|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BLÆH... BrødbakingJeg er god til å bake, egentlig, men grove brød har jeg alltid slitt med. Fikk de ikke til før jeg begynte å jukse, kjøpte såkalt "brød-forbedrer": http://www.kitchenfoods.co.uk/gbu0-prodshow/malty.html . Nå blir brødene saftige og ikke smuldrene, selv om de er grove. Er sikkert noe av det samme i den som det som tilsettes i kjøpebrød. Fordelen er at jeg kan ha kontroll på alle de andre ingrediensene selv, samt at jeg liker å bake og gjerne vil få til brød også. Sist redigert av indie : 20-09-11 kl 20:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BLÆH... BrødbakingNå ble faktisk brødet i går, ikke så verst. Det viktigste var at det ikke smuldret seg. HURRA. Og det ble jo veldig på frihånd med ingrediensene egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: BLÆH... BrødbakingJeg ville bare tipse om at mye havregryn i grovbrød lett gjør det mer smuldrete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BLÆH... BrødbakingVi har nå nylig brukt en del sånne brødpakker som man får kjøpt på butikken. Sånne ferdige blandinger altså. Så fikk jeg fikk tips hos ei på jobb om å blande en pakke med matpakkebrød med en pakke dansk rugbrød. Dette ble kjempegode brød, og ganske grove, men saftige. De holder seg lenge og ryr ikke.
![]() |
#25 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BLÆH... Brødbaking
Takk for tips |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BLÆH... Brødbakinger også glad i hjemmebakte brød, men har også kjøpt noen av de ferdige melblandingene på butikken. MEN, lurer på om de er mindre sunne enn om mann blander de samme ingrediensene selv? inneholder de også masse tilsetningsstoffer? eller er det greit å bruke dem når man ikke gidder blande selv??
![]() |
#27 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg har sjekket dette og det er ikke tilsatt noe skummelt. Det står melbehandlingsmiddel (askorbinsyre) og jeg ble litt skeptisk helt til jeg oppdaget at dette er tilsatt i vanlig hvetemel og sammalt mel også. Så man kommer liksom ikke utenom selv om man blander det selv.
![]() |
#29 |
Glamorøs
|
Jeg fant ut hva feilen var; det skulle være liter, ikke desiliter.
![]() |
#30 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Hum, jeg må visst ha det med teskje. Hva er det som skal være i liter? Alle melsortene? Blir ikke det fryktelig mye mel? Og 6 dl vann skal vel fortsatt være 6 dl vann?
![]() |
#31 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: BLÆH... BrødbakingHar du prøvd kaldheving? Baker temmelig grove brød, og de blir sjeldent smulete. Kaldt vann, lar deigen stå en stund før jeg tilsetter salt og (en liten mengde- bruker 25 g på fire brød) gjær, og så hever jeg det på benken til deigen er passelig stor. Ingen olje eller annet fett i. Lager ganske løs deig, de blir saftige og gode! |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Glamorøs
|
Det skal være ca 16 desiliter mel og frø til sammen, og i oppskriften er 1,1 liter av det hvetemel. Jeg bruker ikke så mye hvetemel, jeg tar det jeg har. Som regel er det mellom 5-7 dl fint hvetemel, jeg liker å holde det under halvparten. 6 dl vann stemmer, men husk at det skal være andre våte ting oppi også, som eggene og det smeltede smøret.
![]() |
#33 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Takk for svar! Jeg bakte etter den første oppskrifta i går, og selv om deigen ble suppe først, ble brødene fantastisk gode når jeg fikk spedd med mel til passe konsistens. Jeg tror faktisk ikke jeg brukte mer enn 2-3 dl fint mel, men brødet ble mykt og fint likevel. Jeg brukte det finmalte sammalte melet da, og litt havregryn. Og jeg mista en svær klump med sirup oppi "røra", som jeg måtte fiske opp igjen.
![]() |
#35 |
Epikur
|
![]() Sv: BLÆH... BrødbakingDet er lurt å bruke fibramel og andre sammalte, men fine sorter, dersom man vil ha et minimalt smulete brød. Det er derfor jeg har vært så glad i 4-korsbakemel fra Helios, for det er fiberrikt, men finmnalt.
![]() |
#36 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BLÆH... BrødbakingOm man baker med mest siktet hvetemel er det lett å få et brød som ikke smuler, fordi dette har høyt innhold av gluten, eller altså høy bakeevne som man også sier. Men loff til hverdags vil man jo ikke ha, så da gjelder det å bruke andre triks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: BLÆH ... BrødbakingJeg har bakt veldig mye brød de siste månedene. Jeg slumser oppi det jeg måtte ha tilgjengelig, og er blitt veldig glad i fibra - det blir gode, saftige og holdbare brød. Ellers bruker jeg grovmalt spelt, havremel, hvetekim, whatever.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: BLÆH ... BrødbakingSammalt fin hvete, altså? Jeg har brukt grov, og da har de ofte løsnet under skorpen i overkant.
![]() |
#39 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BLÆH ... BrødbakingOm brødene løsner under skorpen i overkant må du la dem etterheve bedre i formene før du skrur på varmen i ovnen. Vi etterhever alltid i stekovnen for der er det så lunt, også skrur vi bare på varmen når brødene har økt fint i størrelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: BLÆH ... BrødbakingMen hvordan beregner du da steketiden? Det går jo en 5-10 min før man har full varme? Skal man kjøre samme steketid eller fra den har nådd 180 grader?
![]() |
|
|