Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Klærne lukter surt

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-11, 12:05   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Jeg tror på tørketiden. Jeg kan få en vask av mange i en helt ny maskin til å lukte surt en sjelden gang. Det har med for lang tørketid å gjøre. Tøyet hang for tett og det var ikke varmt nok der det tørket.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 12:13   #22
dea
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2009
dea er litt kul
Standard

Vi hadde problemer med sure klær før (noen år siden nå). Jeg kontaktet Omodirkete og spurte hva jeg skulle gjøre. Og det hun sa var at det er en del bakterier som overlever en vaks på 40grader og de gjør at tøyet lukter surt. Hun anbefalte og begynne å vaske tøy på 60grader istede. Vi gjør dette med nesten alt tøy nå og det er mye mindre som lukter surt. Noe av treningstøyet til mannen lukter fortsatt. Dette legger jeg enten i en bøtte med eddikvann før vaske eller så tar jeg eddik i kammer 1 og kjører med forvask.
Jeg vasker også alltid håndklær og sengetøy på 95grader for å få rensa ut av maskinen samtidiig.

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 12:22   #23
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Celebelen/Avatar:

Mørke klær er de som iblant lukter surt her også.
Jeg har en mistanke om at det er selve fargestoffet i klærne som lukter.
Det er nemlig de samme klærne som lukter, og f.eks et par grå og et par brune stretchbukser fra KappAhl. Og et par av genserene til mannen, de er grå/gråblå evt svarte som lukter oftest surt etter vask.

Ellers har ulltøy veldig godt av lufting. Det påstås at lufting av ulltøy anbefales fremfor vasking: "Ull er lett å holde ren fordi smuss ikke trenger inn i ullfibrene og fordi lanolin i ubehandlet ull virker bakteriehemmende. Ubehandlet ull trenger derfor ikke å vaskes så ofte, og skitt forsvinner ved skånsom vask. Lukt forsvinner ved lufting. Man trenger derfor ikke så mange plagg. Dette gir et lavere klesforbruk enn ved bruk av bomull." (sitat Nøstebarn)

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 12:28   #24
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En liten dæsj med hårbalsam, som du orker lukten av, pleier å gjøre susen her i huset. Dette gjelder vaskemaskin.

Legg gjerne genser i bøtte/balje etter milovask i maskin, da med større mengde balsam enn du ville hatt i maskinen. Så skyller du den før du legger den til sentrifugering og henger/legger så til tørk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.