Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gift deg eller skriv samboeravtale

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-11, 13:13   #11
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Jeg leser ikke Pinlige så mye for tiden. Istedet leser jeg en god del på Pengevett og der er holdningene noe helt annet som regel. Ingen av foraene er den fulle og hele sannhet om hvor folk tenker, men det er klart at om man skal finne nekete eksempler går man til Pinlige og lignende steder.

En annen ting man gjerne bør ta høyde for på Pinlige er at språket ikke alltid er så godt. Noen bruker begrepet "få gjelden slettet" om den ganske omstendelige (og støtende-vurderte) prosessen med økonomisk rådgivning, gjeldsordning osv.

Og så finnes det så klart noen som har urealistiske forventninger. Noen som tror sosialkontoret kan betale ut idiotgjeld, at sosialkontoret står klar for å opprettholde den levestandarden foreldrene dine har opparbeidet seg for deg når du står der og har fyllt 18 og vil egne livet ditt til å spille WOW. Osv.

At det alltid er noen som har urealistiske forventninger sier ikke så veldig mye mer enn akkurat det, tror jeg. Og de blir vel ganske kjapt virkelighetsorientert også. Jeg skjønner ikke helt hvilken sammenheng slike misforståelser har med debatten, med mindre man mener at de er representative for folk generelt.

En annen ting: Jeg mener ikke at det å vektlegge bakkemannskapinnsats skal være en automatisert greie. Men jeg tenker vel at når retten velger å gå inn i en sak og behandle den, så har de også tatt på seg en vurderingsoppgave. Og at enten får de avvise saker der det ikke foreligger avtaledokumenter eller så får de vurdere saken skikkelig. Det betyr heller ikke at det vil være noe som skal vinne frem hver gang. Kanskje ikke engang i flerparten av sakene. Men når den ikke-økonomiske innsatsen har hatt avgjørende betydning for gevinsten og den ene parten kan overbevise om hvilke premisser arbeidsdelingen ble gjort under, ja så synes jeg dette ikke bare skal overses. Enten har retten bestemt seg for å gi en sak sin vurdering eller så har den ikke. Det er åpenbart at de uten avtaledokumenter vil stille svakere enn de med, men de bør kunne få prøve sin side av saken og sannsynliggjøre/bevise den på annet vis.

Og nei; jeg synes ikke at det å hjelpe naboen med dugnadsarbeid eller bo i kollektiv er det samme som å f.eks. leve sammen i 20 år, få barn sammen, reise på ferier sammen og besøke hverandres svigerforeldre i julen osv.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.