Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-11, 10:51   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er en ting jeg lurer på. Kvinners deltakelse i yrkeslivet er ikke akkurat ny, den har jo ikke kommet med barnehagesatsingen. Det betyr jo at ett-åringer (og enda yngre barn) har vært borte fra foreldrene mens de jobbet før også, da gjerne hos dagmammaer.
Jeg kan ikke se hvorfor folk er så bekymret nå, som barna faktisk har et offentlig regulert tilbud. Kan noen forklare?

Da madammen var baby jobbet hennes mor som sykepleier på sykehus. Hun leverte en 6 uker gammel baby i barnehagen om morgenen og hentet på ettermiddagen. Jeg gjetter at arbeidstiden var fra 07.30 til 15.00, eller rundt omkring der.

Sånn er det jo ikke lenger.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 10:51   #2
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Det er en ting jeg lurer på. Kvinners deltakelse i yrkeslivet er ikke akkurat ny, den har jo ikke kommet med barnehagesatsingen. Det betyr jo at ett-åringer (og enda yngre barn) har vært borte fra foreldrene mens de jobbet før også, da gjerne hos dagmammaer.
Jeg kan ikke se hvorfor folk er så bekymret nå, som barna faktisk har et offentlig regulert tilbud. Kan noen forklare?

Da madammen var baby jobbet hennes mor som sykepleier på sykehus. Hun leverte en 6 uker gammel baby i barnehagen om morgenen og hentet på ettermiddagen. Jeg gjetter at arbeidstiden var fra 07.30 til 15.00, eller rundt omkring der.

Sånn er det jo ikke lenger.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 08:57   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Muffinsideal er et overflodsfenomen. Det er forbeholdt de rike.

Det er nok det, i teorien. I praksis ser jeg jo at flere og flere strever etter et slikt liv, selv om forholdene ikke ligger til rette. Også de ikke-rike blir påvirket av glansbildebloggene, og jeg synes det er en skummel trend.

Det er ikke bare en episode av luksusfellen som har handlet om folk som lever over evne fordi mor ønsker å jobbe redusert samtidig som man stæsjer opp huset og bruker en halv million på interiørstæsj.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 09:18   #4
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hattifnatten har et av de beste innlegg jeg har lest i denne debatten.
Debattanter som trekker fram at "alt var så mye bedre før" har et overoptimistisk bilde av fortiden. De tror det er som i TV-seriene, som viser middelklassen/overklassen som svinser rundt med Nanny eller "tjenestepige". Akkurat som Trude Mostue i dag.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:26   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei kvinners deltakelse i yrkeslivet er ikke noe nytt. Jeg tror mange hæppimuffindamer lett kan glemme at femtitallets husmorideal ikke er så historisk representativt.

For 100 år siden jobbet kvinner mye mer enn de gjør i dag. Hvem tok seg av barna? Det var gjerne eldre søsken og besteforeldre i den grad de hadde mulighet, men barna ble også i stor grad overlatt til seg selv. Bondesamfunnet for 100 år siden er ikke noe jeg hadde ønsket for mine barn. Ikke i det hele tatt.
Farmor var flink til å fortelle og var ei klok dame. Hun hadde definitivt ikke en mamma som kunne kose hjemme med henne og bake muffinser. Der var det snakk om jobbing fra tidlig til sent og unger som måtte jobbe fra de var ganske små. For familier hvor kvinner jobbet i industrien var det ikke uvanlig at små barn også ble overlatt til seg selv i trange leiligheter i timesvis hver dag.

Muffinsideal er et overflodsfenomen. Det er forbeholdt de rike.

Jeg har sett hvordan kvinner sliter mange steder i verden. Ingen skal fortelle meg at barna som hang på ryggen til mamman sin på maisåkrene i El Salvador hadde det bedre der enn de ville hatt det i en god barnehage.

