|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Tar du barna med i valglokalet? | |||
| Ja, jeg synes det er viktig at barna får se demokrati i praksis. |
|
115 | 69,28% |
| Ja, men bare fordi jeg ikke har barnepass. |
|
24 | 14,46% |
| Nei, det har jeg aldri tenkt på. |
|
18 | 10,84% |
| Nei, jeg har det travelt nok om jeg ikke skulle ta med barn også. |
|
7 | 4,22% |
| Sofademokrat / dustepåll. |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Nei, unngår valglokalet jeg |
|
|
|
|
|
#82 |
|
snur
|
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Vi har alltid hatt med ungene når vi stemmer. Til nå har de vært med inne i båsen når vi har stemt også, men vet ikke hvordan det blir i år om det er lov. Siden de har kunnet å lese så har de måtte snu seg bort når putter lappen i konvolutten for at de ikke skal kunne si noe om hva vi har valgt
|
|
|
#83 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tar du barna med i valglokalet?De er med, men ikke inn i avlukket/ bak gardinet. Det begynte praktisk, nå vil de veldig gjerne være med. I år har jeg vist eldste litt med stemmesedler osv., og forklart og vist blank stemme. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Har brukt å ta dem med, men de har ikke vært med inn i båsen, den er trang nok.
|
|
|
#85 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Tar du barna med i valglokalet?
Mine skal være med for å se hvordan det foregår i praksis. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Kakemonster
|
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Foreløpig er det nok mest praktisk, men jeg har også det pedagogiske i bakhodet. Selv var jeg aldri med mine foreldre når de skulle stemme.
|
|
|
|
#87 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Før første gang skal hun være med i dag. De har demokrati som tema på skolen og vi snakker mye om valget hjemme, hvem man kan stemme på, litt hva de står for og hvorfor det er viktig at vi gjør det. Hun synes det er spennende og spør mange spørsmål. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Barna er med, fordi de må og fordi jeg liker å vise engasjement, og valgdager er fine dager å snakke om demokrati og politikk på.
|
|
|
#89 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Jeg har tatt de med, og ikke tatt de med. Vi snakker så mye om valget hjemme, så dette tror jeg de får med seg og vil bli med på som voksene. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tar du barna med i valglokalet?De var med ved forrige valg, men uten at det var en veloverveid plan for opplæring i valgdeltakelse og demokrati bak dette. Denne gangen blir de, av praktiske grunner, ikke med. Jeg har planer om å sykle innom å stemme på vei hjem fra jobb (jeg sykler forbi valglokalet) og gidder ikke laget masse ekstra styr for at ungene skal være med. Storesøster har gåhjemavtale med ei venninne på madager og er uansett ikke hjemme før i sjutida. Hun har rimelig kontroll på dette med valg. Mellomste er vel ikke like godt orientert og minstemor vet ikke hva valg er for noe |
|
|
|
|
|
#93 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Opplevde nettopp at min 8 åring ikke fikk være med meg inn i avlukke for å stemme. Herregud, er ikke det litt drøyt? Nei, det var hemmelig valg i Norge, strengt forbudt å ha med så store barn. Djeeze, jeg ble skikkelig barnslig og nesten like hurpete som kjerringa som nektet vesla å bli med.
|
|
|
#95 |
|
geskjeftig
|
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Svigerfamilien drar og stemmer sammen som familietradisjon. Det syns jeg er litt fint og høytidelig.
|
|
|
#96 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Nei, det ekke lov. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
|
Sv: Tar du barna med i valglokalet?Jeg skulle gjerne hatt med ungene, men det passet ikke i år. De er derimot veldig klar over at det er valg, hvorfor det er det, og at "mamma sier at det er viktig å stemme". |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Her var helt greit. Dustete at det skal variere fra sted til sted, synes jeg.
|
|
|
#99 |
|
Dårlig husmor
|
Men hun hadde ikke lov til å slippe ham inn. Hun bør selvsagt si det til deg på en hyggelig måte. Men en åtteåring er stor nok til å se hva du stemmer og si det til noen og har derfor ikke lov til å være med inn. Valgfunksjonæren hadde ikke gjort jobben sin om hun hadde tillatt det. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Er veldig glad for at valgfunksjonærene her ikke gjorde jobben sin, hadde hatt et par triste gutter ellers.
|
![]() |
|
|