Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-11, 20:21   #461
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Som sagt så laget jeg tidlig mine egne matpakker. Det er utvalget av mat å lage matpakker av jeg snakker om. Kun brød (gjerne ukegammelt, siden min far påstår det er like godt uansett) og enkelt pålegg, fordi det aldri falt dem inn at en matpakke kunne bestå av noe annet. Jeg likte ikke brødmat, så det skulle jo mye til at jeg fikk lyst på noe av det.

Og det er ikke det at brødmat nødvendigvis er dårlige greier. Poden liker brødmat, så da er jo saken grei. Men hadde han ikke likt, så hadde jeg mer en gjerne funnet alternativer til ham.

Sist redigert av Niobe : 23-09-11 kl 20:27.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 20:31   #462
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det var jo sånn det var, Niobe. Kan virkelig ikke huske at noen hadde noe annet enn brød med seg. Merkelig, egentlig. Det er jo mange som ikke er glad i brød.

Og matpapir liker jeg heller ikke, men det var det som var normen.

Gammel 23-09-11, 20:33   #463
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sånn var det her og Niobe. Og jeg husker jeg var kjempemisunnelig på de som hadde med seg litt oppskåret frukt i det minste.
Jeg får frysninger av brødmat, og det er veldig sjelden jeg frivillig spiser det. Jeg velger alt annet foran brød liksom.

Gammel 23-09-11, 20:39   #464
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da poden begynte i barnehage i 2006, så var det faktisk fremdeles mye sånn det var. Kun brødskiver i matboksene. De gangene han hadde matpakke med seg, så vakte det en del oppsikt med fiskekaker, f eks. "Å, går det an!"

Noen må jo begynne. Jeg skjønner jo at mine foreldre bare gjorde slik som "alle andre", men det kan man jo velge. De var lite bevisste på mat og kosthold, mens jeg har gått inn for å bli det. Jeg tror ikke nødvendigvis jeg hadde et bedre utgangspunkt enn dem, siden jeg omtrent ikke likte mat i det hele tatt da jeg flyttet ut som 19-åring.

Det er muligens naivt, men jeg synes det er rart mine foreldre aldri lurte på hva som kunne være lurt å servere små barn i vekst. Det er ikke det at kostholdet vårt var utpreget dårlig, men der det var bra skyldes det ren flaks.

Gammel 23-09-11, 20:40   #465
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde matboks, ikke matpapir. (og ferskt, hjemmebakt brød, og variert pålegg)

Men frukt og grønnsaker hadde vi ikke med oss. Det hadde ingen. Jeg savnet det ikke heller, egentlig. Men jeg ser absolutt fordelen ved at Knerten får det, og det gjør mamma også.

Gammel 23-09-11, 20:48   #466
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal man lage sunne og innbydende matpakker må man nødvendigvis ha det fra et sted, må man ikke? Da jeg overtok matpakkelagingen (dvs droppa hele greia) visste jeg ikke at man kunne ha med seg middagsrester eller frukt. Matpakker=tørre skiver med svett ost.

Gammel 23-09-11, 21:07   #467
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og nettopp der gir vi jo nå våre barn det utgangspunktet de trenger, ved å la dem få vite at matpakker er så mye mer enn tørre skiver med svett ost.

Gammel 23-09-11, 21:29   #468
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Da poden begynte i barnehage i 2006, så var det faktisk fremdeles mye sånn det var. Kun brødskiver i matboksene. De gangene han hadde matpakke med seg, så vakte det en del oppsikt med fiskekaker, f eks. "Å, går det an!"

Jeg har jobbet i barnehage i snart 20 år, og det mest vanlige er brødskiver med vanlig pålegg. Det er ikke så ofte jeg ser slike matbokser som det er bilder av i denne tråden.
Jeg hadde en gang en småspist jente på avdelingen min, som tydelig var lei brød, og spurte foreldrene om de kunne ta med noe annet fordi hun spiste så lite. De ble litt perplekse og lurte på om de kunne ta med hva de ville. Dette er snakk om unge foreldre som er bevist på kosthold. De begynte å variere litt og ungen spiste bedre.

Gammel 23-09-11, 21:30   #469
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg smurte forøvrig aldri matpakken min selv *bortskjemt*

Gammel 23-09-11, 21:38   #470
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi spiste også bare brødskiver med pålegg, og søtpålegg var fy fy og ikke fikk jeg Oboy eller saft med meg heller. Jeg husker at mange hadde med seg flaske med saft og at var litt urettferdig at jeg måtte sitte å drikke halvfryst skolemelk.

Sist redigert av Meissa : 23-09-11 kl 21:44.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:42   #471
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Vi spise også bare brødskiver med pålegg og søtpålegg var fy fy og ikke fikk jeg Oboy eller saft med meg heller. Jeg husker mange som hadde med seg flaske med saft og at var litt urettferdig at jeg måtte sitte å drikke halvfryst skolemelk.

