Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Mener du at å bygge opp sikkerhetsnett på alle bauger og kanter vil skape et godt samfunn?
Hvor blir da friheten av?
Dette gjelder ikke bare kvinner, men også menn.
Dersom kvinner har levd på mannens dårlige pengevalg og det bare er gjeld igjen (som står på mannen og de ikke har kontrakt) ville det vel vært temmelig urettferidig likevel om hun må betale gjelden som han har tatt opp og som står på ham?
Jeg synes det er bra at man ikke skal begynne å rote bort i forhold hvor folk faktisk har tatt aktivt valg som ikke innebærer kontrakt.
Å flytte inn til en annen innebærer et faktisk valg. Man endrer folkeregistrert adresse og man flytter til en felles husholdning. Det er et valg som man bør kunne ta konsekvensen av om man er voksen. Jeg ønsker ikke en stat som skal detaljstyre folks privatliv på alle bauger og kanter. Det kan gi ganske dumme konsekvenser på sikt særlig med tanke på at ikke alle forhold og samboerskap er A4. Det må være rom for forhold som ikke er A4 og da vil det være ille om staten skal etterpåføre "ekteskapslignende" rett ved et brudd.
Ja, jeg synes det er bra at vi bygger sikkerhetsnett rundt ressurssvake kvinner, som dette i hovedsak dreier seg om. Og det sikkerhetsnettet har vært der, i den grad at det har vært mulig å kreve kompensasjon for "å gå hjemme" også når mannen nekter å se at dette har en verdi ift at han frigjøres til å jobbe mer.
Om jeg har skjønt det rett, så har høyesterett satt/skapt presedens på at slik skal ikke loven tolkes lenger og jeg synes det er synd, nettopp fordi det rammer de ressurssvake, og tildels belønner bøllete menn.
Jeg er litt farget av at jeg ser dette i praksis i noen forhold og ser hvor skjev maktfordelingen i familien blir og hvor rettsløse disse kvinnene er. Kall dem dumme så mye du vil, men en del av dem er offere, ikke dumme.