|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleAvtaleloven gjelder jo samboeravtaler også, den skulle man tro. Muntlige samboeravtaler vil vel da få ca. like mye gjennomslag som en hvilken som helst annen muntlig avtale... Sist redigert av m^2 : 08-12-12 kl 22:45. |
|
|
|
|
|
#262 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleDet beste ville selvsagt være at familien arrangerte forhold - da slapp begge parter å ende med en slask, og om man gjorde det ville mammaen til slasken gi h*n en skikkelig ørefik, gjøre h*n arveløs og den andre familien kunne ta eventuelle barn eller kjæledyr som gisler!
|
|
|
#263 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg synes at regulering av fordeling ved brudd mellom samboere uten skriftlig avtale bør kunne følge samme prinsipper som avtaleloven skisserer, ja. Slik jeg har forstått det anvendes den mest i forhold til kjøp og salg av eiendom o.l. men jeg kan godt se meg fornøyd med at man bruker lignende prinsipper i samlivsbrudd. Prinsippet om "ingen kontrakt - intet krav" er sikkert greit som hovedregel, men jeg synes det blir for urimelig å kjøre den linja 100%.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg skjønner fremdeles ikke hvor du mener du er uenig med oss andre på dette punktet. Det er jo akkurat denne typen saker disse to tilfellene eksemplifiserer. Det er bare det at de ikke kunne dokumentere at de i særlig grad har bygget opp den andres formue, fordi man må trekke fra egne utgifter til livsopphold og bolig.
|
|
|
#265 |
|
maler
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleKie, jeg forstår ikke helt hva du mener avviker fra dagens praksis i det du skisserer, med mindre du mener at det blir feil når retten så bestemmer seg for at den hjemmeværende ikke har bidratt nok til at det teller i denne sammenhengen?
|
|
|
#266 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
Det er utrolig mange som mener utrolig mye om alt det lure man skal lære på skolen. Vi får håpe det blir heldagsskole snart slik at man rekker å lære alt.
|
|
|
#267 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg er helt enig i at det er mer enn nok å lære i skolen altså.
|
|
|
#268 |
|
weird
Jeg argumenterte vel mest mot "ingen kontrakt - intet oppgjør"-greia. Den synes jeg blir for hard (for en part), unyansert og for lettvint (for den andre parten) i tilfeller der det åpenbart bør deles noe.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#269 |
|
weird
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleOm man ikke kan få "Voksenliv" inn i pensum, så kan kanskje bruke de eksisterende fagene? F.eks. "Lise er 22 år gammel og har fått barn med Eirik på 28. Lise vurderer å være hjemme med barnet til barnet er 10 år. Regn ut hvordan dette vil påvirke Lises pensjon".
|
|
|
|
|
#270 |
|
|
Altså, det er vel mer en "ingen kontrakt - finn dere i å måtte følge gjeldende lover og regler på området som ikke tar spes hensyn til at dere delte seng og barn" (utover som tidligere nevnt arverett, og barnebidrag) |
|
|
|
|
|
#271 |
|
Passiv
|
Jeg skjønner ikke hva du mener nå tror jeg. |
|
|
|
#272 |
|
maler
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg skjønner det med at det høres hardt og brutalt ut, det blir litt som det man ofte får inntrykk av på fp; er man skyld i det selv, er det ikke synd på en. Hvilket selvfølgelig ikke stemmer tenker jeg, det er like kjipt å havne i et uføre som er delvis selvforskyldt som når det er pur uflaks. Men det er ikke alt som skal reguleres og fikses av det offentlige tenker jeg.
|
|
|
#273 |
|
weird
Sleng inn prinsippene i avtaleloven så er jeg fornøyd. Slik jeg oppfattet det av "ingen kontrakt - intet oppgjør"-greia var at man ville ha det strengere enn dette.
|
|
|
|
|
#274 |
|
Passiv
|
Jeg tror de fleste her argumenterer for at det skal være slik det er i dag? Også føler vi, eller ihvertfall jeg, at du for eksempel argumenterer for at det skal være oppgjør mer automatisk selvom det ikke finnes en avtale? |
|
|
|
#275 |
|
Passiv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleDet jeg ikke får tak i, tror jeg, er hva du ønsker å endre fra i dag? Hvis du bare mener at man skal ha lov til å reise sak dersom man ønsker det så har man denne retten i dag - medmindre det er en fillesum. Jeg mener å huske beløpsgrensen er mellom 100-150 k for å få en sak opp for retten jeg. |
|
|
|
#276 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJo, kie, du har sagt at du snakker om spesielle tilfeller, det har bare vært så vanskelig å skjønne hvilke tilfeller du mener som ikke dekkes i dag og som ikke er parallelle til de to eksemplene og som ikke involverer tvang eller vold?
|
|
|
#277 |
|
Passiv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleProblemet er ofte det, kie, at når man går fra hverandre, så er man rivende uenige om det meste. Klassisk for eksempel om det egentlig var noen avtale på deling av verdier eller ikke når alle pengene kommer fra den ene. Den ene vil typisk mene at den har vært generøs nok ved å by på bosted og livsopphold under samlivet og si at den andre ikke har stelt barn så i overkant aktivt at det er snakk om heldagsjobb all den tid han selv både klippet plenen, skiftet dekk på bilen, malte huset og ser på det å være sammen med barna som deilig luksus - ikke jobb. Den andre vil imidlertid hevde at intet ville kunnet vært gjort om ikke hun passet barna imens. |
|
|
|
#278 |
|
Passiv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleOg det er her retten nå har vært inne og satt en presedens og sagt at når man er samboer så bidrar man til formue med penger, ikke med tilstedeværelse. Medmindre man har en avtale i skriftlig form. Gjeldende rettspraksis er såvidt jeg kan skjønne overhodet ikke endret med disse dommene, men det er nå etablert en rettspraksis i motsetning til før etter hva jemg skjønner. |
|
|
|
#279 |
|
can-jur
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg må slutte å engasjere meg idenne tråden, for i natt drømte jeg at mannen dumpa meg, og siden jeg ikke hadde noen rettigheter, kjørte han meg bare ned til den lokale landbruksskola, vinket og ønsket meg et fint liv
|
|
|
|
#280 |
|
Passiv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale*** Sist redigert av Manitoba : 10-04-12 kl 22:23. |
|
![]() |
|
|