Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Finn.no

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-11, 20:12   #21
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Finn.no

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Selvsagt er det lureri fra ende til annen. Men bare fordi jeg ikke helt skjønner dette; hvordan svindler de? Jeg mener, hun sier jo hun skal sette inn penger, mener hun at du skal sende varen FØR du får pengene? For ellers ser du jo at pengene er på konto før du sender. Hvordan funker dette her fra deres side?

Hun ber om bankdetaljer. Kan det være noe der å bruke i en svindel? Aner ikke, er ikke bevandret i svindelverden.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 21:51   #22
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Medlem siden: May 2011
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Sendte mailen til finn.no sin kundeservice og fikk dette svaret:

Hei!

Dette er et tilfelle av såkalt ”Nigeriasvindel", hvor noen finner epostadresser/telefonnummer på nettet og forsøker å lure folk til å sende fra seg varen uten å ha fått betalt, misbruke kontoinformasjon eller bedrive sjekksvindel. Vi anbefaler at du ikke har videre kontakt med avsenderen. E-postadressen er lagt inn i vårt spam-filter.

Økokrim kjenner også til dette problemet og ser gjerne at du videresender e-posten du har mottatt til desken.okokrim@politiet.no . De har dessverre ikke kapasitet til å besvare alle henvendelsene, men tar vare på dem for bruk i etterforskningen. De har også mye nyttig informasjon om de ulike typene svindelforsøk og eksempler på brevene. Ta gjerne en titt på http://www.okokrim.no/ for mer informasjon.

Vi har utarbeidet en del tiltak som skal hindre at slikt forekommer på FINN, blant annet skjuler vi epostadressen i annonsen, så det ikke skal være mulig å bruke såkalte "roboter" for å sende ut slike brev til mange personer på en gang. Vi har også kontrollmekanismer som skal forhindre at slike e-poster når våre brukere, og jobber kontinuerlig med å forbedre disse systemene.

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 21:58   #23
Left
Passiv

Standard

Da jeg solgte en datamaskin på finn, så fikk jeg 3-4 forskjellige slike mail, og det er jo som finn sier - scam fra a til å.

Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 12:34   #24
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Advarsel til andre Finn-brukere!

Ny variant av Nigeria-svindelen:

Kona har avertert motorsykkelen sin på Finn.no, og fikk disse sms-ene:

"I just view your bike finn.no is this still available for sale?Please Reply Me direct to my email:xxx. Thank"

"Hello;I`ve just seen your ad on Finn, Do you still have the bike up for sale? Please Reply Me direct to email:xxx. Thanks, navn."

Sms-ene er sendt fra meldingssentral +467xxxxxx76

Ringte og sjekket med kundeservice hos Finn, som bekreftet at dette er en ny variant av Nigeria-svindel. Når avsenderen får emailadressen din, vil de sende deg masse spam, og prøve å få deg til å betale frakt for sykkelen til utlandet.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 22:06   #25
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenkte også at selv om man har innbetalt penger via PayPal, så kan man senere klage og si at man aldri fikk varen. Da vil PayPal trekke pengene fra selgers konto igjen, og selger må kreve sitt fra ekspeditøren. Jeg har som kjøper benyttet meg av dette to ganger (hadde virkelig ikke fått varen og selger svarte ikke på mine mails). Men systemet kan sikkert også misbrukes.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.