Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan uttales Dyveke?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-11, 10:02   #21
Manitoba
Passiv

Standard

Sv: Hvordan uttales Dyveke?

Sist redigert av Manitoba : 14-01-12 kl 23:29.
  Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 10:21   #22
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun jeg kjenner, uttaler det 'Dy:veke, og jeg har ikke tenkt på å uttale det annerledes. Det er for øvrig et navn som jeg for mange år siden ønsket å bruke på en eventuell datter.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 10:51   #23
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er så deilig å se så mye fint samsvar mellom trykkplassering og lange vokaler at en som underviser i gamet kan jo bli rent rørt.

Gammel 13-09-11, 11:21   #24
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Ruter (det vil si stemmen på bussen) uttaler det DYvekke (med forholdsvis kort y).

Ja, jeg kjører også den bussen. Var derfor jeg lurte.

Gammel 13-09-11, 12:16   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier DYveke, på samme vis som jeg sier VIbeke.

Svigermor, som er nordfra, sier DyvEke og VibEke.

Gammel 13-09-11, 12:19   #26
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sier DYveke ja.

Gammel 13-09-11, 13:12   #27
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Ja, jeg kjører også den bussen. Var derfor jeg lurte.

Jeg også Og den gangen det var en nordnorsk sjåfør, som ikke brukte de ferdiginnspilte annonseringene, sa han DyVEke

Gammel 13-09-11, 14:28   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ruter?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 14:34   #29
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sier dere VIbeke eller VIbække?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 14:53   #30
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier VIbeke og DYveke,men vet om en som heter Vibeke og uttaler det ViBEKE.
Jeg har en Benedicte,og sier det rett fram,men hører folk som sier BeneDICTE,det skurrer veldig i mine ører. Liten avsporing der,da.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 15:04   #31
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ruter?

Kollektivtrafikken i Oslo heter Ruter

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 15:11   #32
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Unicorn, her.

Jeg kjenner en dyVEke, og en DYveke dyVEke er nordlending og DYveke er østlending.

Og jeg kjenner en ViBEke og en VIbeke. Førstnevnte er nordlending og sistnevte er østlending.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 18:15   #33
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

DYveke

Gammel 13-09-11, 19:26   #34
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Jeg har en Benedicte,og sier det rett fram,men hører folk som sier BeneDICTE,det skurrer veldig i mine ører. Liten avsporing der,da.

Det er jo meningsløst å si at man "uttaler noe rett frem", all den tid alle ord på mer enn én stavelse må ha hovedtrykk et sted. Og jeg lurer virkelig på hvordan du uttaler Benedicte dersom du ikke uttaler det med trykk på siste stavelse. :nysgjerrig: Eller snakker du egentlig om tonem nå? For jeg har hørt Benedicte uttalt med både tonem 1 og tonem 2, men aldri med noe annet trykk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 19:37   #35
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er jo meningsløst å si at man "uttaler noe rett frem", all den tid alle ord på mer enn én stavelse må ha hovedtrykk et sted. Og jeg lurer virkelig på hvordan du uttaler Benedicte dersom du ikke uttaler det med trykk på siste stavelse. :nysgjerrig: Eller snakker du egentlig om tonem nå? For jeg har hørt Benedicte uttalt med både tonem 1 og tonem 2, men aldri med noe annet trykk.

Har overhodet ingen peil på hva tonem egentlig er,men jeg sier altså BeneDIcte,med trykk på DI,andre legger trykket på DICTE. Tror ikke jeg klarer å forklare meg heller,jeg,for jeg aner ikke hva tonefall og sånt heter.

Gammel 13-09-11, 19:43   #36
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan ha trykk på DI, men ikke på DICTE, Rabbit. Jeg tror nok at du egentlig snakker om tonem, og det blir jo en helt annen diskusjon.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 19:51   #37
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kan ha trykk på DI, men ikke på DICTE, Rabbit. Jeg tror nok at du egentlig snakker om tonem, og det blir jo en helt annen diskusjon.

Nei,si det.. Jeg vet jo ikke hva jeg selv snakker om engang,når jeg tenker meg om. For meg er det bare èn måte å uttale Benedicte på,som høres riktig ut i mine ører,men det blir jo på samme måte som Dyveke/Vibeke,de to navnene uttales jo også på forskjellige måter. Var nå egentlig det som var poenget mitt,men siden jeg ikke vet hva jeg snakker om,skal jeg la være å uttale meg mer om det,tror jeg.

Gammel 13-09-11, 20:38   #38
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg skjønner godt hva du mener, men er dette noe du tror/ er vant til, eller er du sikker på at det er rett?

Jeg uttaler det forøvrig slik: ['dy:veke]

Iogmed at vi har tradisjon for å beholde opprinnelig uttale på navn og stedsnavn i norsk språk mener jeg man bør følge reglene der navnet har sin opprinnelse. I Nederland finns det en rekke med -eke navn:

Dyveke
Vibeke
Tineke
Janeke
Anneke
Osv

Alle uttales på samme måte med ekke og trykk på første stavelse med kort vokal. Nederlansk y er ikke lik den norske y en og derfor er det vanskelig å forklare hvordan man skal uttale den. Dyveke er det eneste ordet jeg kjenner på nederlandsk som uttaler y som 'y' og ikke 'ei'. I tillegg er y etterfulgt av en v, en lyd som heller ikke er lik den norske v.

Gammel 13-09-11, 20:41   #39
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og jeg konsulterte meisjemannen på uttale, siden han har det som morsmål, og det var jente navnet vårt. Siden vi bare har gutter blir det ikke brukt.

Gammel 13-09-11, 20:47   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Nei,si det.. Jeg vet jo ikke hva jeg selv snakker om engang,når jeg tenker meg om. For meg er det bare èn måte å uttale Benedicte på,som høres riktig ut i mine ører,men det blir jo på samme måte som Dyveke/Vibeke,de to navnene uttales jo også på forskjellige måter. Var nå egentlig det som var poenget mitt,men siden jeg ikke vet hva jeg snakker om,skal jeg la være å uttale meg mer om det,tror jeg.

Hvor kommer du fra i landet? Endel vestlendinger greier å uttale det slik du beskriver, mens det faller veldig unaturlig for de fleste andre. Hvis ikke er jeg enig i at jeg også tror du snakker om tonem og ikke trykk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.