Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn/ungdom alene hjemme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-11, 15:13   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Barn/ungdom alene hjemme?

Når syns dere det er akseptabelt at avkommet kan være alene hjemme over natten?
Jeg har en moden 9.klasse og en grei 2. klassing. De er "ofte" alene hjemme på kveldstid, senest i går. Da var jeg på foreldremøte, og kom hjem 20.15. Da hadde mellombror gitt lillesøs kveldsmat, hun hadde stelt seg og mellombror pusset tennene. Hun sov søtt i sin egen seng. Det oppstår ikke noen problem, mellobror er ganske uveren og hun gjør som han sier.

Jeg lurer litt på et jobbskifte, men det innebærer noen nattskift i måneden. Jeg har godt kjente naboer, og mitt største skrekkscenario med barn alene hjemme er brann og legebehov. Jeg vet at naboene hadde sett etter, og at de hadde stillt opp ved legebehov. Dette vil først bli aktuellt neste høst, men hva synes dere andre?
Jeg aner heler ikke hvordan jeg vil reagere. Jeg ville da gått på jobb rundt 21.00 tiden, og vært hjemme 07.30 og fått de på skolen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 15:15   #2
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn/ungdom alene hjemme?

Mine barn våkner ikke selv om brannalarmen uler på full styrke. Så hvis det er så når mine er som dine, så er det uansett ikke en løsning å la de være alene over natten.

Gammel 28-09-11, 15:17   #3
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Naboen hadde nok våknet av våre brannalarmer. Ungene våkner, det er jeg som er problemet der.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 15:19   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:følger med:

Jeg var nettopp borte i noen dager, og da bodde eldste her. Jeg synes min 10. og 6. klassing er for små enda.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 15:21   #5
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eldstemor, som akkurat fylte 15, har fått ligge hjemme alene noen netter det siste halvåret. Hun får ikke ha ansvar for andre enn seg selv enda, for der er ikke mor.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 17:57   #6
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Min ikke fullt så modne 16-åring har vært alene noen netter i måneden det siste halv-annet året, tror jeg hadde turt å latt en 8-åring vært alene sammen med han ja, om de var vant til å være alene hjemme på kveldstid som du beskriver. Syns egentlig det er verre å jobbe aften enn å jobbe natt nå som jeg er alene med ham.

Gammel 28-09-11, 18:25   #7
Kirsten72
Nybegynner

Kirsten72 sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Kirsten72 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har en moden 15 snart 16 åring som vi stoler veldig på. Hun sitter barnevakt for andres barn og sin søster på 11 og vår hund. Hun har hatt med seg hunden alene på hytta (kolonihage) ett par helger noen ganger med besøk men ikke overnatting.
Hun begynte tidlig å reise alene med tog til bestemor og reiste også mange ganger alene til en venninne i Larvik med buss.
Så jeg tror det har mye å si hva slags "erfaring" de har med å ha ansvar for seg selv og andre jeg da og hvordan de har reagert i situasjoner hvor noe har gått galt.

Gammel 28-09-11, 19:35   #8
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Verden forandrer seg! Da jeg var 16 år, var jeg alene hjemme med ansvar for mine to brødre på 11 og 14 år i 3,5 uker mens mine foreldre var i Thailand. Jeg ser ikke helt for meg at min nåværende 12-åring skulle gjort noe sånt om 4 år selv om hun er usedvanlig moden for alderen. :not so much:

Hun passer søsken på 10 og 7 når jeg er på f.eks. foreldremøte et par timer. Sist lørdag var vi hos noen venner på kvelden, da passet hun også søsken (vi var da 3 min. gange herfra). Regelen min er igrunnen at de får være alene hjemme nå så lenge de er våkne, mens jeg foretrekker barnevakt når de sover. Årsaken er rett og slett det med brann - selv om vi har brannvarsling som går rett til brannstasjonen, liker jeg ikke at de sover hjemme alene. :sier Synnemor som selv sover søtt gjennom brannvarseluling:

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 22:24   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må da være greit fra 14-16-år-ish alder avhengig av modenhet? Gitt at de ikke er den typen som ikke våkner av brannalarmen og at de er til å stole på og ellers normalt utrustet.

