|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#182 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleBle det ikke etterlyst eksempler her, da? Eksempler på tilfeller med faktorer som bør kunne tillegges vekt? Mindy kom med et eksempel og så er det ikke relevant fordi det ikke er representativt?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 28-09-11 kl 21:35. |
|
|
|
|
|
#183 |
|
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleMan belønnes ikke for å være drittsekk. Man bare unngår å bli straffet for ikke å ha tenkt på vegne av andre voksne mennesker. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Shake it out!
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
Fordi det er mange mennesker her på FP som har en sånn "ALLE som ikke jobber 100% men har en mann som Bygger Karriere er brødteite"-holdning og jeg blir gretten av det, fordi det finnes mange som velger alternativt uten å være brødteite. Å jobbe 100% er ikke den eneste veien til å være selvstendig økonomisk uavhengig, og hvordan man ordner den biten må være opp til hver enkelt familie å bli enige om.
|
|
|
#185 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleMindys eksempel ser ut til å være helt relevant - jeg var også av den oppfatning at det var mye strengere krav til expat-ordningen, men det er det åpenbart ikke. Og ja, eksempelet viser med all ønskelig tydelighet hvor viktig det er å sikre seg enten gjennom ekteskap eller avtaler.
|
|
|
#186 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#187 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg har også sagt meg villig til å være hjemme på fulltid under visse betingelser, helt uten å være brødtett. Det må være
|
|
|
#188 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det er da ikke noen som sier at kontrakten/avtalen skal gå på at man inngår avtaler som ligner på ekteskap, det er da avtalefrihet i landet, og burde være helt gjennomførbart at man hadde en skriftlig avtale på at "mitt er mitt og ditt er ditt og vi har ikke ansvar for hverandre" dersom det er man ønsker, poenget er at da er det skriftlig avklart og ingen kan komme i ettertid å si at de trodde de hadde rett på....
|
|
|
#189 |
|
Passiv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleCandy formulerer dette greiest: Det å ha bodd gratis hos noen og blitt forsørget av dem skal ikke gi eierrettigheter i det disse folka eier. Skal man ha det så får man lage en avtale om dette. |
|
|
|
#190 |
|
Shake it out!
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleExpat-betingelser er ikke like lukurative som de en gang var. Til og med Statoil, som har vært helt ekstreme med putene de syr under armene på sine ansatte har begynt å stramme kraftig inn. Med mindre man drar til type Angola og mer eksoitske steder, eller jobber høyt i systemet - men da var man også god lønn i Norge. Det er ikke gitt at man får kompensert for at partner er hjemme, i alle fall ikke om partner også har en godt betalt jobb.
|
|
|
#191 |
|
flisespikker
|
Men synes du det høres rimelig ut at man skal måtte ha en skriftlig avtale på at man ikke har noe ansvar for hverandre? Det synes ikke jeg. Jeg synes det helt opplagte måtte være at man i utgangspunktet ikke har ansvar for andre voksne mennesker, med mindre man har inngått en gjensdig avtale om at man har ansvar.
|
|
|
#192 |
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleNei, jeg sier ikke at jeg synes det er opplagt at det skal være nødvendig å avtale at man ikke har ansvar, det burde holde å avtale at man har det.
|
|
|
#193 |
|
Passiv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleMan må avtale dersom man påtar seg et ansvar for noen. Alle bofellesskap og roommates med eller uten benefits skal ikke trenge å reservere seg og sine fremtidige pensjonspoeng fordi noen få kvinner syns det er så ekkelt å be mannen formalisere at han mener det er ok å dele alt med henne når hun er hjemmeværende altså. Er avgjørelsen om å eie alt sammen selv om den ene er hjemmeværende virkelig tatt i fellesskap så tåler det å sies høyt at man vil ha den skriftlig også. |
|
|
|
#194 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleVi kommer nok også til å ta et år eller to i utlandet når ungene blir litt større. Med expat betingelser. Mannens firma er (enn så lenge) ganske slepphendte med pengene på akkurat det området. Jeg skal ikke jobbe, men jeg skal slett ikke vaske hus heller. Jeg skal reise, leke med barn, ta masse bilder, gå på spa, lære noe nytt, trene og bare kose meg. Et slags gap-year med andre ord. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Shake it out!
|
Ja, det har de. Og ganske mange blir aleneforeldre fordi begge vil gjøre karriere. Eller fordi den ene vil og den andre ikke gidder å dra lasset hjemme.
|
|
|
#196 |
|
Mother of Dragons
|
Altså, det som dette handler om er hva "standard"rettighetene skal være når to voksne mennesker har bodd sammen.
|
|
|
#197 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleMindy: expats i min bransje pleier å ha ... greie betingelser.
|
|
|
#198 |
|
Helt enig i det altså, jeg mente ikke å argumentere for avtaleplikten.
|
|
|
#199 |
|
maler
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleDet er ikke helt uvanlig at mannen jobber mye for å ha råd til at kvinnen er hjemme etter eget ønske (i tillegg til at han vil gjøre karriere), mens kvinnen er hjemme med hus og hjem og barn fordi det er nødvendig for at mannen skal få jobbe med karrieren sin (i tillegg til at hun ønsker å være til stede mens barna er små). Slik er man enige om ordningen og er fornøyd med å kunne bygge karriere for mannen og tilby ungene en oppvekst slik de har forestilt seg. Det de fleste ikke har snakket om tror jeg, er i hvilken grad den hjemmeværende skal ta del i verdistigning dersom det blir brudd. Det er ganske vanlig å tenke gjennom hva som skjer om den ene dør og sikre seg med livsforsikring, men ikke hvordan man er stilt ved et brudd.
|
|
|
#200 |
|
Yes, we can!!
|
What? Så om man flytter inn hos en fyr så er man plutselig også medansvarlig for de økonomiske valgene han tar? Er du rusk?! Om han velger å kjøpe et hus mens markedet er på topp, og til alt for mye penger, så får det altså være hans sak. Om man ikke går aktivt inn og velger å ta del i risikoen (og den mulige oppsiden). Det blir jo kjemperisikabelt å flytte inn hos noen på den måten!
|
![]() |
|
|