|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
Men jeg tror jeg har dvelt litt rundt denne tanken tidligere, og da var vel tonen nogenlunde den at det ikke var greit å ta betalt for å passe egne barn hjemme. Eller husker jeg feil? Uansett, det er viktig å ha ting skriftlig og ha tenkt gjennom hva man holder på med. |
|
|
|
|
|
#222 |
|
Bedreviter
|
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med lønn? Hvis man er hjemmeværende og familien lever på den ene partens inntekt, så spiller det vel ikke så veldig stor rolle om man kaller det lønn, husholdningspenger eller bare "pengene våre". Det viktigste er jo at man lager en avtale som ivaretar begge to godt, både der og da og i fremtiden. |
|
|
|
|
|
#223 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ingenting ift barn med spesielle behov blir tatt hensyn til når man fordeler behovet ved et skilsmisseoppgjør hvertfall, det blir som en helt vanlig skilsmisse. Egentlig klarer jeg ikke helt å se at det blir den helt store forskjellen ift "vanlige" samlivsbrudd jeg altså. Sist redigert av m^2 : 29-09-11 kl 10:59. |
|
|
|
|
|
#224 |
|
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mener du lønn, som i at mannen registrerer firma og betaler kona lønn, som hun da skatter av og opparbeider seg pensjons- og sykepengerettigheter etc.? Det høres veldig kronglete ut. Jeg ville da heller satset på en ordning med pensjonssparing for den som er hjemme med barnet. I noen tilfeller, med spesielt pleietrengede barn, vil man kunne få omsorgslønn.
|
|
|
#225 |
|
|
Jeg skjønner heller ikke helt hva du mener med lønn? |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Ser lyst på livet
|
Ja, det var det jeg mente. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Bedreviter
|
Må man ikke skatte to ganger av de samme pengene da? |
|
|
|
|
|
#228 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleDa er det, som LittLemen påpeker, mye mer gunstig å opprette en pensjonssparing for henne. Den er vel også personlig og følger den hypotetiske fruen/samboeren også ved et brudd? I hvert fall kan man skrive en avtale på det.
|
|
|
#230 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleDersom man har en avtale om arbeidsdeling, så må den gjøres skriftlig. Uten signatur, ingen avtale. Jeg ser på dette som en paralell til luksusfellen, hvor folk tilsynelatende ikke har peiling på hva de bruker penger på og hvordan de skal forholde seg til gapet mellom inntekter og utgifter, gleder og forpliktelser.
|
|
|
#231 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJa, ikke sant, tink? Vi har jo sønner og døtre, de må jo også skjønne hvordan dette skal gjøres på en real og juridisk holdbar måte.
|
|
|
#232 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg er også innforstått med at ikke alle har skjønt dette like godt som folk her inne.
|
|
|
#235 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg tok faget "personlig økonomi" på NHH i sin tid. Det var... ehh, litt i seneste laget å ta det siste året der, ja? Vel, det dreide seg egentlig mest om "personlig økonomi for dem som har mer penger enn de trenger" da, sånn i forhold til arv og avgiftsminimering, men noe for "oss vanlige dødelige" var det også. dog vil jeg tro at flertallet av dem som var kommet til dette nivået i studiet vel hadde fått med seg såpass andre steder fra.
|
|
|
#236 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleSelv om jeg er sosialist kjenner jeg at jeg er lei av "noen burde" og "man burde" formuleringer.
|
|
|
#237 |
|
can-jur
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleMen det er vel ingen som har tatt til orde for at man skal bli økonomisk ansvarlig for sin samboer?
|
|
|
|
#238 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleFloksa: Vi har jo allerde et samfunn som tar vare på oss, velferdssamfunnet. Det er ingen som sulter ihjel eller blir husløse hvis de blir skilt, selv om noen (de vi snakker om) vil få et kjipere liv. Jeg synes ikke det er nødvendig med en masse sikkerhetsnett for ting som folk har hatt alle forutsetninger for å ordne opp i selv. |
|
|
|
|
|
#239 |
|
can-jur
|
Hvem har tatt til orde for det?
|
|
|
|
#240 |
|
can-jur
|
Men det er IKKE det samme som du sier i innlegget over altså, virkelig ikke!
|
|
![]() |
|
|