|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om karaktererVed opptak til enkelte masterstudier ser jeg at det står minimumskrav C eller 2,7 - det gir kanskje en pekepinn? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om karaktererJeg mener å huske at det på et skriv jeg fikk fra NTNU da tallkarakterene ble omgjort til bokstavkarakterer, at for realfag tilsvarte karakteren A det gamle karakterspekteret 1.0-1.7 og at den samme bokstavkarakteren for sammunnsfag tilsvarte 1.0-2.2. Dette er etter hukommelsen, så jeg er ikke sikker på om det stemmer helt. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Sv: Om karakterer
Jeg tipper du husker i alle fall ganske rett, uten at jeg har finsjekket, jeg heller. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Bedreviter
|
Nå høres det ut som du mener at det er grunn til å være skuffet, og det er det jo vanligvis ikke. At det er lov til å være det, er noe annet (og sikkert det du egentlig mente). |
|
|
|
|
|
#27 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Det høres rimelig ut. I det realfagsmiljøet jeg kjenner best ble tallkarakterskalen brukt ulikt å lavere- og høyeregrad. På lavere grad var utregningen omtrent som du beskriver. På høyere grad ble karakterskalaen brukt ulikt. Der tilsvarte 1,0-1,2 en A. På hovedfag der hadde man ikke gjort det så veldig bra hvis man fikk 2,0.
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Sv: Om karaktererJeg studerte i utlandet et semester og fikk inntrykk av at de i realiteten bare brukte den øverste delen av skalaen, dvs. A B og C. Dårligere karakterer var forbeholdt de virkelig dårlige kandidatene og karakteren E var ikke i bruk i det hele tatt. |
|
|
|
#29 |
|
intro
|
Så vidt jeg kunne se av min karakteromregning var det noen på 2,1 som var omregnet til B også - hvis jeg husker rett. (
|
|
|
|
#30 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Om karaktererJeg har vært med å sette karakterer da man gikk over fra tall- til bokstavkarakterer på universitetet. Da het het seg at vi skulle forsøke å bare se på kriteriene for karakterene og ikke sammenligne med de gamle tallkarakterene, men det var jo temmelig vanskelig å få til, særlig når studentene også hang igjen i tallsystemet. A ble sett på som en god laud - i mitt fag (samfunssfag) sånn omtrent fra 2.2-2.3 og bedre, og på mastergraden var det langt fler som fikk en A enn de få som tidligere fikk de beste karakterene (i spennet 1.9-2.1). Skuffelsen ble dermed større om man fikk en B enn om man fikk en 2.4, og enda større om man fikk en C (som vel ble sett på som å dekke 2.6-2.9) enn en 2.6. Nå er det åresvis siden jeg har sittet i noen kommisjon og vet ikke hvordan det fungerer nå. Forhåpentligvis har i hvert fall C-ene fått en bedre anseelse.
|
|
|
#31 |
|
intro
|
Det var det inntrykket jeg hadde også. 2,2 var min dårligste karakter, tror jeg, men i omregningen var det likevel en god del B-er å spore. Lurer litt på om det ikke hovedsakelig var karakterene på 1-tallet som var konvertert til A.
|
|
|
|
#32 |
|
By the Sea
|
Det er lov til å være hva det skal være.
|
|
|
#33 |
|
Shake it out!
|
Det ser ut til å stemme sånn ca der jeg studerer i alle fall (de legger ut oversikt over karakterfordelingen på eksamen).
|
![]() |
|
|