For ikke å snakke om de som hadde med en liten pose sjokolademelkpulver til skolemelken!! _det_ fikk ikke jeg lov til

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:44   #472
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

For ikke å snakke om de som hadde med en liten pose sjokolademelkpulver til skolemelken!! _det_ fikk ikke jeg lov til

Det var det bare Rune som hadde med. Men han var EnebarnTM, så hva annet var å forvente, lizzom.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:45   #473
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Og nettopp der gir vi jo nå våre barn det utgangspunktet de trenger, ved å la dem få vite at matpakker er så mye mer enn tørre skiver med svett ost.

Ja, det var egentlig det som var poenget mitt, men jeg glemte vel det i farten. Jeg tenker at heller litt andre veien, at man drar det litt langt med kreative påfunn i matpakken, enn den begredelige matpakkekulturen som hersket på 80-tallet.

Gammel 23-09-11, 21:48   #474
Malama

Malama sin avatar

Standard

Pendelen svinger begge veier.

Barnehagen vår har jo som tidligere nevnt nå faktsik sagt på foreldremøte at de anbefaler de som kan/vil å sende med oppkuttet frukt/grønnsaker i matpakken, for de som ikke har misunner de som har. Knerten er av de som har, men vi ha ikke de mest kreative matpakkene da. Men noe er det jo.

Gammel 23-09-11, 21:52   #475
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det fikk jeg! Foreldrene mine var så fortvilte over at jeg ikke drakk melk, så de var glade da jeg godtok sjokomelk.

Gammel 23-09-11, 21:53   #476
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Pendelen svinger begge veier.

Barnehagen vår har jo som tidligere nevnt nå faktsik sagt på foreldremøte at de anbefaler de som kan/vil å sende med oppkuttet frukt/grønnsaker i matpakken, for de som ikke har misunner de som har. Knerten er av de som har, men vi ha ikke de mest kreative matpakkene da. Men noe er det jo.

Jeg hadde aldri sagt noe sånt på et foreldremøte. Jeg syns faktisk det er helt greit at ungene ser at det er forskjeller.

Gammel 23-09-11, 21:54   #477
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jeg var en av de som fikk det. Og jeg er ikke enebarn

Gammel 23-09-11, 21:55   #478
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Om Sprett yoghurten: http://m.kk.no/878737/denne-yoghurte...otere-enn-brus

Takk for link. Jeg hadde en mistanke.

Som oftest bruker vi den danio (husker ikke hvordan det skrives). Men jenta får egentlig yoghurt kun i fredag matpakka si, etterom storebror kun kan spise soyayoghurt, og det er noe jeg kutter ned til et minimum. Da er det enklest at ingen av de får yoghurt når begge er hjemme.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:03   #479
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vi fikk bare sjokomelk i helga og i ferier. Og at vi ikke ville ha skolemelk (dvs, min bror hadde noen ganger, men jeg liker ikke melk, rett og slett) løste seg ved at vi fikk saft. Og altså, kakao på termos om vinteren. DET sto mamma og kokte, mens vi smurte matpakker og spiste frokost.

Ser for meg det ville blitt lett furore om jeg sendte med Knerten kakao til lunsj på skolen hver dag hele vinteren, eller hva?

Men pr i dag drikker jeg nesten utelukkende melk smaksatt med sjokopulver, eller i form av kakao. Jeg drikker den bar til et par typer middag (grøt og potetball), og når jeg spiser frokostblandinger (som jeg aldri har hatt for vane å gjøre om morgenen, det er "kveldmatsblandinger" for meg)
Jeg lurer stadig på hvor lenge det kan fortsette, sånn i forhold til at Knerten altså serveres ren melk, men enn så lenge har han spurt hva de er, jeg svarer "oboy", og han har bestemt seg for at han ikke liker det... Han fikk smake kakao i juleferien hos svigermor, han likte ikke at det var varmt, så det ble tilsatt kald melk, og ble jo en form for lunken sjokomelk, men gutten foretrakk ren melk. enn så lenge...

Gammel 23-09-11, 22:20   #480
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg hadde aldri sagt noe sånt på et foreldremøte. Jeg syns faktisk det er helt greit at ungene ser at det er forskjeller.

Jeg var ikke der, jeg vet ikke hvordan det ble sagt da, men måten det ble formidlet til meg var i alle fall mer positiv enn det møtet jeg var på i fjor, hvor det ble sagt at "joghurt er ikke lov, for noen kan bli misunnelig". Jeg tror nok det egentlig mer ble formidlet at noen barn er misunnelig på matpakkene til andre, og at "det er lov å ha med festlige greier", som er en bedre innstilling enn den fra i fjor. Og slo jo litt tilbake på det de sa da, for da hevdet de at "ingen kan jo bli misunnelig på frukt, for det får jo alle klokka 14.30" (matpakken er til frokost) Og nå ER det visst noen som er det likevel...

I don't know. Uansett, vi sender det ikke med for at noen skal bli misunnelig, men fordi jeg synes Knerten trenger litt sånne greier for å komme opp i sine 5 om dagen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.