Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trosbekjennelse i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-11, 21:53   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Trosbekjennelse i kirken

vi var i gudstjeneste i dag, og når turen kom til trosbekjennelsen, som Jeg aldri sier, men har hørt utallige ganger og kan godt, startet den ikke med "jeg tror på gud faderen..." osv som jeg er vant til, men med "jeg forsaker djevelen og alt hans virke" eller noe i den dure. Det har jeg aldri hørt før, men jeg er jo ingen kirkegjenger akkurat, så jeg lurer på om det er vanlig, eller om det var denne gudstjenesten som var litt spesiell?

Gammel 11-09-11, 21:55   #2
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: trosbekjennelse i kirken

"Jeg forsaker djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen".

Vanlig.

Gammel 11-09-11, 21:56   #3
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har også hørt den, men husker ikke om den var som en del av trosbekjennelsen, eller noe annet. Men det er gjort noen forandringer de siste årene, så det kan godt være at den er tatt inn i en ny versjon av trosbekjennelsen.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 21:56   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i hvertfall vært borti det flere ganger. Men jeg aner ikke om det er noen regel for når de tar med den paragrafen først.

Gammel 11-09-11, 21:57   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

"Jeg forsaker djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen".

Vanlig.

Jepp.
Deretter: "Jeg tror på Gud fader, himmelen og jordens .........osv"

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 21:59   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

som sagt er jeg jo kun i kirkev hvert jubelår, men jeg har vært i noen bryllup, dåp og begravelser de senere årene, og aldri hørt det før. Har egentlig aldri hørt noe særlig djevel-prat i kirken noen gang tidligere.

Gammel 11-09-11, 22:00   #7
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Tror det kalles "Forsakelsen og trosbekjennelsen" når man tar med det første leddet.
Det er ikke uvanlig, men jeg vet heller ikke om det er noen regel for når forsakelsen skal være med.

Gammel 11-09-11, 22:09   #8
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Vanlig her iallfall - det virker litt tilfeldig om man tar med forsakelsen eller ikke. Men det er kanskje en regel for det?

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 22:11   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Troen, eller trosbekjennelsen starter med forsakelsen (Jeg forsaker Djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen) når trosbekjennelsen kommer i forbindelse med dåpsritualet, ikke ellers.

Gammel 11-09-11, 22:12   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke en del av trosbekjennelsen, men som flere sier, det er vanlig, da presten innleder med å si "La oss bekjenne forsakelsen og troen" (eller et annet ord enn bekjenne? Jeg tror det er bekjenne, men det er noen mnd siden sist jeg var der, gitt.) Men om det er en regel for når den skal tas med eller ei vet ikke jeg heller, det varierer litt virker det som, men jeg er ikke en trofast deltaker, så jeg har ikke tentk over det.

Gammel 11-09-11, 22:12   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forsakelsen, ikke trosbekjennelsen, og i f eks. dåpsliturgien bekjenner man begge deler.

Gammel 11-09-11, 22:13   #12
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Troen, eller trosbekjennelsen starter med forsakelsen (Jeg forsaker Djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen) når trosbekjennelsen kommer i forbindelse med dåpsritualet, ikke ellers.

hm, jeg har jo vært i flere dåpsseremonier i kirka, men likevel aldri hørt det før. Er det valgfritt om man tar det med der og?

Gammel 11-09-11, 22:16   #13
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg går på et bedehus som hører til i Den norske kirke, vi bekjenner forsakelsen og troen på hvert søndagsmøte/gudstjeneste. Vi (som i forsamlingen på bedehuset) står kanskje friere enn i kirka som har nokså fast liturgi?

Gammel 11-09-11, 22:22   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Jeg går på et bedehus som hører til i Den norske kirke, vi bekjenner forsakelsen og troen på hvert søndagsmøte/gudstjeneste. Vi (som i forsamlingen på bedehuset) står kanskje friere enn i kirka som har nokså fast liturgi?

Høres jo egentlig ut som deres liturgi er mer "fast"? Vi går i en statskirkemenighet, og forsakelsen og trosbekjennelsen hører først og fremst til dåpsgudstjenestene. Men det skal sies at vår kirke har en liturgi som er litt annerledes enn den vanlige statskirkeliturgien.

Gammel 11-09-11, 22:26   #15
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Høres jo egentlig ut som deres liturgi er mer "fast"? Vi går i en statskirkemenighet, og forsakelsen og trosbekjennelsen hører først og fremst til dåpsgudstjenestene. Men det skal sies at vår kirke har en liturgi som er litt annerledes enn den vanlige statskirkeliturgien.

Jeg går i en totalt normal menighet i DNK og der er det forsakelsen og troen på gudstjenester med dåp, og ellers bare trosbekjennelsen. Er det virkelig ikke trosbekj. på alle gudstenester, Niobe? Trodde det var obligatorisk omtrent uansett, jeg

Gammel 11-09-11, 22:29   #16
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Hm. Jeg har definitivt hørt det oftere enn bare i forbindelse med dåp? Det er ikke så ofte jeg er i dåp, egentlig.

Gammel 11-09-11, 22:32   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg går i en totalt normal menighet i DNK og der er det forsakelsen og troen på gudstjenester med dåp, og ellers bare trosbekjennelsen. Er det virkelig ikke trosbekj. på alle gudstenester, Niobe? Trodde det var obligatorisk omtrent uansett, jeg

Nei, ikke på alle gudstjenester her, hvertfall. Men det skal sies at vi er en noe "frilynt" gjeng, som har hatt "ny" liturgi til utprøving. F eks. var vi først (her) med en lenger lovprisningsavdeling i gudstjenesten, i stedet for en og annen salmesang. Syndsbekjennelsen vår er også litt annerledes (i ordlyd) enn den som brukes ellers.

Gammel 12-09-11, 22:37   #18
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

Det er bra å vere frilynt av og til ;-)

Gammel 12-09-11, 23:37   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trosbekjennelse i kirken

Hører forsakelsen til høymesse, tro?

Gammel 13-09-11, 00:05   #20
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trosbekjennelse i kirken

Har i alle fall hoert begge versjoner, faktisk oftere med forsakelsen enn uten tror jeg.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.