andre barn ute, syntes jeg er rett og rimelig om man ikke klarer oppføre seg egentlig. Og det gir sterke signaler om at dette ikke er OK oppførsel. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjoner
Da tar du nok feil, det forkommer allerede mobbing, erting ..kall det hva du vil i barnehager. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes sånt er litt skummelt. For barnet som føler seg mobbet, utestengt eller hva det måtte være, som mistrives og kanskje ikke har noen venner, hjelper det lite at de voksne finner et mildere ord for det h*n utstettes for.
|
|
|
#51 |
|
|
Hm? |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Nei, erting gir nok sikkert ikke samme skadene som mobbing. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Ringskrømt
|
Hadde det bare vært så enkelt, at vi kunne sett tydelige skiller og visst alt som foregår. Jeg opplever "erting" som et negativt ladet ord, mer som et dekke for å bagatellisere det som foregår. "Næsj, litt erting må du da tåle."
|
|
|
#54 |
|
Der satt du litt ord på hvordan jeg også tenker |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Prematurmamma
|
Det fikk jeg høre gjentatte ganger da jeg gikk på undomsskolen. Jeg måtte jo tåle å bli sparket litt i, vel? Og snøvasket hver vinter? (Er redd for snø i ansiktet fremdeles.) Ødelagte klær? Neida, det er jo bare litt erting! Er fremdeles sår og bitter over at ingenting ble gjort, og at vi ble nektet skolebytte siste året. Det er tre år av livet mitt som er fullstendig ødelagt fordi skolens ansatte mente at det var litt erting. Dette fordi det ikke var samme gjengen hver dag, men forskjellige.
|
|
|
|
#56 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerjeg syns faktisk disse var helt ok. Litt klossete skrevet kanskje(?) men jeg syns det er greit. Hvertfall på småskolen. Man viser som et fellesskap at den som mobber har en adferd man ikke tolererer. Og det er bedre at det er handling rundt mobberen i stedet for, sånn som før, at den som bli mobbet får fokuset på seg. Min jente ble endel plaget på skoleveien hjem i fjor, og da ble det snakket om at mobberen måtte ha tvunget følge til og fra skolen en stund. Ikke at min jente skulle ha det. noe jeg syns var veldig bra.
|
|
|
#57 |
|
Ringskrømt
|
Det er det samme med slåing, som gjerne kamufleres som "dasking" eller "ørefiker" av den som gjør det, for å mildne det litt, gjøre det mer ok.
|
![]() |
|
|