Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan uttaler du Kiel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan uttaler du Kiel (byen i Tyskland)?
Med en k som i kile (nå skal jeg kile deg) 107 60,45%
Med en k som i kul 69 38,98%
Annen måte 0 0%
Jeg har aldri uttalt det ordet. 1 0,56%
Deltakere: 177. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-11, 21:33   #21
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttaler du Kiel?

litt begge deler omhverandre

Gammel 09-10-11, 21:49   #22
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Kjil. Feil altså?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 21:49   #23
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feil jeg også tydeligvis. Og alle rundt meg også - for jeg har aldri hørt det uttalt på den riktige måten. Hvorfor i all verden uttaler vi det feil da? Who started it??

Gammel 09-10-11, 21:53   #24
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Skjil som skjylling og skjino liksom

Gammel 09-10-11, 21:55   #25
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Med k som i kul.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 22:26   #26
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker også den tyske måten. Kiil hvis jeg snakker norsk, kanskje med en slags e baki der hvis jeg snakker tysk, en nesten stum en.

Før, i riktig gamle dager sa jeg også Kjilferja osv - og egentlig er vel ikke det verre enn at tyskerne sier Drontheim.

Gammel 09-10-11, 22:30   #27
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Med k, har ikke hørt det uttalt med kj-lyd før.

Gammel 09-10-11, 22:30   #28
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier Kil,etter jeg var der sist,og ble gjort oppmerksom på hvordan tyskere uttaler det.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 22:43   #29
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier Kjiil. Har aldri hørt noen uttale navnet med k.

Gammel 09-10-11, 22:55   #30
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Hmm, kanskje det er sånn med meg også. For Kiel med K høres rett ut, men jeg er nesten sikker på at jeg sier kjilferga.

Kan bare slenge meg inn i gjengen

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 23:37   #31
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vet at det heter Kiil, men sier Kjil

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 23:48   #32
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Uttaler det på norsk, som i "kile". Snakker jeg tysk sier jeg det riktig .

Sier stort sett de fleste stedsnavn med norsk uttale, om det nå er Kiel, Barcelona eller Berlin.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 23:51   #33
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan uttaler dere Paris da? Som franskmenn gjør?

Hva med Kina? Tsjaina? Kina? (slik danskene gjør) Kjina?

Når jeg snakker norsk uttaler jeg de fleste stedsnavn slik det faller meg naturlig på norsk. Sier Kjil (og Ræikjavik, selv om jeg vet hvordan det skal sies på islandsk, og Paris, Kjina og Meksiko o.s.v. )

Gammel 09-10-11, 23:51   #34
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"kjiiiil"

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 23:53   #35
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og hvordan uttaler ikke-østfoldinger Fredrikstad, da, tro?

Gammel 10-10-11, 00:10   #36
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Når jeg snakker norsk uttaler jeg de fleste stedsnavn slik det faller meg naturlig på norsk. Sier Kjil (og Ræikjavik, selv om jeg vet hvordan det skal sies på islandsk, og Paris, Kjina og Meksiko o.s.v. )

og på Hattifnatten

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 01:18   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I følge lokalbefolkningen kommer jeg aldri til å være i stand til å uttale Kyrksæterøra på riktig måte.

Jeg må visst bare gi opp.

Prøver å høre for meg hvordan det skal være mulig på sørlandsk, og det kan umulig bli bra.

Gammel 10-10-11, 01:18   #38
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke feil å uttale det "Kjiel"? Man må ikke uttale stedsnavn slik stedsnavnet uttales lokalt. Tenk bare på uttalen av Mexico.

Joa. Men man vil jo ikke være helt amerikansk heller... :sjæmps-alaises:

Gammel 10-10-11, 01:27   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Kiel med k, men Kjilferga.

Knis, jeg også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 08:33   #40
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Hvordan uttaler dere Paris da? Som franskmenn gjør?

Hva med Kina? Tsjaina? Kina? (slik danskene gjør) Kjina?

Jeg sier både Kjil og Kiel, og stort sett uttaler jeg Paris på norsk måte. Jeg prøver å si stedsnavn på lokal måte hvis jeg prater med lokale, enklere å bli forstått, men hjemme på norsk så blir det ofte norsk uttale.

Kineserene kaller ikke Kina for Kina, men Zhongguo, midtens rike, forresten.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.