Knakende god innlegg, Fnatten. Og nøyaktig hva jeg ville frem til med mitt relativt retoriske spørsmål.
Jeg får litt mark av debatten som går nå, hvor man sier at tidlig barnehagestart er et gigantisk sosialt eksperiment og maler fanden på veggen i forold til hva dette vil kunne gjøre med barna. Poenget er jo at dette ikke er nytt, at det kun er de priviligerte som har og har hatt råd til bollebaking og kvalitetstid dagen lang. Da jeg vokse opp (jeg er født på 60-tallet) var det mange som hadde hjemmeværende mødre, selv om de fleste mødrene i hvertfall jobbet litt. Selv om mødrene var hjemme, var det ikke slik at de brukte tiden på såkalt kvalitetstid med barna Historisk er det slik Hattifnatten sier; barna var kanskje sammen med foreldrene, men foreldrene fokus var jo på arbeidet som skulle gjøres, ikke på kvalitetstid med barna. Jfr. eksemplet med barnet som henger på ryggen mens mor jobber i maisåkeren. Eller mor som jager barna ut for å leke slik at hun kan gjøre husarbeid.

Deta jeg vokste opp var det ganske uvanlig med foreldre som kjørte oss til og var tilskuere når vi drev med våre fritidsaktiviteter, enten det var idrett eller kulturaktiviteter, og mange var nøkkelbarn allerede fra første klasse.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 23-10-11 kl 11:42.
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:35   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller mor som jager barne ut for å leke slik at hun kan gjøre husarbeid.

Eller hva som helst annet. For hun ville jo ikke være husmor. Hun ville jobbe, være selvstendig og tjene egne penger, og hun ville ha en utdannelse. Som hun ikke fikk lov til å ta av faren sin.

Bortsett fra da jeg var helt liten, før søsteren min ble født. Da jobbet hun, og vi hadde hushjelp, en nabojente. Sannsynligvis en "skolelei tenåring", og hun var helt alene med meg, ingen til å veilede seg.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 12:54   #7
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Eller hva som helst annet. For hun ville jo ikke være husmor. Hun ville jobbe, være selvstendig og tjene egne penger, og hun ville ha en utdannelse. Som hun ikke fikk lov til å ta av faren sin.

Jeg vet ikke om dette er en generell beskrivelse av kvinnens hverdag eller om det er henvist på en bestemt person. Jeg mener at vi uansett ikke må glemme at det sikkert var husmødre på 50- og 60-tallet som var fornøyd med livet sitt og den jobben de gjorde hjemme. Problemet var, slik jeg ser det, at mulighetene dine i stor grad var begrenset av kjønn og ikke hvem du var som person, interessene og ambisjonene dine.

Å finne en god avveining mellom å ta vare på barn og ha et eget liv med arbeid og personlige ambisjoner er et gammelt dilemma og jeg vil tro at heller ikke vår generasjon sitter med den ultimate løsningen. Det hadde vært interessant å se historiens dom over den måten de fleste av oss organiserer familielivet vårt på i dag. Av den grunn synes jeg skråsikkerhet den ene eller andre veien er lite heldig. Få argumentene fram, diskutér dem og la folk få gjøre sitt eget valg uten for mye innblanding fra andre.

Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 13:41   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Jeg vet ikke om dette er en generell beskrivelse av kvinnens hverdag eller om det er henvist på en bestemt person.

Det var moren min. Jeg vet ikke hvordan mødrene til venninnene mine trivdes i rollen, men generelt var vi alle sammen ute og lekte hele dagen, i all slags vær, og uten noen voksne med oss. Den såkalte "oppfølgingen" er mye tettere i dag. Jeg ble ikke fulgt til fritidsaktiviteter, og jeg gjorde leksene mine alene.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:12   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Se - her kommer den dårlige samvittigheten snikende inn her også, i denne tråden. 9 timer er fy fy. Mine barn er ofte 8-9 timer i barnehagen. De har det helt fint. Og det er ingen tvil om hvem som har omsorgen for barna.

