|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-saken
Det tror jeg også. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Nå tenker jeg at rødprikkene kommer flagrende, men skitt au! |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Helt konge
|
Joda, men selv om du er fra nord-Norge, noe jeg selv også er, så er det jo greit å dempe seg og bruke et sivilisert språk når man er i tjeneste-altså på jobb. Det kan ofte være et stort skille mellom hva som er akseptabelt språk på jobb og i fritiden sin. Man har ikke automatisk rett til å være ufine selv om man kommer fra nord. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() |
Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-sakenJeg er helt enig i at det er forskjell på hva man gjør som privatperson og i tjeneste.. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Glamorøs
|
Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-sakenDu følte for å dra opp en flere måneder gammel tråd, for å snakke om hvor fisefine østlendinger er som reagerer på ufint språk i jobbsammenheng?
Sist redigert av Tallulah : 17-10-11 kl 11:14. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() |
Sikkert... |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-sakenFordommer er viktig.
|
|
|
#89 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() |
Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-sakenhehe... |
|
|
|
|
|
#90 |
|
awesom
|
*rekker ivrig opp hånden*
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Sv: Dagbladet tapte i ambulanse-sakenJeg fikk fordommer mot folk fraHobsyssel jeg nå ihvertfall. |
|
|
|
#92 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Å bruke ordet "jævlig/jævla" på en akseptert måte i dagligtale tror jeg du må lengst nord i landet for å finne aksept på. Jeg vet noen i mannens familie fra Finnmark bruker "jævla" ganske hyppig, mens for meg er det bannskap. Jeg er fra Helgelandskysten, og i det daglige - og i alle fall på jobb - forsøker jeg å tilstrebe et normalt dannet språk.
Og her trur eg vi skal bevege oss nordover ja, og e-ending på verb og æ-ending på pronomen, i kombinasjon med ein ovanleg fargerik språkdrakt seier meg at kjøpmannen kjem frå ein Jokerbutikk i Vest-Finnmark, nærare bestemt i Alta vil eg tru. Sist redigert av Dronningen : 19-10-11 kl 13:33. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Deltidsmamma
|
Stemmer det? |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Pauset
Hehe... var en spøk, og har nok for lite å gå på, og mangler jo det mest essensielle som er lyden. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Tittel og tittel....
|
Om jeg hadde vært typen som snakket slik, så hadde det der kunne vært min dialekt. Jeg sier æ, mæ osv. Og dersom jeg hadde brukt ordet pesse, så hadde jeg sagt det slik. Jeg sier forøvrig tisse. Så dette kan absolutt være Nordland. Det er forøvrig Narvik som er i Nordland
|
|
|
|
#96 |
|
Tittel og tittel....
|
Tror du det? Jeg vet ikke helt, men det jeg merker forskjell på er by og bygd.
|
|
|
|
#97 |
|
Pauset
Sikkert det også, men i alle fall stor forskjell på typisk dialekt i nordland som ranværing, og finnmarksdialekt i Hammerfest, Lakselv, et.c. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Deltidsmamma
|
Ok, takk |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Pauset
Ja som sagt, det var en spøk, og tilbøyeligheten til å uttrykke seg slik spiller jo også inn. Bodø vil vel også havne i den sekken, så med de få særtrekkene kan man egentlig ikke si noe definitivt. : oppklarer: |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, klart. Bare gøy å diskutere dialekter. Helgelandsdialekten (Mosjøen/Mo i Rana) er forøvrig noe av det fineste når det gjelder dialekter synes jeg. *smisker* |
|
|
|
![]() |
|
|