Gammel 28-09-11, 22:30   #10
Trultesnippen
Fersk trulte

Trultesnippen sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
Trultesnippen er litt kul
Standard

Jeg ville latt 9. klassingen være alene over natten, men er litt usikker når det gjelder yngstemann. Det kommer veldig an på hvor moden eldstemann er. Det vet du jo best selv?

Gammel 28-09-11, 23:29   #11
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Verden forandrer seg! Da jeg var 16 år, var jeg alene hjemme med ansvar for mine to brødre på 11 og 14 år i 3,5 uker mens mine foreldre var i Thailand.

Helt sant! Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 15, og hadde vært alene hjemme om nettene i mange år før det.

Mine er 8 og 10, og de er for små til å være alene etter leggetid syns jeg.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 23:30   #12
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Følger litt med her jeg og. Noen år til jeg er komfortabel med å ha de alene på natta, selv om eldste mener hun er gammel nok til å ikke trenge barnepass.

Gammel 29-09-11, 00:00   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Verden forandrer seg! Da jeg var 16 år, var jeg alene hjemme med ansvar for mine to brødre på 11 og 14 år i 3,5 uker mens mine foreldre var i Thailand.

Gammel 29-09-11, 00:25   #14
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Jeg jobber Nattevakter, og mannen jobber i en Annen by mandag-torsdag. Det er totalt uaktuelt å ikke ha barnevakt, pga brann. Eldste skal slippe ansvàret! Våre går i 8., 5., og 2. Trinn.

Gammel 29-09-11, 00:35   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min var 15-16 da han fikk sove hjemme alene, men alltid med en kompis på besøk. Og aldri med ansvar for søstrene, det gjør han fremdeles ikke, i en alder av snart 18. Han vil ikke ha ansvar for søstrene på nattestid, noe vi selvsagt respekterer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 08:03   #16
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

De to eldste mine er 13 og snart 17 år, jeg ville ikke latt de to være alene om natten. Den eldste klarer seg fint alene, men han skal ikke måtte ha ansvaret for lillesøsteren på 13 i tilfelle noe skjer. Og absolutt ikke for de to yngste på 3 og 4 år også. Vi har for øvrig brannvarsling knyttet direkte opp mot brannstasjonen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 10:15   #17
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mine barn er ikke store nok til å være alene, men jeg husker at jeg var hjemme alene i helger fra omtrent 14-15 år, noen ganger med ansvar for lillebror som var 6 år yngre. Foreldrene mine allierte seg med naboene da, så vi hadde mange vi kunne gå til hvis noe skulle skje. Det skjedde aldri noe, bortsett fra en fest som tok litt overhånd en gang (da var jeg vel 16 tror jeg, og broren min sov hos en kamerat).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 10:28   #18
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er stor forskjell på å ha ansvar for seg selv og å ha ansvar for andre.

Det er også noe med at når barn er alene hjemme, er det "kjent" på en helt annen måte enn det var før, sånt kan bli lagt ut på Facebook og sånt. De skal jo kunne håndtere en situasjon hvor noen idioter ringer på også.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:12   #19
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Med utgangspunkt i at du har trygge naboer som vil følge med og ta ansvar, og forbehold om at barna synes det er ok - så synes jeg det høres greit ut.

:ikke hønemor:

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:17   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var et år eldre enn din eldste. Vi var fire eller fem i min klasse som bodde på hybel fra vi var 16, og alle klarte seg i all hovedsak bra.

Jeg hadde ikke hatt skrupler med å forlate en 15-åring hjemme alene om natten, hvis 15-åringen var komfortabel med det. Å la 15-åringen være ansvarlig for en åtteåring, er jeg langt mer skeptisk til, kjenner jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.