|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg må si at jeg blir helt utrolig provosert over utsagn som Miss Norways om at man knuger på bufferkontoen sin og ikke vil bruke den på å sørge.
|
|
|
|
#102 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Dette er lett for deg og meg å si. Vi kan ta fri hvis vi vil. Det er snakk om en omprioritering. Det er ikke alle som har mulighet for den omprioriteringen fordi alle pengene brukes hver eneste måned.
|
|
|
|
#103 |
|
Ekvilist
|
|
|
|
#104 |
|
Introvert optimist
|
Broren min, som er mellomleder, hadde en arbeidstaker som fikk sykemelding da hun hadde syk hest. Hun syntes det var helt rimelig siden hun ikke hadde barn og dermed ikke tok ut sykt barn-dager.
|
|
|
#105 |
|
maler
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingDet er forresten ikke alle arbeidsgivere som synes det er greit å gi arbeidstakere plutselig fri for noe som helst. Selv om de bruker av ferie og avspasering. Ei god venninne av meg fikk trekk på skuldrene og "du får få deg ei sykmelding da" som svar fra sin leder da det var spørsmål om å få ta ut noen avspaseringsdager i en sammenlignbar situasjon. Sykmelding er på et vis den eneste ordningen vi har som trumfer vanskelige ledere. Alle andre ordninger har et element av skjønn i seg som det ikke er helt enkelt å forholde seg til i en krisesituasjon når det blir brukt mot en.
|
|
|
#106 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingDere ser jo at jeg presiserte nærmere i innlegget under.
|
|
|
|
#107 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Og andre vil komme med eksempler om noen de kjenner som fikk sykemelding ved helt perifere slektningers bortgang. Det er legen som utsteder sykemeldinger, og vi må kunne stole på at de gjør den jobben skikkelig. Selv om jeg har min tvil enkelte ganger, men det er en helt annen historie.
|
|
|
|
#108 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
#109 |
|
Shake it out!
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingIkke lest hele tråden.
|
|
|
#110 |
|
Kidding, right?
|
Men det er jo et lederproblem, eller arbeidsgiverproblem. Dårlige ledere bør rykes og reises. Jeg synes ikke det er noe godt argument for å utvide sykelønnsordningen ytterligere; vi har jo ikke råd til å beholde den vi har nå engang...
|
|
|
|
#111 |
|
maler
|
Nei, jeg argumenterer egentlig ikke for å utvide det. Jeg tror det foregår to litt parallelle diskusjoner her nå. Jeg synes sykelønnsordningen skal forbeholdes sykdom, selv om jeg godt synes vi kan ha en langtrukken og voldsom sorgreaksjonskode til bruk i ekstremtilfeller for statistikkens skyld. For da har man gått over i depresjon som du også sier, men det er greit å ha ryddig statistikk for å kunne trekke ut hvor mye som skyldes sorg.
|
|
|
#112 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men det finnes skikkelig drittale ledere. Jeg fikk en gang en "avventende sykemelding". Det var jo helt genialt for slike ledere. Hvis du ikke tilrettelegger på følgende måte .... , så kommer denne personen til å bli sykemeldt. Deretter gjorde jeg all den jobben som jeg ellers ville ha gjort, med et minimum av tilrettelegging i en avgrenset periode.
|
|
|
|
#113 |
|
Shake it out!
|
Jeg husker at en av assistentene i barnehagen til eldstemann, en dame på 50 + som mistet moren på 80+ var sykemeldt i tre uker etter moren døde, og jeg husker da at jeg reagerte med at jeg syntes det var voldsomt. Men jeg aner jo ikke noe til historien ut over det.
|
|
|
#114 |
|
Erfaren nok
|
Ja, jeg er også litt enig. Men så tenker jeg også at det er de færreste som utnytter et dødsfall for å få seg sykmelding altså. Jeg kan ikke forstå annet? Men så er det alltid noen som har hørt om noen, og så blir disse noen til slutt mange.
|
|
|
#115 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg opplevde en gang at en kollega ble sykemeldt i fire måneder pga en skilsmisse hun tok initiativ til (hun fant en annen)(det var ikke andre faktorer inne i bildet enn sorg/ordne praktiske ting, og de ble sammen igjen noen mnd senere..) og det synes jeg er langt utenfor grensen altså.
|
|
|
#116 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingOg jeg kjenner at jeg får litt noia over folks "synsing" ift sykmeldinger.
|
|
|
#117 |
|
Textrovert
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingNoe av problemet vil jo være at man i tillegg til å få utbetalt mindre lønn, ofte har store utgifter i forbindelse med dødsfall. Jeg måtte i alle fall ut med veldig mye penger til begravelse og andre omkostninger da pappa døde, og det var ikke bare bare. Så hvis dødsfallet kommer uventet, så har vel de færreste satt av penger til gravferd, osv.
|
|
|
#118 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg tenker at det er godt mulig det er flere faktorer i bildet her som du/ vi ikke vet. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Shake it out!
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingNå spør jeg fordi jeg lurer: om man blir får en depresjon som følge av et dødsfall, kan man da sykemeldes? I såtilfelle ser jeg ikke problemet. Eller er et sånn at dere som forståes hvorfor dere er sosialister av denne tråden mener at man bør kunne sykemeldes pga dødsfallet alene?
|
|
|
#120 |
|
Textrovert
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingProblemet oppstår når legen ikke vil skrive ut sykemelding fordi "sorg er da en naturlig reaksjon".
|
![]() |
|
|