Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-11, 17:18   #81
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er der jeg tror du tar feil. En etnisk norsk mann, i en park med mange småfulle folk midt på sommeren ville fort ha blitt behandlet helt likt, tror jeg. Assosiasjonen ville vært temmelig lik. En pensjonert gammel dame eller en nonne ville ikke blitt behandlet likt - men det er ikke hudfarge som er grunnen. Tror jeg.

Det tror jeg også.

Jeg har forresten opplevd å ikke komme til på legevakta - med et sterkt blødende sår i hodet. Det var nyttårsaften og legen som var på vakt trodde det hele var tull fra berusede mennesker og at stedet vi sa vi var på bare var oppspinn (det var det ikke). Sjåføren, som var den som ringte, var edru, men ung. Jeg var full - greit nok - men det var ikke jeg som snakket med legen. Legen hadde ikke det minste lyst til å rykke ut til legekontoret (er på bygda dette, og legevakten er ikke bemannet annet enn ved behov). Det endte med at vi måtte dra til noen litt mer voksne enn oss som bodde i nabohuset - og da mannen i huset som var i femtiåra ringte så fikk pipen en annen lyd og legen klarte å slite seg løs fra sin egen nyttårsfeiring for å lappe meg sammen. HVIS jeg hadde vært fra Somalia så hadde dette vært et nyhetsoppslag. Men en full, hvit, tenåring har ikke samme slagkraften. Og det var greit nok - jeg ville ikke akkurat ha oppmerksomhet om min fyllepåførte skade...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 02:02   #82
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Eh - husker jeg så dårlig? De kom da med noen lite hyggelige utrop da fyren tissa på bilen eller en av dem eller hva det nå var?

Nå tenker jeg at rødprikkene kommer flagrende, men skitt au!

Om noen drar frem snoppen og du oppfatter at personen med viten og vilje pisser oppetter arbeidsplassen din slik at spruten treffer deg og klærne dine...

Da er det etter min mening og mitt nord-norske språkforråd ikke i nærheten av lite hyggelig å kalle noen for en "gris"...

Jeg ville vel sagt noe slikt som; "din satans jævla gris! Koffør i svarte står du å pesse på mæ!!?!?"

Var kanskje veldig greit at ikke jeg var der og ble sitert for da hadde jeg jo ikke bare blitt uthengt som Schjenken, men hadde vel blitt lynsja av hele verden fordi jeg reagerte spontant...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 07:55   #83
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Nå tenker jeg at rødprikkene kommer flagrende, men skitt au!

Om noen drar frem snoppen og du oppfatter at personen med viten og vilje pisser oppetter arbeidsplassen din slik at spruten treffer deg og klærne dine...

Da er det etter min mening og mitt nord-norske språkforråd ikke i nærheten av lite hyggelig å kalle noen for en "gris"...

Jeg ville vel sagt noe slikt som; "din satans jævla gris! Koffør i svarte står du å pesse på mæ!!?!?"

Joda, men selv om du er fra nord-Norge, noe jeg selv også er, så er det jo greit å dempe seg og bruke et sivilisert språk når man er i tjeneste-altså på jobb. Det kan ofte være et stort skille mellom hva som er akseptabelt språk på jobb og i fritiden sin. Man har ikke automatisk rett til å være ufine selv om man kommer fra nord.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 10:56   #84
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Jeg er helt enig i at det er forskjell på hva man gjør som privatperson og i tjeneste..

Og jeg kan garrantere dere at både politifolk og ambulansearbeidere svelger unna enorme mengder drittslenging og regelrett elendig oppførsel.

Ift. dette med sivilisert språk så har det seg slik at endel sjargonger er i den daglige talen i ulike deler av Norge...
"Jævla/jævlig" for eksempel er et ord som jeg bruker både positivt som "jævla bra" og negativt.. Men dette oppfattes av mange østlendinger som bannskap...

Gammel 17-10-11, 10:58   #85
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du følte for å dra opp en flere måneder gammel tråd, for å snakke om hvor fisefine østlendinger er som reagerer på ufint språk i jobbsammenheng?

Sist redigert av Tallulah : 17-10-11 kl 11:14.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 12:29   #86
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg kan hoste opp ganske mange nordlendinger som også vil betegne dette som bannskap og som ord man ikke bruker i tide og utide.

Sikkert...
Men du er vel ikke av typen som karakteriserer "alt nord for mjøsa" som nord-norge?
*gliiiiiis*

Gammel 17-10-11, 12:32   #87
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du gjør ditt for å støtte opp om fordommer, det skal du ha.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 12:39   #88
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordommer er viktig. Det holder en viss orden på tilværelsen!

Gammel 17-10-11, 12:48   #89
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

hehe...
Bra at jeg kan bidra med noe Tallulah.

Gammel 17-10-11, 13:09   #90
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan hoste opp ganske mange nordlendinger som også vil betegne dette som bannskap og som ord man ikke bruker i tide og utide.

*rekker ivrig opp hånden*

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 13:11   #91
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg fikk fordommer mot folk fraHobsyssel jeg nå ihvertfall.

Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:21   #92
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Å bruke ordet "jævlig/jævla" på en akseptert måte i dagligtale tror jeg du må lengst nord i landet for å finne aksept på. Jeg vet noen i mannens familie fra Finnmark bruker "jævla" ganske hyppig, mens for meg er det bannskap. Jeg er fra Helgelandskysten, og i det daglige - og i alle fall på jobb - forsøker jeg å tilstrebe et normalt dannet språk.

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Og her trur eg vi skal bevege oss nordover ja, og e-ending på verb og æ-ending på pronomen, i kombinasjon med ein ovanleg fargerik språkdrakt seier meg at kjøpmannen kjem frå ein Jokerbutikk i Vest-Finnmark, nærare bestemt i Alta vil eg tru.

Sist redigert av Dronningen : 19-10-11 kl 13:33.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:42   #93
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Å bruke ordet "jævlig/jævla" på en akseptert måte i dagligtale tror jeg du må lengst nord i landet for å finne aksept på. Jeg vet noen i mannens familie fra Finnmark bruker "jævla" ganske hyppig, mens for meg er det bannskap. Jeg er fra Helgelandskysten, og i det daglige - og i alle fall på jobb - forsøker jeg å tilstrebe et normalt dannet språk.

Og her trur eg vi skal bevege oss nordover ja, og e-ending på verb og æ-ending på pronomen, i kombinasjon med ein ovanleg fargerik språkdrakt seier meg at kjøpmannen kjem frå ein Jokerbutikk i Vest-Finnmark, nærare bestemt i Alta vil eg tru.

Stemmer det?
Folk i Harstad og Narvik sier vel æ, mæ, osv, i alle fall de jeg har hørt snakke. E-ending på verb skal jeg ikke uttale meg for sterkt om, men jeg trodde de sa det også, om de ikke bare sier pess, uten noe vokal på slutten.
Og det er jo faktisk nordland, et av stedene. (husker aldri hvem av Harstad eller Narvik som ligger i Nordland)

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:45   #94
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Stemmer det?
Folk i Harstad og Narvik sier vel æ, mæ, osv, i alle fall de jeg har hørt snakke. E-ending på verb skal jeg ikke uttale meg for sterkt om, men jeg trodde de sa det også, om de ikke bare sier pess, uten noe vokal på slutten.
Og det er jo faktisk nordland, et av stedene. (husker aldri hvilke av de to som ligger i Nordland)

Hehe... var en spøk, og har nok for lite å gå på, og mangler jo det mest essensielle som er lyden.
Men jo mindre sperre på hva man lirer av seg i all offentlighet, jo lengre nord kommer folk gjerne fra. I just gave it a shot.
(Narvik er Nordland, og Harstad er Troms).

Gammel 19-10-11, 13:46   #95
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Stemmer det?
Og det er jo faktisk nordland, et av stedene. (husker aldri hvem av Harstad eller Narvik som ligger i Nordland)

Om jeg hadde vært typen som snakket slik, så hadde det der kunne vært min dialekt. Jeg sier æ, mæ osv. Og dersom jeg hadde brukt ordet pesse, så hadde jeg sagt det slik. Jeg sier forøvrig tisse. Så dette kan absolutt være Nordland. Det er forøvrig Narvik som er i Nordland

Gammel 19-10-11, 13:47   #96
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Hehe... var en spøk, og har nok for lite å gå på, og mangler jo det mest essensielle som er lyden.
Men jo mindre sperre på hva man lirer av seg i all offentlighet, jo lengre nord kommer folk gjerne fra. I just gave it a shot.

Tror du det? Jeg vet ikke helt, men det jeg merker forskjell på er by og bygd.

Gammel 19-10-11, 13:50   #97
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Tror du det? Jeg vet ikke helt, men det jeg merker forskjell på er by og bygd.

Sikkert det også, men i alle fall stor forskjell på typisk dialekt i nordland som ranværing, og finnmarksdialekt i Hammerfest, Lakselv, et.c.

Gammel 19-10-11, 13:52   #98
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Om jeg hadde vært typen som snakket slik, så hadde det der kunne vært min dialekt. Jeg sier æ, mæ osv. Og dersom jeg hadde brukt ordet pesse, så hadde jeg sagt det slik. Jeg sier forøvrig tisse. Så dette kan absolutt være Nordland. Det er forøvrig Narvik som er i Nordland

Ok, takk
Ellers, ja. Man kan nok putte nordlige deler av Nordland, Troms og Finnmark i en sekk på dette.
I alle fall er det min erfaring.

Gammel 19-10-11, 13:53   #99
Dronningen
Pauset

Standard

Ok, takk
Ellers, ja. Man kan nok putte nordlige deler av Nordland, Troms og Finnmark i en sekk på dette.

Ja som sagt, det var en spøk, og tilbøyeligheten til å uttrykke seg slik spiller jo også inn. Bodø vil vel også havne i den sekken, så med de få særtrekkene kan man egentlig ikke si noe definitivt. : oppklarer:

Gammel 19-10-11, 13:55   #100
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Ja som sagt, det var en spøk, og tilbøyeligheten til å uttrykke seg slik spiller jo også inn. Bodø vil vel også havne i den sekken, så med de få særtrekkene kan man egentlig ikke si noe definitivt. : oppklarer:

Ja, klart. Bare gøy å diskutere dialekter. Helgelandsdialekten (Mosjøen/Mo i Rana) er forøvrig noe av det fineste når det gjelder dialekter synes jeg. *smisker*

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.