Gammel 22-10-11, 21:37   #10
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Se - her kommer den dårlige samvittigheten snikende inn her også, i denne tråden. 9 timer er fy fy. Mine barn er ofte 8-9 timer i barnehagen. De har det helt fint. Og det er ingen tvil om hvem som har omsorgen for barna.

Det er jo fint at det funker for dere og deres barn. Mine barn er helt skutt og ubrukelige resten av dagen hvis de er 9 timer i barnehagen. Det går i ett i barnehagen, hele dagen, og på kvelden orker de hverken aktiviteter eller å gjøre noe annet enn å sløve på sofaen. De blir slitne, rett og slett. Det er det som gir meg dårlig samvittighet, ikke at jeg er borte så lenge fra dem. Nå skal det også sies at jeg hverken henter eller leverer, og er borte fra tidlig til sent, så det er slett ikke dårlig-mor-genet som melder seg hos meg.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:45   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plutten er 8 timer i barnehagen. Det er jo ganske lenge. I løpet av den tiden sover han 1-2 timer. Det går helt fint for han, men jeg kunne godt tenke meg å hente han tidligere hvis det var praktisk mulig. Det er det dessverre ikke. Han er på ingen måte utslitt når han hentes, men det hadde vært koselig med mer tid hjemme på ettermiddagen. Det hadde vært godt for skolebarna også, litt mindre stress. Men når det ikke går får vi gjøre det beste utav det.

Det mest hårreisende med slike utsagn som Mostue kommer med (i tillegg til at det alltid er mødrene det går ut over) er at det er så skrekkelig unyansert. Enten er man God Forelder og er hjemme på heltid til ungen er konfirmert. Eller så bør man ikke få barn. Det er fullt mulig å si at man mener det er lurt å prioritere tid med barna mens de er små og kutte ned på tidsklemma uten å være så innmari bombastisk? Eller?

Gammel 23-10-11, 08:33   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bra, Fnatten.

Jeg skulle gjerne vært hjemme til ungene ble så store at de søker ut i verden i eget tempo. Kanskje jobbet litt gradvis ettersom jeg kjedet meg. Hatt Drammen hjemme også så begge fikk nyte gleden av å se barna vokse seg store mens de alltid hadde en trygg base med to voksne med masse krefter og tid hjemme.

Men det var ikke sånn før. Det har aldri vært sånn. Det er blitt litt sånn nå siden vi har foreldrepermisjon og dermed kan nyte det første året. Vi har tatt oss råd til et år til etter det. Rett og slett fordi jeg ikke greier å ha babyen min vekk fra meg før den er ganske stor - hvilket jeg ar lært the hard way med de to første. Og for at dette ikke skal gå ut over Drammens behov for å ha nok tid til å rett og slett nyte ungen sin så har vi spart litt penger sånn at begge kan få det vi ønsker oss. Vi skulle gjerne hatt mer, men det er bra det som er også.

Også er tross alt den tidlige barndommen bare en liten del av livet. Det er fint å være liten og hundre prosent tatt hensyn til. Men hvis prisen å betale for dette er at man vokser opp til å tenke at det ikke er viktig for kvinner å være økonomisk selvstendige, eller at fedres jobb først og fremst er å være skaffedyr til de hjemme som han aldri ser - da har prisen for å sove lenge på morgenen når man er to år blitt meget for høy.

Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 08:36   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sove lenge om morgenen når man er to år? In your dreams. Ellers bra innlegg, SF.

Gammel 23-10-11, 10:41   #14
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Fnatten sitt innlegg var utrolig bra.

Eller klarer jeg ikke å hisse meg opp over Mostuen, hennes virklighet er så langt unna min at det føles nesten som vi er på forskjellige planeter.

Samfunnet i dag er lagt opp til at man nesten må ha to inntekter for at man skal få det til å går rundt. Se bare på hus/leilighetsprisene. De færreste klarer å være hjemme i flere år når de har huslån o.l.

Gammel 23-10-11, 10:47   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Mostue har vel hele veien vært ekstremt heldig som har hatt mulighet til å virkelig satse på jobben sin. I et intervju jeg leste for noen år tilbake fikk jeg inntrykk av at foreldrene hennes holdt fortet på hjemmebane mht til barna og husholsdningen. Det er svært få som lever i en slik situasjon at de både kan unngå barnehage og samtidig satse for fullt og tjene godt på det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 17:02   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Bestemor mi begynte å jobbe som tjenestejnte da hun var 7 år. Det var ikke akkurat en tilværelse fylt av muffins og hæppiness.

Gammel 25-10-11, 13:20   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal ikke mange årene tilbake før man ser at hjemmehusmoren var noe helt annet enn det happimuffinbloggerene tror det var. Min mor er oppvokst på gård, og siden hun var eldst var det hun som fikk ansvaret, i en veldig ung alder, å ta vare på sine to mindre søsken, mens mormor jobbet på gården. I dag ville det vært utenkelig å overlate ansvaret for barnepass til en fire år gammel jente, men det er det som var realiteten på bygda på førti- og femtitallet. Familien hadde hjelp på gården, men den hjelpen var definitivt ikke øremerket til å passe ungene. Noen tiår senere, da jeg vokste opp, hadde vi hushjelp frem til jeg var fire. Det innebar å ha en ungdom til å ta vare på hus og unger mens min mor jobbet. Jeg vet ikke hvor gammel jeg var da mamma begynte å jobbe, men jeg var definitivt yngre enn det min jente var da hun begynte i barnehage da hun var 14 mnd. Hushjelpen hadde ansvar for alt i huset, ikke bare oss ungene, så vi gikk også rimelig mye på selvstyr, ble sendt ut for å leke uten voksentilsyn fra vi var ganske så små. Vi voksne nå har mye mer kontroll på ungene våre enn det våre foreldre hadde med oss, jeg synes jeg ser meg sende ut lillesøster for å leke alene som toåring.

Gammel 25-10-11, 13:22   #18
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Man skal ikke mange årene tilbake før man ser at hjemmehusmoren var noe helt annet enn det happimuffinbloggerene tror det var. Min mor er oppvokst på gård, og siden hun var eldst var det hun som fikk ansvaret, i en veldig ung alder, å ta vare på sine to mindre søsken, mens mormor jobbet på gården. I dag ville det vært utenkelig å overlate ansvaret for barnepass til en fire år gammel jente, men det er det som var realiteten på bygda på førti- og femtitallet. Familien hadde hjelp på gården, men den hjelpen var definitivt ikke øremerket til å passe ungene. Noen tiår senere, da jeg vokste opp, hadde vi hushjelp frem til jeg var fire. Det innebar å ha en ungdom til å ta vare på hus og unger mens min mor jobbet. Jeg vet ikke hvor gammel jeg var da mamma begynte å jobbe, men jeg var definitivt yngre enn det min jente var da hun begynte i barnehage da hun var 14 mnd. Hushjelpen hadde ansvar for alt i huset, ikke bare oss ungene, så vi gikk også rimelig mye på selvstyr, ble sendt ut for å leke uten voksentilsyn fra vi var ganske så små. Vi voksne nå har mye mer kontroll på ungene våre enn det våre foreldre hadde med oss, jeg synes jeg ser meg sende ut lillesøster for å leke alene som toåring.

Jeg synes jo egentlig det burde vært mer realfag i skolen, men det hadde nok ikke vært så dumt med mere historieundervisning også.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 14:31   #19
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Man skal ikke mange årene tilbake før man ser at hjemmehusmoren var noe helt annet enn det happimuffinbloggerene tror det var.

Nå kom jeg på en tråd fra et annen forum hvor ei ønsket å være hjemmeværende og brukte Sagaen om Isfolket som referanse. (For de som ikke har lest serien så gjaldt dette de bøkene som omhandler mødre på gård, med flittige tjenestefolk så damene fikk tid til å pusle med barna og annet.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 15:02   #20
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vel også lest på forum om drømmer om 1800-talls romantikk basert på husmorpornofremstillinger.

Godt mulig det er samme forum.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.